Oude es geveld door de storm, wat nu?

Bouwvrouwe

Nieuw lid
10 mrt 2014
12
16
Wij wonen in de buurt van Culemborg.
Met de storm is een oude (+60 jaar) es in onze tuin omgegaan, tegen de dijkhelling aan.
kachelhout is leuk, maar olijfessen planken zijn leuker. ..
Hoe regel ik dit?
de ondergrond is dus een helling, hoe krijg ik zo'n megaboom in zijn geheel of redelijk lengte richting een ( mobiele) zagerij?
Wat is een betaalbare oplossing?
ik hoef niet al het hout en volgens mij doet olijfes een leuke verkoopprijs, toch?
Welk bedrijf is voor zo'n klus een aanrader hier in de buurt?

groet,

Eline
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou op internet een mobiele houtzagerij zoeken - die hebben daar ervaring mee. Wat betreft het de boom de dijk op krijgen - heb je geen buurman met een tractor of graafmachine?

Olijfessen heeft een leuke verkoopprijs - maar het is volgens mij moeilijk om er rijk van te worden. Als het doel is om er geld aan te verdienen, vermoed ik, zeker als de boom onhandig ligt en er wellicht ook ijzer in zit (hij komt uit een tuin, 60 jaar lang, nooit een vogelhuisje, boomhut of waslijn aanwezig geweest?), dat dat lastig gaat worden.

Oh ja, vanaf het moment dat hij omligt beginnen beestjes aan je dure hout te knagen, te beginnen vanaf de schors, dus een half jaar wachten is ook geen optie. En hij is omgewaaid in de lente, terwijl hij vol in het sap stond, dus dat is ook niet het ideale tijdstip.
Voor een es is 60 jaar trouwens nog relatief jong, hoeveel kernhout zit er werkelijk in?

Deze komt uit een zijtak met 60 cm diameter van een oude es uit de Achterhoek. De hoofdstam was ontransporteerbaar voor mij.

20091001_500.jpg
 

Bouwvrouwe

Nieuw lid
10 mrt 2014
12
16
Wow, ziet er mooi uit die schaal.
de hoofdstam is tenminste 85 cm dia. Ijzer er zeer waarschijnlijk niet in.
we willen de boom graag snel verwerken, om er mooie planken uit te kunnen halen, maar ook omdat de rest van de tuin er anders omheen gaat woekeren.
We hoeven zeker níet rijk te worden worden van de boom, maar willen er vooral niet arm van worden.
Op internet weinig in de buurt gevonden, vandaar mijn oproep juist.
ik hoop dat er iemand hier een bedrijf weet die met zagen en takelen/ slepen kan helpen.
ons trackertje gaat dit soort gewicht niet trekken ..

Ik zou op internet een mobiele houtzagerij zoeken - die hebben daar ervaring mee. Wat betreft het de boom de dijk op krijgen - heb je geen buurman met een tractor of graafmachine?

Olijfessen heeft een leuke verkoopprijs - maar het is volgens mij moeilijk om er rijk van te worden. Als het doel is om er geld aan te verdienen, vermoed ik, zeker als de boom onhandig ligt en er wellicht ook ijzer in zit (hij komt uit een tuin, 60 jaar lang, nooit een vogelhuisje, boomhut of waslijn aanwezig geweest?), dat dat lastig gaat worden.

Oh ja, vanaf het moment dat hij omligt beginnen beestjes aan je dure hout te knagen, te beginnen vanaf de schors, dus een half jaar wachten is ook geen optie. En hij is omgewaaid in de lente, terwijl hij vol in het sap stond, dus dat is ook niet het ideale tijdstip.
Voor een es is 60 jaar trouwens nog relatief jong, hoeveel kernhout zit er werkelijk in?

Deze komt uit een zijtak met 60 cm diameter van een oude es uit de Achterhoek. De hoofdstam was ontransporteerbaar voor mij.

Bekijk bijlage 28722
 

d.woudstragroen

Nieuw lid
2 apr 2015
3
0
welke lengte heeft de stam ? als dit niet al te groot is misschien een idee om de stam zelf op een aanhanger naar de zagerij te transporteren dit is waarschijnlijk goedkoper als mobile zagerij voor een stammetje te laten komen.

andere optie is op locatie in het talud verzagen tot planken met kettingzaag en geleiderail (nadeel is groot zaagverlies van ca 0,5 cm per plank en minder netjes als lintzaag)

ander optie is kort zagen als kachelhout en essenstam op goed bereikbare plaats kopen essen is namelijk niet heel duur als rondhout dit kan misschien wel goedkoper zijn als een hoop arbeid in deze stam te stoppen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ter indicatie: ik heb wel eens een hele grote lintzaag laten vervoeren door een trekker met grote kraan en oplegger. De firma Van Doorn uit Ochten rekende toen 70 euro ex btw per uur, vanaf het wegrijden bij hun bedrijf tot het terugkomen op hun bedrijf. Het ging om de vrachtwagen op de 2e foto hier: http://www.vandoorn.net/transport-2

Je kunt ook bellen met Houthandel en -zagerij Hoogendoorn in Lienden, die kunnen je vast vertellen hoe je het transport het beste kunt regelen. Zagen kan daar.

http://www.houthandelhogendoorn.nl/contact/
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi kan je eens een foto plaatsen van de boom en hoe hij ligt ?

meschien is het mogelijk om hem te verzagen tot stukken van 2,5 meter lang en dan vervoeren ?
Is dan ook weer mogelijk om dan inderdaad die delen nog eens middendoor te splijten
dan zijn ze al iets beter te transporteren
ook zou je gewoon met de kettingzaag dikke planken van zagen en deze later op een lintzaag tot goede planken zagen
mvg tom
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Moet her perse planken worden ??, Ik heb eens een grote dikke Es die op een steile helling lag, lager dan waar ik hem naar toe moest brengen, dat kon Ik niet en zo heb hem ter plaatsen in stukken gezaagd en dan ieder stuk naar boven gewerkt wat al heel moeilijk was, toen een stuk in de lengte doorgezaagd zodat ik all de andere stukken er op kon kantelen en dan op de volgende blok en dan in mijn truck, twee ritten en de hele stam was thuis, Ik zal een foto van bij zetten later, Ik ben nu niet thuis zo heb de foto's niet voorhanden.

White Ash.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bouwvrouwe

Nieuw lid
10 mrt 2014
12
16
Hoi kan je eens een foto plaatsen van de boom en hoe hij ligt ?

meschien is het mogelijk om hem te verzagen tot stukken van 2,5 meter lang en dan vervoeren ?
Is dan ook weer mogelijk om dan inderdaad die delen nog eens middendoor te splijten
dan zijn ze al iets beter te transporteren
ook zou je gewoon met de kettingzaag dikke planken van zagen en deze later op een lintzaag tot goede planken zagen
mvg tom

Het verzagen is het probleem niet, daar zijn we met de vertakte stukken en takken al erg druk mee:rolleyes::eek:
het is meer het transport en de kosten die dan nog bij het tot planken zagen komen, vandaar de afweging een mobiele zagerij te proberen te ritselen.
 

Bouwvrouwe

Nieuw lid
10 mrt 2014
12
16
Wow. Wij kunnen denk ik, als ie echt in stukken moet, wel wat met ons trekkertje, maar topprestatie van jou!
 

Bouwvrouwe

Nieuw lid
10 mrt 2014
12
16
Zodra mijn laptop weer leven vertoond zal ik een foto uploaden
Hier íe dan.
De meeste mobiele zagerijen haken af vanwege de ongunstige ligging onder aan de dijk of dat we zelf het hout moeten gaan verhandelen:(
Van eentje moet ik nog terugkoppeling krijgen, maar ik denk dat het er op neerkomt dat we ook de stammen gaan kort zagen.
Jammer, ik kreeg al hele beelden van een essenhouten tafelblad ergens over een paar jaar.
 

Bijlagen

  • 2015 olijfes storm.jpg
    2015 olijfes storm.jpg
    77,2 KB · Weergaven: 320
  • 2015 olijfes storm2.jpg
    2015 olijfes storm2.jpg
    74,8 KB · Weergaven: 319
  • 2015 olijfes  storm3.jpg
    2015 olijfes storm3.jpg
    78,1 KB · Weergaven: 320

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
waar woon je en wat zou je willen voor een stuk van 100cm lang? doorsnede rond de 40 cm?
 

d.woudstragroen

Nieuw lid
2 apr 2015
3
0
deze kan je volgens mij redelijk makkelijk als stam omhoog lieren met een kabellier en een paar palen nadeel is wel dat de grasmat iets beschadigd maar dat lijkt niet heel veel uit te maken.


vr.gr
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het bleek mogelijk om er een dik tafelblad uit te zagen met 2 fanatieke houtdraaiers, eentje met een middelgrote kettingzaag op benzine, en eentje met een zware elektrische kettingzaag, beide met een blad van 45 cm.

Tijdens het zagen bleek dat de es toch meer een iep was, dus het met wiggen kloven van de stam om het tafelbladdeel er uit te halen was wel wat harder werken. Maar uiteindelijk is er een deel van 50-70 cm breed, 230 cm lang en 20 cm dik uitgekomen, wat al heel wat vervoerbaarder is en in een houtzagerij nogmaals doormidden gezaagd kan worden. En verder natuurlijk iepenhout om te draaien, veel iepenhout.

2015-08-29-12-04-53-381.jpg
2015-08-29-20-01-21-903.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.