Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Oude es geveld door de storm, wat nu?

Wij wonen in de buurt van Culemborg.
    Met de storm is een oude (+60 jaar) es in onze tuin omgegaan, tegen de dijkhelling aan.
    kachelhout is leuk, maar olijfessen planken zijn leuker. ..
    Hoe regel ik dit?
    de ondergrond is dus een helling, hoe krijg ik zo'n megaboom in zijn geheel of redelijk lengte richting een ( mobiele) zagerij?
    Wat is een betaalbare oplossing?
    ik hoef niet al het hout en volgens mij doet olijfes een leuke verkoopprijs, toch?
    Welk bedrijf is voor zo'n klus een aanrader hier in de buurt?

groet,

Eline
    Laatst gewijzigd door Bouwvrouwe; 04-04-15 om 23:23.

Ik zou op internet een mobiele houtzagerij zoeken - die hebben daar ervaring mee. Wat betreft het de boom de dijk op krijgen - heb je geen buurman met een tractor of graafmachine?

Olijfessen heeft een leuke verkoopprijs - maar het is volgens mij moeilijk om er rijk van te worden. Als het doel is om er geld aan te verdienen, vermoed ik, zeker als de boom onhandig ligt en er wellicht ook ijzer in zit (hij komt uit een tuin, 60 jaar lang, nooit een vogelhuisje, boomhut of waslijn aanwezig geweest?), dat dat lastig gaat worden.

Oh ja, vanaf het moment dat hij omligt beginnen beestjes aan je dure hout te knagen, te beginnen vanaf de schors, dus een half jaar wachten is ook geen optie. En hij is omgewaaid in de lente, terwijl hij vol in het sap stond, dus dat is ook niet het ideale tijdstip.
    Voor een es is 60 jaar trouwens nog relatief jong, hoeveel kernhout zit er werkelijk in?

Deze komt uit een zijtak met 60 cm diameter van een oude es uit de Achterhoek. De hoofdstam was ontransporteerbaar voor mij.

20091001_500.jpg

Wow, ziet er mooi uit die schaal.
    de hoofdstam is tenminste 85 cm dia. Ijzer er zeer waarschijnlijk niet in.
    we willen de boom graag snel verwerken, om er mooie planken uit te kunnen halen, maar ook omdat de rest van de tuin er anders omheen gaat woekeren.
    We hoeven zeker níet rijk te worden worden van de boom, maar willen er vooral niet arm van worden.
    Op internet weinig in de buurt gevonden, vandaar mijn oproep juist.
    ik hoop dat er iemand hier een bedrijf weet die met zagen en takelen/ slepen kan helpen.
    ons trackertje gaat dit soort gewicht niet trekken ..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Ik zou op internet een mobiele houtzagerij zoeken - die hebben daar ervaring mee. Wat betreft het de boom de dijk op krijgen - heb je geen buurman met een tractor of graafmachine?

Olijfessen heeft een leuke verkoopprijs - maar het is volgens mij moeilijk om er rijk van te worden. Als het doel is om er geld aan te verdienen, vermoed ik, zeker als de boom onhandig ligt en er wellicht ook ijzer in zit (hij komt uit een tuin, 60 jaar lang, nooit een vogelhuisje, boomhut of waslijn aanwezig geweest?), dat dat lastig gaat worden.

Oh ja, vanaf het moment dat hij omligt beginnen beestjes aan je dure hout te knagen, te beginnen vanaf de schors, dus een half jaar wachten is ook geen optie. En hij is omgewaaid in de lente, terwijl hij vol in het sap stond, dus dat is ook niet het ideale tijdstip.
    Voor een es is 60 jaar trouwens nog relatief jong, hoeveel kernhout zit er werkelijk in?

Deze komt uit een zijtak met 60 cm diameter van een oude es uit de Achterhoek. De hoofdstam was ontransporteerbaar voor mij.

20091001_500.jpg

welke lengte heeft de stam ? als dit niet al te groot is misschien een idee om de stam zelf op een aanhanger naar de zagerij te transporteren dit is waarschijnlijk goedkoper als mobile zagerij voor een stammetje te laten komen.

andere optie is op locatie in het talud verzagen tot planken met kettingzaag en geleiderail (nadeel is groot zaagverlies van ca 0,5 cm per plank en minder netjes als lintzaag)

ander optie is kort zagen als kachelhout en essenstam op goed bereikbare plaats kopen essen is namelijk niet heel duur als rondhout dit kan misschien wel goedkoper zijn als een hoop arbeid in deze stam te stoppen.

Ter indicatie: ik heb wel eens een hele grote lintzaag laten vervoeren door een trekker met grote kraan en oplegger. De firma Van Doorn uit Ochten rekende toen 70 euro ex btw per uur, vanaf het wegrijden bij hun bedrijf tot het terugkomen op hun bedrijf. Het ging om de vrachtwagen op de 2e foto hier: http://www.vandoorn.net/transport-2

Je kunt ook bellen met Houthandel en -zagerij Hoogendoorn in Lienden, die kunnen je vast vertellen hoe je het transport het beste kunt regelen. Zagen kan daar.

http://www.houthandelhogendoorn.nl/contact/

Hoi kan je eens een foto plaatsen van de boom en hoe hij ligt ?

meschien is het mogelijk om hem te verzagen tot stukken van 2,5 meter lang en dan vervoeren ?
    Is dan ook weer mogelijk om dan inderdaad die delen nog eens middendoor te splijten
    dan zijn ze al iets beter te transporteren
    ook zou je gewoon met de kettingzaag dikke planken van zagen en deze later op een lintzaag tot goede planken zagen
    mvg tom

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Moet her perse planken worden ??, Ik heb eens een grote dikke Es die op een steile helling lag, lager dan waar ik hem naar toe moest brengen, dat kon Ik niet en zo heb hem ter plaatsen in stukken gezaagd en dan ieder stuk naar boven gewerkt wat al heel moeilijk was, toen een stuk in de lengte doorgezaagd zodat ik all de andere stukken er op kon kantelen en dan op de volgende blok en dan in mijn truck, twee ritten en de hele stam was thuis, Ik zal een foto van bij zetten later, Ik ben nu niet thuis zo heb de foto's niet voorhanden.

White Ash.jpg
    Laatst gewijzigd door Leo Van Der Loo; 07-04-15 om 06:08.

Bouwvrouwe, ik heb je een pb'tje gestuurd voor als het met planken niets wordt....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom uit maastricht Bekijk Berichten
    Hoi kan je eens een foto plaatsen van de boom en hoe hij ligt ?

meschien is het mogelijk om hem te verzagen tot stukken van 2,5 meter lang en dan vervoeren ?
    Is dan ook weer mogelijk om dan inderdaad die delen nog eens middendoor te splijten
    dan zijn ze al iets beter te transporteren
    ook zou je gewoon met de kettingzaag dikke planken van zagen en deze later op een lintzaag tot goede planken zagen
    mvg tom
    Het verzagen is het probleem niet, daar zijn we met de vertakte stukken en takken al erg druk mee
    het is meer het transport en de kosten die dan nog bij het tot planken zagen komen, vandaar de afweging een mobiele zagerij te proberen te ritselen.

Wow. Wij kunnen denk ik, als ie echt in stukken moet, wel wat met ons trekkertje, maar topprestatie van jou!

Forum Rechten