Houtzagerij Scheppie ook open....

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
In navolging van de slaapverwekkende zagerij van Fons ook maar een zagerij met 1 klant geopend. Vandaag was ik bij Jurriaan van de houten schalen en in ruil voor de houten balkes voor zijn bureaublad had Jurriaan wat mooie stukken hout voor me liggen.

2 stukken stam, 1 stuk taxus van circa 15/20 Diameter en 70 centimeter lang en 1 stuk van 1 meter gouden regen.

Eerst maar eens een hele simpele slede gemaakt om het hout tegen op te spannen conform de bekende ontwerpen hier en dan maar eens proberen hoe het stamhout zagen op de nieuwe felder 510 zou gaan. Enige ervaring met stamhout zagen was een kersen stam op mijn BASA 5 en daar wil ik liever niet meer aan herinnerd worden.

Het linker stammetje is de Taxus:

FullSizeRender 10.jpg

De stam opgespannen op de Slede met de eerste plak er al af. De mooie tekening is al goed te zien.

FullSizeRender 9.jpg

De eerste 2 delen gezaagd, je ziet door kleurverschil hoe nat het hout nog is en hoe snel het opdroogt in de warme werkplaats.

FullSizeRender 5.jpg

En natuurlijk speciaal voor de afdeling Amsterdam..... EEN FILMPJE.... graag geen kritiek op het zagen want zagen met 1 hand om een filpmje te maken gaat niet heel soepel... maar je ziet dat het ook niet moeilijk gaat.


Hier wat meer zicht op het mooie hout:


Nog wat plaatjes van de verzaagde delen.... ben er best tevreden mee.

FullSizeRender 8.jpgFullSizeRender 8.jpg

IMG_9526.jpg

IMG_9528.jpg

IMG_9530.jpg

IMG_9532.jpg

Nee ben er niet best tevreden mee, het ging gewoon super, de zaag gaat er soepel doorheen, de deeltjes zijn mooi vlak en dus prima geschikt na drogen.

Nu maar hopen dat het goed droogt en niet alle kanten op kromtrekt.

Morgen maar eens kijken wat er uit de gouden regenstam komt.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Dat is een mooi partijtje hout. Daar is vast iets heel moois van te maken. Nu maar hopen dat het drogen niet op huilen uitloopt. Zeg ik uit eigen ervaring. Smeer zo snel mogelijk het kops hout in. Dat scheurt waar je bij staat.
suc6 Hugo
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Er is weinig mooiers dan plakken hout zagen....Gisteren toevallig ook een klein stammetje onbekend exotisch hout gezaagd....En dan ben je blij met zo'n degelijke lintzaagmachine.

Ben ook wel benieuwd naar het filmpje van de gouden regen..
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat is een mooi partijtje hout. Daar is vast iets heel moois van te maken. Nu maar hopen dat het drogen niet op huilen uitloopt. Zeg ik uit eigen ervaring. Smeer zo snel mogelijk het kops hout in. Dat scheurt waar je bij staat.
suc6 Hugo

In een warme werkplaats misschien wel, maar taxus is zo ongeveer het meest gemakkelijke hout om te drogen dat ik ken - zelfs blokken van 40 diameter drogen in één stuk zonder barsten in mijn werkplaats.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Er staan in onze tuin aardig wat taxus, maar voordat die een respectabele omvang hebben om te kappen ben ik wss oud en lelijk ;)
 
A

Athanor

Guest
Mooi werk op een mooie machine, Scheppie! Ik bewonder je planklanceringstechniek; de planken worden zo keurig rechtop neergezet;);)

Blij dat er wat concurrentie in de houtzagerij ontstaat.


Fons
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Mooi werk op een mooie machine, Scheppie! Ik bewonder je planklanceringstechniek; de planken worden zo keurig rechtop neergezet

Bij deze inderdaad wel ja, was heel frappant, ik voelde de druk uit Amsterdam voor een filmpje en dus geen tijd om alles netjes voor te bereiden ;-)

En was ook wel gretig om steeds weer een mooi plankje te zagen om die mooie tekening te zien.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Amsterdam is heel te vreden :) maar er mag altijd wel wat commentaar bij op de een of andere manier wil de nederlandse hout frobelaar niet praten ......de engelse collega's ouwe hoeren je de oren van je kop af maar wij doen het stil zwijgend ????
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Mooi stukje hout met een prachtige tekening scheppie, en dan ook nog gezaagd op een felder 510, het kan niet op.

groetjes placebo
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Effe checken wat de piep is een af 22 effe googlen aah
18040872e684839b9123af48a9ff93873af89121.png
het zuigertje

Maar ik garandeer je dat dat "zooitje" niet zoveel herrie kan maken dat ik er niet bovenuit kom ;-)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ok, hier de Gouden regen stam die ik ook van Jurriaan mee mocht nemen voor de Eiken balkjes, ongeveer een 95 centimeter lang en ruim 20 dik.

Hij was moeilijker te zagen als de Taxus stam, af en toe liep het lint wat weg, toch tevreden over de mooie plakken die ik eruit heb kunnen zagen.


En het herzaagde hout in close-up


Paar overzichtsfoto's van het stammetje en de gezaagde planken.

IMG_9540.jpg

IMG_9544.jpg

IMG_9545.jpg

IMG_9549.jpg

IMG_9552.jpg

IMG_9554.jpg

De koppen staan netjes in de verdunde houtlijm en de stammetjes liggen voorlopig even buiten in de wind netjes opgelet te drogen.

Kijken hoe lang het duur voor ik er wat mee kan, zal wel tijdje gaan duren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.