Schaven, daar gaan we weer ;-)

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik ben al een tijdje aan het lurken naar schaven omdat ik me dit eigen wil gaan maken, ik heb tot nu toe een crappy blokschaaf van Stanley en een 3-tal japanse schaven (tweedehands). De normale japanse schaaf gebruik ik regelmatig maar de body is versleten, bij het schaven komt de beitel los te zitten.
Nu ben ik een leek op het gebied van schaven en dacht om een set aan te schaffen. Hierbij heb ik deze twee gevonden: Dick en Juuma
Kunnen jullie me helpen bij de keuze ? Voornamelijk zal ik de schaven gebruiken om machinesporen te verwijderen en om te gebruiken op een futselplank. De Juuma schaven vind ik mooier maar zijn een stukje duurder.

Tevens ben ik op zoek naar een schaaf om een grote en brede holling glad te maken, ik dacht hierbij aan een spookschaaf maar is dat wel mogelijk ?
 
Laatst bewerkt:

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
De schaven van Dick zijn mij niet bekend, maar van Juuma zie en lees ik eigenlijk alleen maar positief. Voor de €44 op dat bedrag wist ik het wel. Helemaal gezien je zelf ook zegt dat je de Juuma mooier vind.

Maar dit is mijn mening, ik geef liever wat meer uit en zeker weten dat ik heb wat ik mooi vind en wat voldoet aan mijn eisen dan dat ik toch teleurgesteld raak. Tenzij je het voor de hotdog doet natuurlijk :)

Btw, waar is die hotdog op de no62 voor?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Naar mijn idee is de dick set nuttiger want je hebt een klein blok schaafje. en mooier vind ik
ik zou ze zowizo eerst in de handen willen hebben, voor dat bedrag.

mijn schaven komen bijna allemaal van rommelmarkten en kringlopen.

Gisteren lopen kwijlen op dit filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=bx-D9hsaosM&spfreload=1
De schaaf heeft wel overtuigende ontwerp verbeteringen.

@Marthijn - als xtra handvat denk ik
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Die hotdog is een handvat voor de 62 -als ie op zijn kant gaat voor het gebruik op de futselplank ( het is niet echt nodig )
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
@Marthijn - Een no 62 gebruik je vaak voor kops hout, op zijn zij liggend schaaf je de kop glad. Het zijhandvat zit dan plotseling bovenop de schaaf.

Zelf heb ik een oude Stanley 4 1/2, 5 1/2 en 7 2e hands gekocht. Plus een nieuwe Stanley 5, die ga ik voor het ruwe werk gebruiken (meer gaat daar ook niet mee lukken).
Voor de spookschaaf kun je ook eens bij Veritas kijken: https://www.baptist.nl/houtbewerkers/schaven/veritas-schaven/veritas-spookschaaf-low-angle
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Weet er iemand een goedkoop alternatief voor een 62. En met goedkoop bedoel ik voor weinig. Omdat ik in het bezit ben van een aardige verzameling schaven, in alle soorten en maten wil ik er best een verbouwen. iemand enig idee??? Mag ook filmpje zijn of tekeningen.
hg Hugo
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Hierbij heb ik deze twee gevonden: Dick en Juuma
Kunnen jullie me helpen bij de keuze ? Voornamelijk zal ik de schaven gebruiken om machinesporen te verwijderen en om te gebruiken op een futselplank. De Juuma schaven vind ik mooier maar zijn een stukje duurder.
De Juuma komt beter uit de vergelijkende test en schurkt aan tegen veritas ed. De Dick kreeg minder punten omdat de afwerking minder was. Vergeleken met de "merken" zijn dit perfecte schaven.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank voor jullie reacties. Het scheelt maar €13,- met de Juuma Marthijn, bij betaling met Ideal scheelt het 3% :) Alleen moet ik zeggen dat ik blokschaafje van Dick ook wel erg interessant vind, voordeel is dat je hiermee ook een groef of sponning in de rand kunt bereiken en hij lijkt me erg handzaam.

Om op de vraag terug te komen over de spookschaaf, kun je met een rechte spookschaaf ook een holling maken of moet er hier dan een convex mes in ?
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Weet er iemand een goedkoop alternatief voor een 62. En met goedkoop bedoel ik voor weinig. Omdat ik in het bezit ben van een aardige verzameling schaven, in alle soorten en maten wil ik er best een verbouwen. iemand enig idee??? Mag ook filmpje zijn of tekeningen.
hg Hugo

Een top woodworking.nl beitel aanschaffen en zelf een mooie houten schaaf maken, met de schaafhoek die je zelf wilt!!

jaap
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Een top woodworking.nl beitel aanschaffen en zelf een mooie houten schaaf maken, met de schaafhoek die je zelf wilt!!
jaap
Hallo Baas
In de tussentijd heb ik al met Roeland overleg gehad. Die beitel/mes komt er zeker. Ik ga waarschijnlijk een kopie maken van het model van Roeland. Ik heb eigenlijk meer iets met ijzer:p Word ook weer een experiment.
hg Hugo
 

tuoh

Oud hout
Lijkt wel Chinees hé:confused::p Wat ik bedoel is dat bij een holte over de breedte van het hout (zoals bij een uitgeholde stoelzitting) je meestal niks kan aanvangen met een rechte schaafbeitel, tenzij de radius dermate groot is dat een rechte beitel toch gaat werken. Voor gebogen vormen in de lengte daarentegen kan je altijd aan de slag met een rechte schaafbeitel, ongeacht de breedte van het hout. Enkel als de boog of holte te klein van radius word zal je moeten terug grijpen naar een spookschaaf met een bolle zool.

Zelf heb ik o.a. twee spookschaven van "Dick" die met de rechte, en die met de bolle zool, van beide types ben ik hee ltevreden, doen qua werking, instelling, en standtijd niks onder voor de Veritas spookschaaf die ik ook regelmatig in handen heb.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Speciaal voor Armadaman foto stappenplan van de bouw van een lowbudget lowangle schaaf. Schaaf no 4 vorig jaar gekocht van Steven Gauwberg van houtentiek.be voor ik meen iets van 4 euro. Alleen een ander schaafmes gebruikt.

IMG_3101.jpg

IMG_3102.jpg

IMG_3103.jpg

IMG_3104.jpg

IMG_3105.jpg

IMG_3106.jpg

IMG_3108.jpg

IMG_3109.jpg

IMG_3112.jpg

IMG_3113.jpg

Mocht je nog een vraag hebben Hugo dan hoor ik het wel.

groetnis,

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.