Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

basis collectie lijnklemmen

Hallo

Momenteel leen ik van mijn buurman lijmklemmen. Daar sta nog zelfs op "made in W. Germany" en ze doen het prima. Maar nu wil ik een eigen verzameling lijmklemmen aanschaffen. Voor het klemmen van werkstukken en het verlijmen. Alleen er is zoveel keus wat alleen mij beklemt en niet mijn werk. Wat hebben jullie in de werkplaats waar je niet zonder kan. En welke merken zijn prijs/kwaliteit het meest geschikt voor een beginner.

Bram

Re: basis collectie lijnklemmen

Ik heb zelf de snelspanners van de Gamma en/ de Praxis uit de eurobak, en die doen het nog prima. Maar klemmen kan je nooit genoeg hebben. Ligt er ook aan wat voor soort werk je wil gaan doen uiteraard.

Gr Patric

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

ik heb een partij bessey klemmen maar dan het "eigen"merk bv ironside of anders die van ecotools. daarnaast graai ook ik regelmatig in de eurobak. laatst had een plaatselijke bouwhandel klemmen van 0,50 p.st. helaas was ik daar net te laat voor want je kan nooit klemmen genoeg hebben. ben dan ook constant op zoek naar klemmen, maat maakt niet uit

rick

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Ook hier, naast enkele kwaliteit klemmen voor het zware werk, ook een hele verzameling euro klemmen van de bouwmarkt.
    Neem daarbij zowel kleine modellen als grote modellen.

Een kleine klem op een groot werkstuk, je raad het vast al, dat werkt niet :lol: , maar kleine dingen vast zetten met een (te) grote klem is ook geen pretje.

Mijn ervaringen met de goedkoopste lijmklemmen zijn helaas niet zo goed. Dolgedraaide schroefdraad, veel te sterke verbuiging, losse koppen ed. Ik heb ook een paar snelspanners van de Lidl gehad. Daarvan braken achter elkaar de aanklemhandels (Zelfbedacht woord..). Dus dat was ook geen succes.

Als ik een lijmklem heb wil ik die ook stevig aan kunnen draaien, ook al is het een goedkope. ik heb niet zo'n behoefte aan klemmen die ik alleen maar zachtjes aan mag draaien. Ik heb nu een paar Wolfcraft dingen, die zijn tot nu toe heel aardig, en een paar hele dure Bessys, prima kwaliteit maar wel heel prijzig. Die houten klemsia klemmen vind ik ook wel goed, heb ik er een van.

Ik heb al mijn klemmen (stuk of 20) beetje bij beetje gekocht op rommelmarkten. Ik kijk dan ook alweer uit naar de vrijmarkt op 30 april .

Ik heb van allerlei soorten klemmen, en heb zodoende een paar voorkeuren eruit kunnen 'filteren'.
    Allereerst, koop nooit van die goedkope snelspanklemmen van plastic. Die breken allemaal af, als je wat meer kracht gaat zetten. Ik heb nu alleen maar klemmen met de ouderwetse schroefdraad, heb geen ervaring met de betere kwaliteit snelspanklemmen. Voor de rest heb ik een hele ris kleine g-klemmen, onmisbaar voor het in elkaar zetten van kleinere onderdelen. En ze zijn supersterk!

Ik zou dus beginnen met wat F-klemmen met schroefdraadspindel en g-klemmen in diverse maten.

Ik ben mijn collectie bouwmarktklemmen uit de 5 euro bak langzaam aan het vervangen door klemmen van ecotools omdat de eersten één voor één uit elkaar vallen. Deze zijn qua model niet te onderschijden van de paar bessy's die ik heb. Het verschil in metaal wat gebruikt wordt weet ik niet, maar ik ben erg tevreden over deze klemmen.
    Zelf heb ik een hele rij kleine klemmen van ongeveer 20 cm, wat tussen maatjes in 30 tot 60 cm en een stuk of acht van een meter. En spanbanden zijn ook altijd handig.

Goed idee van de vrijmarkt trouwens, ik ga ook ff rondkijken, zowiezo leuk mooi gereedschap te vinden.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janvandijk
    Goed idee van de vrijmarkt trouwens, ik ga ook ff rondkijken, zowiezo leuk mooi gereedschap te vinden.
    Dat is inderdaad een goed idee, want die oude meuk, dat is in dit soort gevallen vaak juist het beste spul

Ha mensen, ik hoop niet dat ik hierdoor concurrentie krijg?? Want dat was niet de bedoeling van mijn post.

Ik heb gekeken naar de ecotools en die ogen inderdaad hetzelfde als de Besseys. Maar voor een fractie van de prijs! Zeer interessant! Ook zal ik de vrijmarkt overlopen op zoek naar gereedschap! Leuke tip!

Bram

Forum Rechten