david's boek

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik kreeg op vaderdag, toevallig ook mijn verjaardag het nieuwste boek van David Charlesworth kado. Al watertandend langs de plaatjes van mooie beitels en luxe schaven, lees ik door dit prachtige boek. Een aanrader voor idereen die van hout/handwerk houdt.

Maar wel gevaarlijk om een houtbewerker zoiets te geven ;)
Want nu sta ik in mijn werkplaats te staren naar mijn botte beiteltjes en toch niet helemaal vlakke schaven.
In de zomervakantie dus maar eens rondneuzen bij de winkel met het mooie handgereedschap in A.

Is er trouwens iemand, die mij een goede beitel kan aanraden?

Ik heb ook nog even kwijlend door de catalogus van Dick Feinwerkzeuge http://www.dick.biz
gebladerd. Mooi japans spul :!: .

Groet, Kor

Attached files
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
En dan te bedenken dat David het eerste weekend van september naar Nederland komt naar de weekendshow van Baptist om daar aan zijn stand het een en ander over zijn bezigheden te vertellen aan de bezoekers, wat we allemaal te danken hebben aan Sergej van Intarsio
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
De beitels van Lie-Nielsen zijn geweldig. David Ch heeft een DVD uitgebracht "chisel techniques". daarin vertelt hij o.a. over japanse beitels en die van LN.

Het gaat met name om de hardheid van het staal. Bij Alex kun je tercht voor de japanse beitels en voor LN.

Je zou ook een kunnen kiken bij Bluespruce toolworks. Dze erel maakt prachtige beitels. Ik vind deze echter minder goed dan die van LN. Ze zijn veel dunner en minder robuust.

Maar je hoeft natuurlijk niet in deze range alleen te kijken. Kenmerkend van deze range beitels is dat het staal hard is Rockwell 60-62. Minder hard staal (Kirschen etc) heeft als voordeel dat je scherper kunt slijpen en wetten dan de hardere soorten. Nadeel is dat je de beitel vaker moet slijpen en wetten.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
timmertje zei:
En wat is er mis met nooitgedagt , buiten dat ze nog moeilijk te krijgen zijn .

Volgens mij is de staalsoort te vergelijken met de huidige bahco beitels. Je kunt ze vlijmscherp krijgen. Er is niets mis mee.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
timmertje zei:
En wat is er mis met nooitgedagt , buiten dat ze nog moeilijk te krijgen zijn .

't is maar net wat je wilt. Mooi gereedschap maakt nog geen mooie meubels.
Er zijn zelfs mensen die alleen mooi handgereedschap kopen om het thuis in een vitrine te zetten. Kan ook natuurlijk.
Koop gewoon een redelijke kwaliteit gereedschap (hoort Nooitgedagt ook bij) en geen beitels van pisbakkenstaal (b.v. aanbieding 5 beitels voor 20 euro) want dan blijf je aan het slijpen en wetten en kom je niet meer aan meubelmaken toe.
Het supergereedschap ligt meestal beter in de hand en de standtijd is langer.

Groeten, Tjeerd
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Tjeerd zei:
timmertje zei:
En wat is er mis met nooitgedagt , buiten dat ze nog moeilijk te krijgen zijn .

't is maar net wat je wilt. Mooi gereedschap maakt nog geen mooie meubels.
Er zijn zelfs mensen die alleen mooi handgereedschap kopen om het thuis in een vitrine te zetten. Kan ook natuurlijk.
Koop gewoon een redelijke kwaliteit gereedschap (hoort Nooitgedagt ook bij) en geen beitels van pisbakkenstaal (b.v. aanbieding 5 beitels voor 20 euro) want dan blijf je aan het slijpen en wetten en kom je niet meer aan meubelmaken toe.
Het supergereedschap ligt meestal beter in de hand en de standtijd is langer.

Groeten, Tjeerd

Zulke goedkope beitels zijn wel geschikt voor allerhande werkzaamheden, zodat openmaken van verfblikken en het weghalen van lijmresten bij bijvoorbeeld panelen klemmen ;) ;) . Ik heb ook een set kwalitatief goede beitels, die gebruik ik voor meubelmaken e.d.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.