Welke houtsoorten gebruiken voor inlegwerk?

Mielle

Nieuw lid
3 apr 2015
7
0
Hallo allemaal,

Ik ben relatief nieuw wat houtbewerken betreft maar voor mijn volgende project zoek ik houtsoorten die goed als inleg soorten met elkaar werken (of juist niet werken :)).

Ik wil graag het Risk spelbord maken van hout waarbij de continenten van verschillende houtsoorten gemaakt zijn. Op het internet heb ik één voorbeeld kunnen vinden maar hierbij waren de houtsoorten niet ingelegd.
Van de website www.houtinfo.nl heb ik al een aantal houtsoorten uitgezocht waarvan de werking gering is maar toch wil ik hier vragen of er mensen zijn met tips.

zoals ik al aangaf, ben relatief niet met houtbewerking en zeker het werken van houtsoorten is nieuw voor mij.

De houtsoorten die ik al hout bedacht als zijnde bruikbaar;


Alvast bedankt voor de reacties.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik hoor wisselende verhalen over hoe purper purperhart blijft. Wilgen is vrij zacht - misschien wel te zacht.
Ik zie geen echt lichte houtsoort er tussen - iets als esdoorn kan heel wit zijn en gemakkelijk een tropische
houtsoort vervangen, lijkt me. Maar het gebruik van inlands hout is meer mijn persoonlijke voorkeur.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Rozenhout zou ik niet gebruiken hiervoor , bijzonder prijzig.

Ik mis contrasten qua kleur in de houtsoorten die je gekozen hebt. Wanneer je straks alles klaarhebt en lakt dan kleuren veel van deze houtsoorten enorm. Dan lijken een aantal toch redelijk op elkaar....op zo'n klein bord tenminste...Er zijn legio houtsoorten te vinden die beter bruikbaar zijn.
 

Mielle

Nieuw lid
3 apr 2015
7
0
Dit is dus precies de reden dat ik hier kom, zelf heb ik gewoon niet genoeg kennis van houtsoorten.

Rozen zet ik als duur op mijn lijstje en esdoorn voeg ik zeker toe.

Wel blijf ik wat bang voor het werken van de houtsoorten, een continent als azie is op het risk bord toch snel 20 cm, met een half procent verschil in werken met de basis zit je dan al op 1mm.

Ik zoek nog verder op het internet naar 3-4 houtsoorten die een hoog kleur verschil hebben van elkaar.


EDIT* http://www.wood-database.com/ kwam deze website tegen misschien ook wat voor andere mensen die houtsoorten zoeken?
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Esdoorn en notenhout zijn zeker houtsoorten om te combineren. deze snijden in ieder geval heel goed.
Purperhart zou ik niet toepassen doordat het na een tijd blootgesteld is geweest aan het licht, verkeurt het tot donker bruin. Padoek is heeft ook dezelfde eigenschap.
Ceder is zacht, maar gevoelig voor krassen bij de minste aanraking door een voorwerp. Ik denk aan de pionnetje die op het spel komen te staan.
Heb je nog niet gedacht aan fineer die gedrenkt is geweest in een bepaald kleur. Bijvoorbeeld groen, zwart, rood, blauw, enz.
Wat de prijs hiervan is, ben ik niet op de hoogte.
Succes met uw zoektocht.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik zag een tijdje geleden bij Masave hout repen blauw fineer liggen en waarschijnlijk ook nog voor een goede prijs.
Als je nog een bijna zwarte kleur zoek kun je nog gaan voor wenge, harde houtsoort en best goedkoop.
Padoek en Purperhart kun je zeker wel gebruiken, het is dan wel aan te raden om het goed te beschermen met een lak en zo weinig mogelijk bloot te stellen aan uv-licht, als je risk elke maand 2 uur speelt duurt het denk ik jaren voordat de houtsoorten bruiner kleuren.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Wengé is zeker niet gemakkelijk te snijden, maar is inderdaad zwart van kleur.
Wat betreft padoek en purperhart, kan je inderdaad gebruiken, maar verkleuring op een korte termijn is zeker.
Padoek snijd ook niet gemakkelijk.
Dit wil ik zeker uit grote ervaring meegeven.
Ik zou overgaan naar geleurd fineer om een Risk spel te maken. Deze zijn fijn, zacht van nerf om te snijden.
Dit is mijn visie, maar de keuze ligt natuurlijk bij u om de geschikte houtsoorten uit te kiezen.
Succes en ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Had je dit bord al gezien?

Misschien kun je alvast nadenken over je afwerking, met een olie finish kun je het beter bij harde houtsoorten houden bij een epoxy of PU lak kun je ook zachtere houtsoorten ook gebruiken.

Ga je de landjes/continenten snijden of zagen met de figuurzaag?
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hou rekening met de krimp, ik heb ooit een dienblad gemaakt van wengé en essen blokjes van 15 Mm op 15 Mm alles kurkdroog maar na 1 maand was het verschil drastisch en opnieuw te bewerken, nadien nog een keer.

Sorry dacht het over massief ging, te rap gelezen weer zeker ... :confused:
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je kunt ook denken aan tekening met extreme tekening voor de afwisseling

Zebrano
Marblewood
hout van cocosboom (heb ik zelf liggen, wordt ook wel wit wenge genoemd meen ik) is erg mooi
 

Mielle

Nieuw lid
3 apr 2015
7
0
Bedankt allemaal voor de reacties, fineer lijkt me inderdaad de beste oplossing.
Zo voorkom ik het krimpen wat toch wel een probleem zou worden.

En nee Jan Pieter dat bord had ik nog niet gezien, maar wel goed idee daar om de landen met autolak stiften te benoemen.
Zelf liep ik met het idee om de continenten elk van een ander houtsoort te maken en daar met een soldeerbout oid de grenzen in de branden, zoals bij dit bord.

Voor het fabriceren ga ik voor figuurzagen ipv snijden, puur om het feit dat mijn niveau van houtwerken niet zo hoog ligt.

Afwerking heb ik nog niet over nagedacht, misschien een hardere blanke lak(het blijft een speelbord) of afwerken met olie en voor het spelen een glazen plaat erover.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Eventueel wat ruimte laten tussen de delen fineer, die later opvullen met zwarte epoxy en dan vlak schuren
Zo hoeft je fineer minder strak te passen (ruimte voor foutjes) en je hebt meteen je grenzen
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Mielle, het bord van je link is met een laser gebrand. Een soldeerbout lijkt me niet nauwkeurig genoeg. Je hebt wel soldeerboutachtige houtbranders maar dan kun je het beste een met regelaar nemen, anders krijg je hele dikke lijnen. Ik gebruik zelf een Razertip brander maar dat is iets te duur voor het maken van één bord.

Je kan ook geprinte grenslijnen en tekst overbrengen op hout. Dit ziet er het beste uit op hout met fijne nerven. Hier zijn verschillende methodes voor. Ik zet het zelf over door met een speciaal brandpuntje over de print te gaan (dit gebruikt ik vervolgens als template voor het branden). Met een strijkbout kan dit ook, vergt wel wat oefening.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.