Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Welke houtsoorten gebruiken voor inlegwerk?

Hallo allemaal,

Ik ben relatief nieuw wat houtbewerken betreft maar voor mijn volgende project zoek ik houtsoorten die goed als inleg soorten met elkaar werken (of juist niet werken ).

Ik wil graag het Risk spelbord maken van hout waarbij de continenten van verschillende houtsoorten gemaakt zijn. Op het internet heb ik één voorbeeld kunnen vinden maar hierbij waren de houtsoorten niet ingelegd.
    Van de website www.houtinfo.nl heb ik al een aantal houtsoorten uitgezocht waarvan de werking gering is maar toch wil ik hier vragen of er mensen zijn met tips.

zoals ik al aangaf, ben relatief niet met houtbewerking en zeker het werken van houtsoorten is nieuw voor mij.

De houtsoorten die ik al hout bedacht als zijnde bruikbaar;

Alvast bedankt voor de reacties.

Ik hoor wisselende verhalen over hoe purper purperhart blijft. Wilgen is vrij zacht - misschien wel te zacht.
    Ik zie geen echt lichte houtsoort er tussen - iets als esdoorn kan heel wit zijn en gemakkelijk een tropische
    houtsoort vervangen, lijkt me. Maar het gebruik van inlands hout is meer mijn persoonlijke voorkeur.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Rozenhout zou ik niet gebruiken hiervoor , bijzonder prijzig.

Ik mis contrasten qua kleur in de houtsoorten die je gekozen hebt. Wanneer je straks alles klaarhebt en lakt dan kleuren veel van deze houtsoorten enorm. Dan lijken een aantal toch redelijk op elkaar....op zo'n klein bord tenminste...Er zijn legio houtsoorten te vinden die beter bruikbaar zijn.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Dit is dus precies de reden dat ik hier kom, zelf heb ik gewoon niet genoeg kennis van houtsoorten.

Rozen zet ik als duur op mijn lijstje en esdoorn voeg ik zeker toe.

Wel blijf ik wat bang voor het werken van de houtsoorten, een continent als azie is op het risk bord toch snel 20 cm, met een half procent verschil in werken met de basis zit je dan al op 1mm.

Ik zoek nog verder op het internet naar 3-4 houtsoorten die een hoog kleur verschil hebben van elkaar.

EDIT* http://www.wood-database.com/ kwam deze website tegen misschien ook wat voor andere mensen die houtsoorten zoeken?
    Laatst gewijzigd door Mielle; 04-04-15 om 08:51.

Esdoorn en notenhout zijn zeker houtsoorten om te combineren. deze snijden in ieder geval heel goed.
    Purperhart zou ik niet toepassen doordat het na een tijd blootgesteld is geweest aan het licht, verkeurt het tot donker bruin. Padoek is heeft ook dezelfde eigenschap.
    Ceder is zacht, maar gevoelig voor krassen bij de minste aanraking door een voorwerp. Ik denk aan de pionnetje die op het spel komen te staan.
    Heb je nog niet gedacht aan fineer die gedrenkt is geweest in een bepaald kleur. Bijvoorbeeld groen, zwart, rood, blauw, enz.
    Wat de prijs hiervan is, ben ik niet op de hoogte.
    Succes met uw zoektocht.

Ik zag een tijdje geleden bij Masave hout repen blauw fineer liggen en waarschijnlijk ook nog voor een goede prijs.
    Als je nog een bijna zwarte kleur zoek kun je nog gaan voor wenge, harde houtsoort en best goedkoop.
    Padoek en Purperhart kun je zeker wel gebruiken, het is dan wel aan te raden om het goed te beschermen met een lak en zo weinig mogelijk bloot te stellen aan uv-licht, als je risk elke maand 2 uur speelt duurt het denk ik jaren voordat de houtsoorten bruiner kleuren.
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

Wengé is zeker niet gemakkelijk te snijden, maar is inderdaad zwart van kleur.
    Wat betreft padoek en purperhart, kan je inderdaad gebruiken, maar verkleuring op een korte termijn is zeker.
    Padoek snijd ook niet gemakkelijk.
    Dit wil ik zeker uit grote ervaring meegeven.
    Ik zou overgaan naar geleurd fineer om een Risk spel te maken. Deze zijn fijn, zacht van nerf om te snijden.
    Dit is mijn visie, maar de keuze ligt natuurlijk bij u om de geschikte houtsoorten uit te kiezen.
    Succes en ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Had je dit bord al gezien?

Misschien kun je alvast nadenken over je afwerking, met een olie finish kun je het beter bij harde houtsoorten houden bij een epoxy of PU lak kun je ook zachtere houtsoorten ook gebruiken.

Ga je de landjes/continenten snijden of zagen met de figuurzaag?

Hou rekening met de krimp, ik heb ooit een dienblad gemaakt van wengé en essen blokjes van 15 Mm op 15 Mm alles kurkdroog maar na 1 maand was het verschil drastisch en opnieuw te bewerken, nadien nog een keer.

Sorry dacht het over massief ging, te rap gelezen weer zeker ...
    Laatst gewijzigd door Woodjohn; 05-04-15 om 21:05. Reden: Leesfout

Je kunt ook denken aan tekening met extreme tekening voor de afwisseling

Zebrano
    Marblewood
    hout van cocosboom (heb ik zelf liggen, wordt ook wel wit wenge genoemd meen ik) is erg mooi
    Met een hamer past alles...

Forum Rechten