Houten luidsprekerkast maken met afgeronde hoeken

bom

Nieuw lid
3 apr 2015
8
0
Hallo,

Ik zou een luidsprekerkast willen bouwen uit 18 mm multiplex.
Bedoeling is de zijkanten af te ronden met een straal van 135 mm. Ik had dus gedacht de kastwanden op te bouwen uit 18 mm multiplex en daarop een laag dun 4 mm multiplex te lijmen, dit in 1 stuk over zowel de voorzijde als de zijkanten. Boven en onderzijde werk ik dan eventueel af met fineer om de randen van het 4 mm multiplex te verbergen. Ik zoek dus een dun multiplex dat goed buigzaam is in die radius en die er ook nog leuk uitziet, na het bouwen zou ik de kasten van licht naar donker kleuren (sunburst, zoals bij gitaren soms wordt gedaan).
Plooibaar mdf met daarop een laag fineer wil ik niet gebruiken, ik werk niet graag met mdf voor luisprekerkasten.
Ik heb een bijlage van sketchup bijgevoegd.

Dank voor de hulp
 

Bijlagen

  • voorbeeld1.skp
    1 MB · Weergaven: 60

sankatommy

Nieuw lid
26 aug 2012
20
0
Je kunt ook een soort 'sponning' in de bovenplaat frezen (4mm diep) en dan inderdaad buigmdf van 4mm dik erin krullen als het ware. dan hoef je niets af te werken met fineer oid. Of is dat geen optie?
 

bom

Nieuw lid
3 apr 2015
8
0
Mdf wil ik niet gebruiken, de speaker die erin komt is een 16 inch (400 mm) woofer en die weegt wel wat + hij maakt ook redelijk wat druk. Ik prefereer dus de stabiliteit en stevigheid van multiplex... :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kunt je zelf geen bochten lamineren
zeg lagen van 1mm en dan over een mal buigen en verlijmen (wellicht icm stomen)
Of de hoeken/rondingen uit massief hout maken

Optie 2 zou kunnen zijn de hoeken uit een laag gestapeld multiplex maken
dus boogjes (hoeken) maken uit multiplex en er heel veel op elkaar lijmen
Dat geeft nog een gaaf effect ook, laatst was er een draadje van iemand die een meubeltje heeft gemaakt op die manier
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
ok, 2 lagen buig-MDF met de ingezaagde kanten naar elkaar toe verlijmen. MDF is erg zwaar (veel hars/resin) en dus dood, best goed materiaal voor luidsprekers. Zeker als je naar 15-22 mm gaat (Zelf ook luidsprekers gemaakt van MDF -> niet te tillen).
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik wil niet heel vervelend zijn, maar in mijn vorige hobby, uitgebouwde autos, deed ik mee met db wedstrijden met mijn geluidsinstallatie. Simpelweg wie krijgt de meeste db's uit zijn installatie. Hierbij werden nagenoeg alle kisten van mdf gemaakt, al dan niet dubbellaags. Ik had toen een behoorlijk zware 12" subwoofer 2200w rms vermogen in een mdf kist. Heb qua ophangen e.d. Nooit problemen gehad met de mdf
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Bom, bij Vermeer in Ouderkerk a.d. Ijssel (www.gebogenhout.nl) verkopen ze gebogen hoeken van 18-19mm Okoume multiplex in allerlei radiussen, die kun je met een losse veer of lamellos integreren in je kast, daar kun je zelf echt niet tegenop.
Alle bochten zijn kwartrond met aan beide zijden 2cm recht.
Hun bochten worden ook op andere plaatsen verkocht maar dit werk komt altijd van Vereer

Een andere optie is ecoplex buigmultiplex, maar dan de dunste soort (3mm) om de betreffende radius te kunnen maken en dan verschillende lagen op elkaar lijmen, is wel populierenhout dus niet erg hard, maar wel volkomen glad itt meeste buigplexen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Buigmultiplex en dan afwerken met een gewenst fineer. Daarna top en bodem fineren en je hele kast heeft het gewenste effect. Leuk klein projectje met toch de nodige uitdagingen :)
 

bom

Nieuw lid
3 apr 2015
8
0
Het buigmultiplex lijkt me wel wat, ik heb echter geen ervaring met fineren. Wat ik erover gelezen heb is dat het nodig is beide zijden van het te fineren oppervlak te doen. Is dit correct, of volstaat het bij deze opbouw om enkel de buitenzijde te fineren?
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Het buigmultiplex lijkt me wel wat, ik heb echter geen ervaring met fineren. Wat ik erover gelezen heb is dat het nodig is beide zijden van het te fineren oppervlak te doen. Is dit correct, of volstaat het bij deze opbouw om enkel de buitenzijde te fineren?

Voor dit volstaat alleen de buitenkant te fineren. Twee kanten fineren is bedoeld om het kromtrekken te voorkomen maar dat gaat hier niet gebeuren lijkt me.
 

bom

Nieuw lid
3 apr 2015
8
0
Zou het mogelijk zijn het populieren multiplex niet te fineren en dit gewoon te gebruiken als de zichtzijde? Of is populier te zacht om binnenhuis te gebruiken (beschadigingen door vb met een stofzuiger tegen te botsen)?
Bedoeling is alleszins om de kasten in het donkerbruin te kleuren, eventueel afgewerkt met een matte vernis daarop.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Zou het mogelijk zijn het populieren multiplex niet te fineren en dit gewoon te gebruiken als de zichtzijde? Of is populier te zacht om binnenhuis te gebruiken (beschadigingen door vb met een stofzuiger tegen te botsen)?
Bedoeling is alleszins om de kasten in het donkerbruin te kleuren, eventueel afgewerkt met een matte vernis daarop.

Als ik lijm in een mal is het altijd watervaste lijm meestal om de de verwerkingstijd te verlengen. Nadeel is dat je lijm door je hout of door de zijkant kan aftekenen en dan kan je zonder fineer geen kant op. Dus gewoon laagje fineer leggen denk ik, een werkje wat je blij zal maken. Populier is ook maar populier, tja elk zijn keus.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ik wil niet heel vervelend zijn, maar in mijn vorige hobby, uitgebouwde autos, deed ik mee met db wedstrijden met mijn geluidsinstallatie. Simpelweg wie krijgt de meeste db's uit zijn installatie. Hierbij werden nagenoeg alle kisten van mdf gemaakt, al dan niet dubbellaags. Ik had toen een behoorlijk zware 12" subwoofer 2200w rms vermogen in een mdf kist. Heb qua ophangen e.d. Nooit problemen gehad met de mdf

Hoeveel DB op de Termlab?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik dacht dat MDF juist hét materiaal voor speakers is. Vanwege de hoge dichtheid heb je nauwelijks last van een meetrillende kast.
En zeker als je er een grote zware speaker in hangt, is de kans op meetrillen groot.

Je kan de kast ook aan de binnenkant verstevigen met extra ribben.
En het geheel moet ook geluiddicht zijn.

Ik ben benieuwd naar je eindproduct, want ik zit er ook over te denken om zelf twee speakers te gaan maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.