Electronisch toerental kolomboor

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Mogge Lotgenoten ;-)

Momenteel overweeg ik de aanschaf van een kolomboormachine voor hoofdzakelijk gebruik in hout.
Ben niet van plan om extreme bedragen uit te geven en krijg het idee dat de verschillen tussen Chinees-A en Chinees-B doorgaans niet groot zijn.

Zo kwam ik 2 types Einhell tegen die mijn aandacht trokken.

De Einhell BT-BD 701 (750 W)
De Einhell BT-BD 801 (550 W + Electronische toerental regeling)

Nu leek die regeling van het toerental mij wel handig, maar ik kan mij ook voorstellen dat, zodra een machine eenmaal is ingesteld, vastgeroest blijft staan op die stand.
Een theoretische feature die je in de praktijk nooit zult gebruiken of juist een langgehoopte extra functie?

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Alvast dank.

Gr. Kees
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Betekent electronische toerentalregeling ook dat het koppel evenredig groter wordt bij lagere toerentallen? (juist bij lage toerental heb je vaak groot koppelnodig). Waarschijnlijk niet.

Ga voor de machine met de riemomlegging (ook nog groter vermogen) . Riem omleggen is een fluitje van een cent en garandeert extra koppel bij laag toerental.


mvg
klaas0639
 

tuoh

Oud hout
De toerentalregeling is met een variomatic, enkel de toerentalaanduiding is electronisch zo te zien. Dat is een heel goede manier van regelen, zo heb je steeds het maximum koppel per toerental ter beschikking.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, anders dan bij de meeste electronische toerenregelingen, blijft bij een variomatic het vermogen in principe constant. Dus, hoog koppel bij lage toeren. Perfect :).

mvg
klaas0639
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
De toerentalregeling is met een variomatic, enkel de toerentalaanduiding is electronisch zo te zien.

Even de baas tegenspreken.... waarom denk je dat de regeling dmv een variomatic is? Toerental is traploos regelbaar elektronisch staat erbij dus ik neem aan dat er ergens een knopje zit waarmee je het toerental regelt. Of zien jullie iets wat ik niet zie....
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als ik kijk op de foto's wordt er niets electronisch geregeld, maar zit er een vorm van CVT in - net zoals vroeger in een DAF. Met het koppel zit het dus wel goed. Het enige is dat de goedkope Chinese draaibanken met die technologie een slechte naam hebben, de schijven en de riemen slijten nogal en het mechanisme is gevoelig voor stof.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Scheppie ik dacht in eerste instantie dat je gelijk had met je opmerking. Ein hell is mijn vertaling. Toch moet ik bij deze machine opmerken dat er wel een variomatic op zit. Kijk eens naar de riem. De poellies zien er hetzelfde uit als op mijn draaibank met variomatic.

Koop je deze machine verwacht dan niet een nauwkeurige machine. Je kan mazzel hebben.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Ik verwacht geen Festool van de kolomboren hoor, ben ook geen jorlogemaker wat precisie betreft ;-)
in de gebruiksaanwijzing staat trouwens dat het toerental traploos instelbaar is tijdens het draaien in de vrijloop
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Misschien een idee om eens op Marktplaats OID te kijken. Daar worden ouder types aangeboden. Deze zijn steevast uitgevoerd met drie verschillende poelies. Door het verplaatsen van de aandrijfriem verhoog/verlaag je de snelheid. Het grote voordeel is dat je niet inboekt kwa kracht. Er zijn veel leuke oudjes te vinden. Die nog in het oude Europa gemaakt zijn. Uit de tijd dat China nog geen kopietjes leverde.
Als er ruimte is in de werkplaats dan kan je voor jouw NIEUW prijs zelfs een groot model op de kop tikken.
hg Hugo
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als ik kijk op de foto's wordt er niets electronisch geregeld, maar zit er een vorm van CVT in - net zoals vroeger in een DAF.

Bij een stationair apparaat heet dat volgens mij een Reeve(s) drive. het verschil met een CVT/variomatic is dat een CVT de overbrengverhouding en dus het toerental automagisch aanpast aan de snelheid - bij een DAF gestuurd door centrifugaalsensors en een inlaatspruitstukonderdruksensor; bij een Reeves drive gaat het verstellen van de overbrengverhouding handmatig.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Misschien een idee om eens op Marktplaats OID te kijken. Daar worden ouder types aangeboden. Deze zijn steevast uitgevoerd met drie verschillende poelies. Door het verplaatsen van de aandrijfriem verhoog/verlaag je de snelheid. Het grote voordeel is dat je niet inboekt kwa kracht. Er zijn veel leuke oudjes te vinden. Die nog in het oude Europa gemaakt zijn. Uit de tijd dat China nog geen kopietjes leverde.
Als er ruimte is in de werkplaats dan kan je voor jouw NIEUW prijs zelfs een groot model op de kop tikken.
hg Hugo

Is ook wel eens in mij opgekomen hoor, maar het ontbreekt mij aan de kennis om te beoordelen of de machines nog in orde zijn, dus vandaar deze keuze.
Maar mocht er toevallig iemand eentje boventallig hebben.... :D
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.