Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Eiken tafel na behandeling met lijnolie erg donker, is dit nog lichter te maken?

Voor een vriend heb ik een eiken tafel na een zwaar leven (o.a. lange tijd buiten en in de regen) eens een grondige schuurbeurt gegeven.
    Omdat het een familiestuk betreft, en er grote emotionele waarde aan deze tafel gehecht word ben ik aan deze tafel begonnen.
    Een stuk van de tafel was rot, en dat heb ik er af gezaagd. Verder was het hout door en door vergrijsd, had zwarte vlekken (van het looizuur?) en de nodige scheuren.
    De tafel heeft weer een "doorleefde look" gekregen en ziet er netjes uit. Ik heb hem inmiddels met gekookte lijnolie ingesmeerd, maar dat blijkt nu toch wel erg donker te blijven.
    Heeft iemand enig idee hoe ik dit donkere effect van de olie sterk kan verminderen? Het betreft slechts een laag die ik spaarzaam heb aangebracht.
    Alle tips zijn welkom!

Groet,
    Addy

IMG_3436.jpgTafelpoot voor aanvang van "redding"
    IMG_3461.jpgBlad tijdens "redding"
    IMG_3462.jpgBlad na de schuurbeurt

Helaas heb ik nu even geen foto van het blad in de olie...
    Laatst gewijzigd door Braveheart; 02-04-15 om 16:48. Reden: foto's toegevoegd

Heb je dit terug lichter gekregen?

Mijn (beperkte) ervaring is dat meteen na de behandeling de kleur nogal fel en donker is, maar dat die over een paar dagen wel weer afzwakt en lichter wordt.

Wij hebben onbehandeld eiken parket gelegd en die behandeld met Woca olie. Na behandeling was ons vloer erg geel/bruin, maar na een week werd de kleur weer meer 'natuurlijk', zoals we hem graag hadden.

Hoi SereN,
    excuses voor mijn late reactie.... De olie heeft er een nachtje opgezeten en vervolgens ben ik weer flink gaan schuren. Na het schuren (bandschuurmachine korrel 40.... en daarna stapsgewijs naar 120) leek het hout wel weer aan de wens te voldoen.
    Tafel naar de eigenaars gebracht die er weer helemaal gelukkig mee waren!

Ja, daar wordt je hout wel lichter van, maar je schuurt de hele geïmpregneerde laag weg. Je hebt dus ook je bescherming/afwerking weer weggeschuurd...

Forum Rechten