Partner desk eindelijk klaar

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Ik heb hier lang geleden (meer dan een jaar denk ik) een thread gestart over een Engels bureau waar ik aan werkte. Het project is jammer genoeg lang blijven liggen (andere dringendere projecten, zoals kinderkamerdeuren enz...), maar nu is hij eindelijk klaar.

Ik had toen beloofd foto's van het afgewerkte resultaat te posten. Dat doe ik dus nu.
De schuine kier tussen de rechtse onderbouw en het blad mag u negeren. Dat komt door de slechte houten vloer die doorzakt onder het gewicht.

1.jpg

2.jpg

3.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Sjiek ding, hoe die p zijn die lades wel niet? Of zitten er aan 2 zijdes laden? Welke geleiders heb je gebruikt?
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
- Op de vier hoeken van beide onderste ladecomponenten zitten zelfgedraaide deuvels. In de onderzijde van de bovenbouw (blad en één rij laden) zitten 8 gaten die er juist over passen. De bovenbouw is zwaar genoeg om alles mooi op zijn plaats te houden (als de vloer sterk genoeg en vlak [ horizontaal] is tenminste).

- Hij is symmetrisch. Het is een klassieke partner desk (ik denk dat dit model ontstaan is doordat ze zulke bureau's vroeger vr twee professionele partners maakten). Negen laden aan elke kant van 50 cm diep. (Heb in het midden tussen de lades 20 cm ruimte over) Geen geleiders. Alles zoals vroeger. De landen lopen op houten en tussen houten latten. (De juiste termen hiervoor ontgaan me voor het moment.

- Er zijn geen geheime compartimenten. Als die er zouden zijn zou het niet verstandig zijn er iets over te vertellen... :D De ring die je in het rechtse vlak ziet is een kabeldoorvoer. Mijns inziens een noodzkalijk kwaad. Bureaulampen, laptops enz... hebben nu eenmaal lelijke kabels. Het is de bedoeling ze zoveel mogelijk aan het zicht te onttrekken. Ik heb een stopcontact gemaakt in de vloer. De ring die je ziet is eigelijk een stuk voor op een zeilboot. Volgens de verkoper is het om een leuning op het dek te bevestigen of zoiets... Ik heb de onderzijde gepolierd, en de gaten verzonken, zodat ik het stuk omgeleerd in het gat kon plaatsen.

Het blad is koeienleer (cowhide), omwille van economische redenen heb ik het in Engeland besteld.

Directeur ben ik niet. Ik verzamel wel oude boeken. Ik droomde al mijn leven lang van een klassiek Engelse bibliotheek. Na deze bureau staat er eerst een werkbank op het programma. Dan begin ik naan een muurvullende boekenkast in de zelfde stijl. :cool:
 
Laatst bewerkt:

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Mooi bureau! Als ik er thuis de ruimte voor had zou ik er ook wel zo eentje willen bouwen.
(ik zou natuurlijk de eetkamertafel de deur uit kunnen doen. Met een bord op de bank, voeten op tafel, lekker lui voor de tv hangen, en ondertussen af en toe even tevreden naar mijn mooie zelfgemaakte bureau kijken. Hmmm. Heb je ook tekeningen?)

Kun je wat over het leer vertellen? Waar komt het vandaan, hoe zit het met die rand, hoe bevestig je het, enzovoort.
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
- Naar een antieke lamp - zo eentje met groen glas, is dat een bankierslamp? - ben ik nog op zoek.

- Het leer heb ik besteld bij Essex galleries. ( http://www.antiquedesktopleathers.com/ )Ik heb geen enkele connectie met dit bedrijf, en het is ook niet mijn bedoeling expliciet reclame te maken. Ik heb een tiental bedrijven gemaild en aangeschreven en de prijzen vergeleken. De service is er correct en de prijs best wel scherp. Ik betaalde voor mijn leer (cowhide) £320 (= ca. € 445) incl. BTW en verzending. Ter vergelijking: ik heb prijzen gekregen tot € 1230. En ook eentje voor € 145, maar die vertrouwde ik voor geen haar. De service is snel (heb mijn leer één week na bestelling ontvangen) en de man had veel geduld. Ik heb 26 keer met hem heen en weer gemaild, heb hem stalen opgestuurd enz... zodat het vertrouwen een beetje kon groeien. Want je moet uiteindelijk toch maar ter goeder trouw €445 storten in de hoop dat je product eerlijk wordt opgestuurd. Een collega van mij die in zijn vrije tijd lederbewerking doet, bevestigde dat het leer van goede kwaliteit is. Eén minpunt: Op het linker zijpaneel is de bies ([tooling pattern] = gouden rand die de leverancier aanbrengt) in één hoek niet in een hoek van 90° gedrukt. Iets wat anderen pas na grondig zoeken zien, maar mij tot het einde van mijn dagen zal blijven opvallen.

- Het aanbrengen is niet echt moeilijk, maar wel een secuur werkje. Ik heb het als volgt gedaan: Je snijdt één zijde juist af met een stalen regel en een scherp mes. De juiste snij-afstand vindt je door de lengte van de bies (van de aanliggende zijde) af te trekken van de lengte (aan de zelfde zijde) van het vlak op de bureau. Als je dat getal deelt door twee, weet je hoe ver van de bies je moet snijden. Vervolgens markeer aan de gesneden kant het midden van het leer en het midden van het vlak op het bureau elk met een stukje schilderstape. Dan strijk je het vlak zo snel mogelijk in met gewone PVA-lijm (een schildersrol is aangewezen, het moet snel gaan). Dan leg je het leer met hulp van een tweede persoon op zijn plaats. Dit wil zeggen met de voorgesneden zijde perfect tegen de rand, en met het gemarkeerde centrum op de juiste plaats. Daarna vanuit het midden naar buiten toe zachtjes aanwrijven met een opgepropte doek. Opletten dat alle luchtbellen er uit zijn. Tenslotte De overlap aan de drie andere zijden bijsnijden met een vlijmscherpe scalpel. Ik heb het samen met en vriend gedaan en het heeft ons toch makkelijk drie uur gekost. Is deze uitleg duidelijk? Indien niet, stel gerust bijvragen. Ik beantwoord ze graag. Normaal ben ik vooral een actieve forum-lezer, maar waar het hart van vol is loopt de mond van over. :D
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Dit is nu echt een uniek project. Niet mijn smaak maar wel voortreffelijk uitgevoerd. Je hebt echt in 1 werkstuk een bepaalde sfeer weten te vangen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het kostenplaatje. Niet dat dit belangrijk is wanneer je iets voor jezelf bouwt maar gewoon nieuwsgierigheid van mijn kant.
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Van de grondstoffen heb ik nu een duidelijk beeld:

€ 600 voor de Sippo


€ 22 voor de mdf plaat die ik in het bureaublad heb verwerkt


De geleiders en de slingerlatten voor de laden zijn van beuk die ik nog had liggen. Geen idee van de prijs.

€ 200 voor het hout voor het binnenwerk van de laden (Eik)

€ 450 voor het leder

€ 160 voor massief koper beslag.

€ 5 voor de bister (mahoniekleuring)

€ 120 voor de twee componenten-vernies

Totaal: € 1437

De prijs van de werkuren en de liefde die ik er in stak is onbetaalbaar.
;)

Indien ik hem een tweede keer zou maken zou het al wel veel sneller kunnen (zoals met alle meubels).
Ik heb nu alle mallen en weet op voorhand waar de grootste moeilijkheden zitten.

Maar wat je voor zoiets moet vragen ... geen idee. Veel te veel waarschijnlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.