keuze tafelonderstel

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Beste woodworkers,

Heeft iemand een goed onderstel idee voor dit (nu nog) in de tekening zwevende :) tafelblad, een driehoek dus. Zie de afbeelding.
Waar het hier dus omgaat is:
-dat je gemakkelijk op de bank kan "instappen", dus geen poten in de weg zitten, en
-dat toch de tafel stevig staat, niet gelijk kantelt als je op een punt/rand leunt.
-Je benen enigzins kan strekken als je op de bank zit.
-En het geheel niet te lomp ogen.

Alles moet nog gemaakt worden.
Ook in het materiaal is nog geen keuze in gemaakt, massief of plaatmateriaal.
Het onderstel kan ook best van staal zijn bijv.

ps De hoek van de zitbank komt een diagonaal stukje bank, dus tekening is nog niet af
Zithoek keuken concept.jpg
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Dan kom je denk ik al snel op een constructie waarbij de poten elkaar in het midden kruisen. Zo houd je veel ruimte voor benen vrij maar staan de poten wel ver uit elkaar op de grond. Anders wordt het al snel een wiebel dingetje gok ik.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Wat bedoel je met zwevende tafel?

Bij dit ontwerp kan je onderstaand idee misschien onderzoeken. Een stalen onderstel met één poot in de hoek. Op de grond nog wel een plaat, om het stabiel te krijgen. Deze plaat moet bijna even groot zijn als het blad.

Zithoek keuken concept.jpg
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
dank voor de tips. zwevend is een grap omdat ik nog nadenk over het onderstel. het blad zweeft nog in de tekening
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
@berm ook een goed idee inderdaad. Ik kan alleen moeilijk beoordelen/bepalen wat de maten van het onderstel moeten worden voor voldoende stabiliteit.

de 2 zijden onder 90gr zullen ca 170cm zijn. de diagonaal ca. 250cm
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
..... Ik kan alleen moeilijk beoordelen/bepalen wat de maten van het onderstel moeten worden voor voldoende stabiliteit........

Voor een goede stabiliteit zal de voetafdruk ongeveer zelfde moeten zijn als het blad. Naarmate de voetafdruk meer binnen de envelope van het blad blijft, wordt de tafel minder stabiel (=grotere kans op omvallen bij leunen op een van de de uiteinden).

mvg
klaas0639
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Met dit ontwerp zal er idd op de uiteindes geleund gaan worden met in en uitstappen v/d banken.
Ander idee een voetplaat die zo groot is dat deze onder de banken schuift, dan weet je zeker dat je voetafdruk groot genoeg is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.