Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

keuze tafelonderstel

Beste woodworkers,

Heeft iemand een goed onderstel idee voor dit (nu nog) in de tekening zwevende tafelblad, een driehoek dus. Zie de afbeelding.
    Waar het hier dus omgaat is:
    -dat je gemakkelijk op de bank kan "instappen", dus geen poten in de weg zitten, en
    -dat toch de tafel stevig staat, niet gelijk kantelt als je op een punt/rand leunt.
    -Je benen enigzins kan strekken als je op de bank zit.
    -En het geheel niet te lomp ogen.

Alles moet nog gemaakt worden.
    Ook in het materiaal is nog geen keuze in gemaakt, massief of plaatmateriaal.
    Het onderstel kan ook best van staal zijn bijv.

ps De hoek van de zitbank komt een diagonaal stukje bank, dus tekening is nog niet af
    Zithoek keuken concept.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Dan kom je denk ik al snel op een constructie waarbij de poten elkaar in het midden kruisen. Zo houd je veel ruimte voor benen vrij maar staan de poten wel ver uit elkaar op de grond. Anders wordt het al snel een wiebel dingetje gok ik.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Wat bedoel je met zwevende tafel?

Bij dit ontwerp kan je onderstaand idee misschien onderzoeken. Een stalen onderstel met één poot in de hoek. Op de grond nog wel een plaat, om het stabiel te krijgen. Deze plaat moet bijna even groot zijn als het blad.

Zithoek keuken concept.jpg

dank voor de tips. zwevend is een grap omdat ik nog nadenk over het onderstel. het blad zweeft nog in de tekening

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2015
    Is dit een idee ?

Driehoektafel.jpg
    vriendelijke groet, Peter

www.bermartcrafting.nl

@berm ook een goed idee inderdaad. Ik kan alleen moeilijk beoordelen/bepalen wat de maten van het onderstel moeten worden voor voldoende stabiliteit.

de 2 zijden onder 90gr zullen ca 170cm zijn. de diagonaal ca. 250cm

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Houtgebruikt Bekijk Berichten
    ..... Ik kan alleen moeilijk beoordelen/bepalen wat de maten van het onderstel moeten worden voor voldoende stabiliteit........
    Voor een goede stabiliteit zal de voetafdruk ongeveer zelfde moeten zijn als het blad. Naarmate de voetafdruk meer binnen de envelope van het blad blijft, wordt de tafel minder stabiel (=grotere kans op omvallen bij leunen op een van de de uiteinden).

mvg
    klaas0639

Met dit ontwerp zal er idd op de uiteindes geleund gaan worden met in en uitstappen v/d banken.
    Ander idee een voetplaat die zo groot is dat deze onder de banken schuift, dan weet je zeker dat je voetafdruk groot genoeg is.

bedankt voor de tips!!

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten