Schragen maken, tekening gezocht.

WillemIII

Actieve deelnemer
30 jan 2009
35
0
Hallo,

ik heb een paar "extra stevige schragen" gekocht bij de Fixet. Nou, beginnen sommige van jullie misschien al wat te gniffelen, want inderdaad ze zijn niet heel stevig en ook nog eens niet hoog genoeg. Ze zijn namelijk 75 cm hoog en aangezien ik nogal lange benen heb is een werkhoogte van 90 tot 100 cm voor mij veel handiger en ook een stuk beter voor m'n rug. Daarnaast wil ik ook nog 2 hoge schragen gaan maken, van ongeveer 150, die ik dan met een paar planken erover kan gebruiken als schap en mocht ik dan toch nog eens een schraag nodig hebben, een hoge, dan kan ik deze ook gebruiken.

Nu had ik bedacht om zelf een paar schragen te maken. Dus op internet op zoek naar en bouwtekening. Nou behalve één heel ingewikkeld Engels model, kwam er niet heel veel bruikbaars boven. Het is de bedoeling dat het een degelijk model wordt, van het type "dat een-leven-lang-meegaat".

Nu heb ik nog een partij ruwe esdoornplanken (B-kwaliteit) van ongeveer 2 a 3 cm dikte, breedte ca 20 cm. Deze wou ik gebruiken. Nu zoek ik dus een tekening voor het bouwen van een schraag met planken, dus niet met balken, want die heb ik niet.

Wie heeft een goede tekening. een handige tip, of een verwijzing naar een website? Alle suggesties, opmerkingen en tips zijn van harte welkom.
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi willem-
ik heb een leuk model schagen - licht in gewicht,makkelijk te maken en oersterk.als je even geduld hebt ,mail ik je het ontwerp.

groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

WillemIII

Actieve deelnemer
30 jan 2009
35
0
Hallo Anette,

Dank je wel voor je reactie. Geduld heb ik wel, er is niet heel veel haast bij. Misschien is het idee inderdaad een idee om de tekening op het forum te zetten, want zoals je ziet zijn er meer mensen die interesse hebben.
 

RobC

Actieve deelnemer
1 apr 2008
26
1
Hier heb je maar liefst uit 39 verschillende "sawhorses" te kiezen.
Ik vind deze echter veel handiger als je niet te veel plaats hebt.
 

WillemIII

Actieve deelnemer
30 jan 2009
35
0
Rob,

Dank je wel voor de links! :) Ik was ook op zoek naar zo'n soort website, maar had hem nog niet gevonden.

Mochten er nog mensen zijn, die nog andere tips hebben of een foto van een model dat ze zelf gemaakt hebbenen waar ze heel tevreden over zijn, dan blijft dat welkom!
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi willem-

hier een schets van de schagen die ik gebruik.
zij zien er lichtgewicht uit en dat zijn zij ook.maar dankzij de construktie zijn zij bijzonder sterk en wat erg prettig is dat zij geen zijbeweging hebben.opbergen van meerdere is ook geen probleem.
het zijn gewone pen en gat verbindingen,bij de tussenregel in het midden gaan zij door de poten en worden zij opgewigt.
de bovenste regel zit op de poten met een slisverbinding- ik verlijm deze niet maak maak ze strak passend-soms is het handig als je deze makkelijk kan vervangen -heb er wellis een keer doorheen gezaagt met een decoupeerzaag...
als materiaal is hardhout -eiken,essen- geschikt , 22 -25mm is al genoeg.ik maak ze meestal van resthout.

hoop dat je hier iets aan hebt.

groeten
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.