belgisch brok

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
vraagje hoe ziet een belgisch brok eruit?

ik heb vandaag 2 slijpstenen gevonden in een kringloop, waarvan ik verdenk dat ze belgisch coticule zijn.
ik had helaas geen camera bij me maar ik heb een fotootje gevonden op het net.
coticule.jpg
de een is gelamineerd, is wit aan een kant andere kant met echt paars.
de andere steen is echt een stuk wit steen. met een paar marmertjes waarvan de buiten kant ook paars is.
nu heb ik even een bijtel geslepen en de witte kant is grover dan de paarse?
mijn bijtel was bijna spiegelend op de paarse kant.
Van de gelamineerde steen is de witte kant onbruikbaar omdat de vorige gebruiker een behoorlijke holling heeft gemaakt.

dus paarse kant is p4000? witte kant p1000?
klopt het dat ze vrij snel slijten? en je ze dus regelmatig moet vlakken?
groetjes Blom.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Natuurlijke wetstenen als een coticule en een bbw (de paarse laag in je foto) kunnen behoorlijk in fijnheid verschillen. De coticule laag is normaal gesproken sneller en fijner dan de bbw laag. Als je een slurry vormt met een wrijfsteentje of als de slurry vanzelf komt als de coticule wat zacht is dan wordt het veel grover.

Ik gebruik m'n coticules alleen voor open scheermessen, daarvan slijten ze nauwelijks. Voor het slijpen van een beitel kun je beter een harde coticule gebruiken of een andere wetsteen.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
De witte kant heeft een korrel van rond de 7000 en slijpt daarbij ook nog heel snel. De smurrie moet je niet afvegen, dit papje zorgt nu juist voor de hoge slijpsnelheid. Daarom zijn deze wetstenen zo waardevol. De stenen zijn relatief zacht, dit is mede oorzaak van hun slijpsnelheid.
De stenen worden voor het slijpen van beitels , schaafmessen, gutsen , messen, scheermessen enz gebruikt Het zijn waterstenen. Je kunt de witte steen terug vlakken op de zijkant van een Tormec steen, wel zorgen dat er constant water tussen zit. Met een diamant wetsteen gaat het natuurlijk ook. en er zijn nog wel manieren te bedenken.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Fotoos

IMG_4303.jpgIMG_4315.jpg

Ik kan op de witte kant eigenlijk alleen messen slijpen. ik heb m geprobeert te vlakken op een p120 schuurband alleen die loopt erg snel vol.

en ik moet maar een of ander hulpstuk bedenken om ze vast te zetten.
een of ander onverlaat heeft lopen kliederen met verf op de echte steen.

en de smalle steen wie weet wat dat is een soort lei? ofzo

IMG_4312.jpg

groet
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De eerste foto (helemaal vooraan in de topic) is volgens mij geen cotticule. Cotticule is botergeel, niet echt wit. De cotticule is slechts in dunne lagen beschikbaar en daarom worden de stenen op een stuk leisteen (het paarsachtige deel) gelijmd. er is ook een paarse variant, maar die zou minder goed zijn dan de witte.
Persoonlijk zou ik die steen niet meer proberen te vlakken. Je gaat weinig bruikbaar overhouden.
Wil je hem toch vlakken, dan moet je dat met voldoende water doen. Een betonnen stoeptegel is hier prima bruikbaar voort.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Mathieu, die eerste steen staat in het coticule museum :D

Coticules komen voor in verschillende kleuren/tinten zoals wit, geel, roze, groen en grijs. Het blauw/paarse heet bbw en is een laag die vaak om de coticule laag heenzit. Er zijn daarom ook veel coticule/bbw natuurlijke combinatiestenen.

In mijn ervaring werkt een (gebruikte) opengesneden schuurband redelijk snel om te vlakken, hierna fijner vlakken op waterproof schuurpapier.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Die smalle lijkt me een BBW, Belgisch blauwe wetsteen? Coticule en BBW komen samen in dezelfde gesteenteformatie voor, en bevatten beide ook granaten (de kristallen die voor het slijpgedrag van deze steensoort verantwoordelijk zijn). In beide gevallen zijn de granaten ingebed in een 'zachte' matrix van sedimentair/metamorf gesteente, waardoor ze als watersteen werken. Coticule bevat percentueel meer granaten dan BBW, en veelal met een iets andere grootteverdeling, waardoor het een (nog) betere slijpsteen zou zijn dan BBW. Ik slijp mijn keukenmessen op een BBW, en ben daar prima tevreden mee.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mathieu, die eerste steen staat in het coticule museum :D

Coticules komen voor in verschillende kleuren/tinten zoals wit, geel, roze, groen en grijs. Het blauw/paarse heet bbw en is een laag die vaak om de coticule laag heenzit. Er zijn daarom ook veel coticule/bbw natuurlijke combinatiestenen.

In mijn ervaring werkt een (gebruikte) opengesneden schuurband redelijk snel om te vlakken, hierna fijner vlakken op waterproof schuurpapier.
Mijn vergissing zit waarschijnlijk in het feit dat dit een gepolijste brok is. Iets wat ik nooit eerder gezien heb.
Maar als het over andere kleuren gaat dan paars en wit, zijn het dan ook 'Belgische brokken' of van andere vindplaatsen.
Zelf ken ik enkel de witte en de paarse.
Of een andere groeve?
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Ik heb me er niet al te veel in verdiept maar zover ik het begrijp hadden en hebben de verschillende groeves toegang tot een of meer coticule lagen. Iedere coticule laag heeft z'n eigen (kleur en slijp) kenmerken hoewel die binnen een laag wel een beetje kunnen variëren. Als je nu een nieuwe coticule koopt kan de laag bekend zijn en kunnen sommige gebruikers de laag herkennen.

Trouwens ik had ook 's een dergelijk grote coticule gekocht die uitgehold was en niet meer te vlakken. De coticule was op de bbw gelijmd. Ik heb de steen in de oven gestopt om de lagen van elkaar te krijgen. Vervolgens heb ik de coticule op een leisteen tegel geplakt en dit in stukjes gezaagd ter gebruik als wrijfsteentje voor het maken van slurry/smurrie. Ik vond het zonde om de bbw te zagen :)

Coticule Cut Up.jpg
 
Laatst bewerkt:

stefanvc

Nieuw lid
22 jun 2015
23
0
Sint-Niklaas
Is de lange steen in het midden op zijn kant een coticule ? Ik heb dat 20 jaar geleden ooit eens gekocht maar nooit geweten wat het was. Ik gebruik meestal de linkse grijze met een lichte groene schijn in. Iemand die weet wat beiden zijn ? De kleintjes zijn van Norton, India oilstones ooit eens gekregen van mijn bazen.
20150702_213616.jpg
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Uit het VK komen ook harde groene stenen als Charnley Forest en Lynn Idwal maar qua vorm denk ik meer aan een Franse steen. Misschien dat ik het zou herkennen van een betere foto, de onder- en zijkant van een steen kunnen ook helpen in de determinatie.

Ik vermoed een oliesteen maar als een steen waterafstotend is kun je ook water gebruiken met een piepklein beetje vloeibare zeep.

La Lune Blue 1.jpg
 

stefanvc

Nieuw lid
22 jun 2015
23
0
Sint-Niklaas
20150703_065638.jpg

20150703_065708.jpg

Zoals ik al zei, een dertig jaar geleden kocht ik dit allemaal zonder goed te weten hoe of wat het was. In die tijd kocht ik ook mijn beitels zonder heften in een legerstock. Daar zaten toen ook al Kirchen beitels en gutsen bij zonder dat ik daar enige kennis van had. Het kostte niet veel en zag er goed uit, dat was de maatstaf in die tijd.
 
Laatst bewerkt:

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Hmm ik zie geen overeenkomsten met de Franse stenen. Bij de beschadiging zou ik denken aan novaculite en dan zou het een CF kunnen zijn. Maar dat kan alleen als de kleur in de laatste 2 foto's grijzer is dan ie is. Alleen in deze vorm heb ik ze geloof ik nooit gezien.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Een Belgische Blauwe Steen is blauw/paars met een karakteriserend patroon, kijk maar naar de onderkant van je coticule.

Als het een novaculite is, glasachtig en keihard, dan zou het een Zwarte Arkansas kunnen zijn. Zie http://i.imgur.com/EqBt0qP.jpg

Is het toch een leisteen dan misschien een Welsh slate. Deze zijn wat harder dan de onderkant van je coticule, maar niet keihard
 
Laatst bewerkt:

stefanvc

Nieuw lid
22 jun 2015
23
0
Sint-Niklaas
De onderkant van de coticule vind ik inderdaad redelijk zacht tegen deze steen. Hij lijkt erg op arduin, dus Arkansas zeker ? Met olie is die keihard vind ik.
Anderzijds heb ik even novaculite opgezocht en dat ziet er uit als silex ? Een beetje glasachtig.
Zou het dan Welsh slate zijn ?
 
Laatst bewerkt:

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
ik heb er ook naar gezocht maar vind de prijs erg hoog kijk nog even rond naar een goede vervanger voor de corticule, iemand een idee wat ik zou kunnen gebruiken,.dacht zelf aan een watersteen maar welke komt daar dan mee overeen???
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.