Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Onderwerp: belgisch brok

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013

belgisch brok

vraagje hoe ziet een belgisch brok eruit?

ik heb vandaag 2 slijpstenen gevonden in een kringloop, waarvan ik verdenk dat ze belgisch coticule zijn.
    ik had helaas geen camera bij me maar ik heb een fotootje gevonden op het net.
    coticule.jpg
    de een is gelamineerd, is wit aan een kant andere kant met echt paars.
    de andere steen is echt een stuk wit steen. met een paar marmertjes waarvan de buiten kant ook paars is.
    nu heb ik even een bijtel geslepen en de witte kant is grover dan de paarse?
    mijn bijtel was bijna spiegelend op de paarse kant.
    Van de gelamineerde steen is de witte kant onbruikbaar omdat de vorige gebruiker een behoorlijke holling heeft gemaakt.

dus paarse kant is p4000? witte kant p1000?
    klopt het dat ze vrij snel slijten? en je ze dus regelmatig moet vlakken?
    groetjes Blom.

Natuurlijke wetstenen als een coticule en een bbw (de paarse laag in je foto) kunnen behoorlijk in fijnheid verschillen. De coticule laag is normaal gesproken sneller en fijner dan de bbw laag. Als je een slurry vormt met een wrijfsteentje of als de slurry vanzelf komt als de coticule wat zacht is dan wordt het veel grover.

Ik gebruik m'n coticules alleen voor open scheermessen, daarvan slijten ze nauwelijks. Voor het slijpen van een beitel kun je beter een harde coticule gebruiken of een andere wetsteen.
    Laatst gewijzigd door Jan-Pieter; 31-03-15 om 19:39.

De witte kant heeft een korrel van rond de 7000 en slijpt daarbij ook nog heel snel. De smurrie moet je niet afvegen, dit papje zorgt nu juist voor de hoge slijpsnelheid. Daarom zijn deze wetstenen zo waardevol. De stenen zijn relatief zacht, dit is mede oorzaak van hun slijpsnelheid.
    De stenen worden voor het slijpen van beitels , schaafmessen, gutsen , messen, scheermessen enz gebruikt Het zijn waterstenen. Je kunt de witte steen terug vlakken op de zijkant van een Tormec steen, wel zorgen dat er constant water tussen zit. Met een diamant wetsteen gaat het natuurlijk ook. en er zijn nog wel manieren te bedenken.

groeten,
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Fotoos

IMG_4303.jpgIMG_4315.jpg

Ik kan op de witte kant eigenlijk alleen messen slijpen. ik heb m geprobeert te vlakken op een p120 schuurband alleen die loopt erg snel vol.

en ik moet maar een of ander hulpstuk bedenken om ze vast te zetten.
    een of ander onverlaat heeft lopen kliederen met verf op de echte steen.

en de smalle steen wie weet wat dat is een soort lei? ofzo

IMG_4312.jpg

groet
    Laatst gewijzigd door Blom3dd; 02-04-15 om 06:58.

Die smalle lijkt een leisteen maar dat zegt nog niet zoveel. Misschien een schwedenstein, die werden vroeger gelijmd op houten strop scheermesdoosjes.

Schwedenstein Box A 1.jpgSchwedenstein Box A 3.jpg

De eerste foto (helemaal vooraan in de topic) is volgens mij geen cotticule. Cotticule is botergeel, niet echt wit. De cotticule is slechts in dunne lagen beschikbaar en daarom worden de stenen op een stuk leisteen (het paarsachtige deel) gelijmd. er is ook een paarse variant, maar die zou minder goed zijn dan de witte.
    Persoonlijk zou ik die steen niet meer proberen te vlakken. Je gaat weinig bruikbaar overhouden.
    Wil je hem toch vlakken, dan moet je dat met voldoende water doen. Een betonnen stoeptegel is hier prima bruikbaar voort.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Mathieu, die eerste steen staat in het coticule museum

Coticules komen voor in verschillende kleuren/tinten zoals wit, geel, roze, groen en grijs. Het blauw/paarse heet bbw en is een laag die vaak om de coticule laag heenzit. Er zijn daarom ook veel coticule/bbw natuurlijke combinatiestenen.

In mijn ervaring werkt een (gebruikte) opengesneden schuurband redelijk snel om te vlakken, hierna fijner vlakken op waterproof schuurpapier.

Die smalle lijkt me een BBW, Belgisch blauwe wetsteen? Coticule en BBW komen samen in dezelfde gesteenteformatie voor, en bevatten beide ook granaten (de kristallen die voor het slijpgedrag van deze steensoort verantwoordelijk zijn). In beide gevallen zijn de granaten ingebed in een 'zachte' matrix van sedimentair/metamorf gesteente, waardoor ze als watersteen werken. Coticule bevat percentueel meer granaten dan BBW, en veelal met een iets andere grootteverdeling, waardoor het een (nog) betere slijpsteen zou zijn dan BBW. Ik slijp mijn keukenmessen op een BBW, en ben daar prima tevreden mee.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan-Pieter Bekijk Berichten
    Mathieu, die eerste steen staat in het coticule museum

Coticules komen voor in verschillende kleuren/tinten zoals wit, geel, roze, groen en grijs. Het blauw/paarse heet bbw en is een laag die vaak om de coticule laag heenzit. Er zijn daarom ook veel coticule/bbw natuurlijke combinatiestenen.

In mijn ervaring werkt een (gebruikte) opengesneden schuurband redelijk snel om te vlakken, hierna fijner vlakken op waterproof schuurpapier.
    Mijn vergissing zit waarschijnlijk in het feit dat dit een gepolijste brok is. Iets wat ik nooit eerder gezien heb.
    Maar als het over andere kleuren gaat dan paars en wit, zijn het dan ook 'Belgische brokken' of van andere vindplaatsen.
    Zelf ken ik enkel de witte en de paarse.
    Of een andere groeve?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Ik heb me er niet al te veel in verdiept maar zover ik het begrijp hadden en hebben de verschillende groeves toegang tot een of meer coticule lagen. Iedere coticule laag heeft z'n eigen (kleur en slijp) kenmerken hoewel die binnen een laag wel een beetje kunnen variëren. Als je nu een nieuwe coticule koopt kan de laag bekend zijn en kunnen sommige gebruikers de laag herkennen.

Trouwens ik had ook 's een dergelijk grote coticule gekocht die uitgehold was en niet meer te vlakken. De coticule was op de bbw gelijmd. Ik heb de steen in de oven gestopt om de lagen van elkaar te krijgen. Vervolgens heb ik de coticule op een leisteen tegel geplakt en dit in stukjes gezaagd ter gebruik als wrijfsteentje voor het maken van slurry/smurrie. Ik vond het zonde om de bbw te zagen

Coticule Cut Up.jpg
    Laatst gewijzigd door Jan-Pieter; 02-04-15 om 12:28.

Forum Rechten