Elzen schaaltje met brandmerk

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vandaag heb ik een klein schaaltje van elzenhout gedraaid. De doorsnee is 15 cm en de hoogte 5 cm. Het hout is afkomstig van een grote stam. Helaas was deze stam met een hydraulische schaar aan een kraan doormidden geknipt. Toen ik de stam in hanteerbare stukken wilde zagen, viel deze uit elkaar alsof het een mikado spel was. Uiteindelijk is dit dus het enige voorwerp dat ik van de stam met een diameter van 30 cm en een lengte van 100 cm heb kunnen maken. De rest is verbrand.

Het schaaltje is geschuurd, gepolijst met EEE ultrashine, vervolgens de buitenkant met shellawax en de buitenkant met een harde wassoort.

Handtekening en de datum zijn erin gebrand met behulp van een kleine brander en een daarmee gloeiend gestookte spijker.

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ha Rick, bedankt voor je belangstelling en compliment!

Wat je vraag betreft, die is tweeledig op te vatten:

Bedoel je waarmee ik het afgewerkt heb? In dit geval schuren van 120 tot 600, daarna polijsten met een handvol krullen.

Of bedoel je hoe ik het werkstuk afgedraaid heb en hoe ik het in dat stadium afgewerkt heb?
Ik draag altijd eerst de onderkant helemaal af, en ook de afwerking is dan helemaal compleet. Dan span ik het werkstuk om, om vervolgens de binnenkant te bewerken. Als je op het werkstuk het nummer van de klauw noteert, en bij het andersom opspannen het werkstuk bij hetzelfde nummer weer opspant, heb je minimale slingering en valt dit niet op.

Het is altijd lastig om dergelijke handelingen puur met woorden te omschrijven, maar ik hoop dat je het begrijpt. Anders hoor ik het wel. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.