Zwaluwstaarten berekenen

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Beste forumleden,
Heel wat leden krabben wat in de haren rond het correct berekenen van zwaluwstaarten van een lade, kistje, of iets dergelijks.
Als rugsteuntje leg ik het hier eens uit via een pdf-bestand.
De uitleg is opgestart via een uitgeschreven oefening, maar de formules voor het berekenen staat erop.
Bij andere breedtes en diktes van een de werkstukken is dit precies hetzelfde.

Bekijk bijlage zwaluwstaarten berekenen.pdf

Kom je bij een berekening 6 staarten en 6 nesten uit, dan wordt het 12/12.
kom je bij een berekening 2 staarten en 2 nesten uit, dan wordt het 4/4.

Al wat beneden de komma 5 uit komt voor het aantal te berekenen, rond je af naar beneden. Bijvoorbeeld 6,4 = 6 staarten en 6 nesten = 12/12.
Vanaf komma 5 tot boven de komma 5, rond je af naar het bovenliggende geheel getal. Bijvoorbeeld 6,6 = 7 staarten en 7 nesten = 14/14.
6,5 = 7 staarten en 7 nesten = 14/14.

Indien nog vragen, ik beantwoord ze graag.

Succes met de berekeningen alsook de uitvoering ervan.
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Handig weetje. Er zit volgens mij alleen een tikfoutje in:

2. Bereken de verdeling van de zwaluwstaarten voorstuk/zijstuk volgens
hun breukgetal.

1/10 van 185
185 : 10 = 18,5 mm

1/20 van 185
485 : 20 = 9,25 mm

Die 4 van 485 moet volgens mij een 1 zijn.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Handig weetje. Er zit volgens mij alleen een tikfoutje in:

2. Bereken de verdeling van de zwaluwstaarten voorstuk/zijstuk volgens
hun breukgetal.

1/10 van 185
185 : 10 = 18,5 mm

1/20 van 185
485 : 20 = 9,25 mm

Die 4 van 485 moet volgens mij een 1 zijn.


Bedankt Houteklaas voor uw opmerking.
't Was een testje om te zien of jullie het begrepen hadden?
Grapje hoor, bedankt voor uw terechte opmerking.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Erg handig deze uitleg!
Het kan trouwens ook helemaal zonder rekenen of meten, met behulp van twee passers. Hier een goed filmpje van Megan Fitzpatrick waarin wordt uitgelegd hoe:

 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Erg handig deze uitleg!
Het kan trouwens ook helemaal zonder rekenen of meten, met behulp van twee passers. Hier een goed filmpje van Megan Fitzpatrick waarin wordt uitgelegd hoe:


Inderdaad, mooi voorgesteld, maar je hebt hier geen gelijke verdeling van de nesten en zwaluwstaarten?
Nesten en zwaluwstaarten zijn in mijn geval perfect gelijk en de trekkracht is overal hetzelfde in de beide richtingen van mijn methode.
Ik vind het esthetischer dat alles gelijk is. Dit is mijn visie en mening.
Ik heb zeker niets tegen de methode van het fimpje.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Misschien wel een grote topickick, maar ik hou ook meer van de gelijke verbindingen, ik begrijp helaas de pdf niet,
Ik ben bezig met een kistje van 210mm hoog, met een dikte van 12mm,

het schema volgende kom ik uit op 9 staarten, 9 nesten, maar dit is me wel wat veel, dit kan dan ook nog wel door 2? of zie ik wat over het hoofd?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Traditioneel werd er helemaal niks berekend en ook niet afgetekend. De timmerman loensde eens naar het houtje en zette de zaag waar het hem goed dunkte. De zwaluwstaart is zo'n sterke verbinding, een mm meer of minder gaat geen verschil maken.
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Seek; timmermannen loensen niet, die hebben absoluut zicht, kijken waterpas en in millimeters. ;)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Seek; timmermannen loensen niet, die hebben absoluut zicht, kijken waterpas en in millimeters. ;)

er zijn natuurlijk uitzonderingen.
beverf.jpg

De berekening van sirjacobsd en de werkwijze met de passer vind bruikbaar. Tis maar net waar je voor kiest. Ga ze zeker gebruiken.

Tot nu toe loensde ik een beetje naar het houtje, zette de zaag erin en kwam later tot de conclusie dat het allemaal wat netter kon :rolleyes:
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Maar dan nog: zijn die goedkope freesmallen bruikbaar/handig/aanbevelingswaardig met hobbyisten, zoals ik, die geen loensend timmermansoog hebben?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.