Festool LR32 systeem, geleideplaat en liniaal voldoende ?

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Beste medeforummers,

Als hobbyist zijn mijn financiële middelen helaas beperkt. Daarnaast gebruik ik het gereedschap natuurlijk ook beduidend minder dan een professional.
Ik heb echter een nieuwe liniaal nodig voor mijn invalzaag en kwam op het idee om de Festool Geleiderail FS 1400/2-LR 32 te kopen met de optie om deze achteraf te gebruiken voor het aanbrengen van gaten rijen in een paar kasten die ik nog wil gaan maken.
Nu is mijn vraag of ik aan de liniaal in combinatie met de Festool Geleideplaat FP-LR32 voldoende heb om straks ook die gatenrijen te kunnen maken. Of heb ik dan echt de hele Festool LR 32-SYS Professionele Gatenrijboorset nodig met zijaanslagen en andere hulpmiddelen. Een OF1010 en 5 mm deuvelfrees heb ik overigens al.

Gaarne jullie reacties.

mvg

Blazoen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik kan je daarop niet antwoorden, wat ik je wel kan vertellen is het volgende
Zelf ben ik op het moment een werkbank aan het bouwen, daar moest ook een gaten patroon in komen voor de benchdogs
Door een tip van een forummer heb ik een hardboard gaatjes plaat als mal gebruikt, dit werkt werkelijk perfect

Als je maar enkele kasten hoeft te bouwen zou je kunnen overwegen het zelfde principe toe te passen
Dan ben je voor 20 euro klaar

Vanaf hier kun je zien hoe het eea gedaan is
http://www.woodworking.nl/showthrea...ijn-Man-s-cave&p=142040&viewfull=1#post142040
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Met enkel de rail, basisplaat en frees kan het, maar niet zo makkelijk. de rest van de accessoires zijn er voor het uitlijnen van de rail tov de boorden van je werkstukken.
Je kan zonder maar dan moet je ofwel zelf iets verzinnen ofwel telkens juist meten. Het is in ieder geval geen slecht idee om de LR rail te nemen in geval van, ik had eerst de LR kit met rail gekocht, en toen ik later een invalzaag kocht nam ik de versie zonder rail en kocht er een tweede LR rail bij.

De vraag is dan wel of je het echt wel nodig hebt, een lat waar je zelf gaten in boort kan ook dienen als mal. Met bijvoorbeeld een 20mm forstner boor kan je zeer precies 20mm gaten boren op een lat liefst met de kolomboor, en dan de bovenfrees gebruiken met een 20mm ring om je gaten te boren. Ofwel zoiets infrezen.
En als het een meubel van massief is dan zijn er mooiere en stevigere methodes
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Bedankt voor de tips tot nu toe.

Blijkbaar vinden meer mensen het een dure oplossing en dat leidt tot creatieve oplossingen.

mvg

Blazoen
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Zelf heb ik een keer relatief voordelig tweedehands de complete LR32 set met lineaal kunnen overnemen, maar blijft erg duur. Vind het zelf wel erg fijn werken, maar voor hobbyist (zoals ik) eigenlijk te duur.

Volgens mij is de goedkoopste manier (na zelf een LR32 slede maken van MDF) de Kreg Shelf Pin Jig > http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from...1313&_nkw=Kreg+Shelf+Pin+Jig+KMA3200&_sacat=0

Je kunt ook nog van Bosch Blauw hun 'LR32 systeem' proberen http://www.ebay.nl/itm/Bosch-Oberfr...09?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item25a1b2a64d ook niet duur...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.