Houtverbinding kattenren

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Over enkele dagen/weken wil ik beginnen aan een ren in de tuin voor onze kat. Deze zal 3m80 bij 2m10 grondoppervlak worden, met een hoogte van 2m50.

Hiervoor zal ik "gewoon" geïmpregneerd tuinhout gebruiken, dat is relatiefgoedkoop en sluit goed aan bij de speeltuin die er al staat.

Echter zit ik me wat af te vragen hoe ik op een zo eenvoudig mogelijke manier nette en stevige verbindingen krijg tussen de palen van 90x90mm.

In de hoeken dacht ik aan een halfhoutverbinding, maar dan in dubbele variant:
katrenslot.jpg

En voor de horizontale balk halverwege een gelijkaardige halfhoutverbinding:
katrenslot-2.jpg

Ik maak me echter wat zorgen of de verbinding van de horizontale balken, de stevigheid van de verticale constructie in gedrang brengt? Uiteraard is de "restoppervlakte" van de balk nog steeds 4.5x9 cm en wordt het geheel verlijmd, maar ik hoopte toch even op bevestiging van de forumvrienden of dit wel een goed idee is danwel of er een eenvoudigere mooie verbinding bestaat?

Qua materiaal heb ik een cirkelzaag ter beschikking, verder een schroefboormachine, een goedkoop japans zaagje, een stanley handzaag, enkele houtbeitels en sta op het punt een Bosch PCM 8 S afkortzaag aan te schaffen voor enkele aankomende hobbyprojectjes.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Lijkt qua formaat op een kippenren...is wel erg zwaar uitgevoerd maar kan geen kwaad, wat je overhoudt bij verbinding is nog steeds ruim voldoende. Er zijn wel constructies te bedenken met alleen ongeveer 4X9 cm die nog steeds stevig genoeg zijn. (denk even aan schoren oid)

Succes!
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Lijkt qua formaat op een kippenren...

Wat wil je daarmee zeggen? Het is een buitenplekje voor 1 binnenkat die anders nooit buitenkan (raskat, risico op overrijden & op diefstal jammer genoeg). 90% van de tijd ligt ie gewoon op 1 plek rond te kijken ook al heeft ie het hele huid ter beschikking.

Kippen hebben trouwens meer ruimte nodig dan katten als je ze correct houdt. Het zijn scharreldieren, voortdurend in beweging, en geen roofdieren die in principe enkel bewegen als er eten aan te pas komt.

Ik voer het liever wat zwaarder uit in stevige balken, dat vind ik persoonlijk ook gewoon mooier ogen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Wat wil je daarmee zeggen? Het is een buitenplekje voor 1 binnenkat die anders nooit buitenkan (raskat, risico op overrijden & op diefstal jammer genoeg). 90% van de tijd ligt ie gewoon op 1 plek rond te kijken ook al heeft ie het hele huid ter beschikking.

Ik voer het liever wat zwaarder uit in stevige balken, dat vind ik persoonlijk ook gewoon mooier ogen.

Met kippenren bedoelde ik alleen maar dat je die meestal niet zo zwaar uitgevoerd ziet...anders is 7X7 ook nog een mogelijkheid, maar je moet doen dat wat je zelf wilt, ik reageer alleen op je vraag hoor;)
 

Timberframe

Actieve deelnemer
3 dec 2013
86
4
Soesterberg
Hoe staat het met de kattenren Massis? Ik mag er binnenkort ook een gaan bouwen voor onze tijgers en ben me ook aan het orienteren op technieken / constructies. Heb je ook een directe doorgang vanuit je woning tot in de ren gemaakt? Hoe heb je dit gedaan? Heb je wellicht ook wat foto's (ook van het bouwproces?)
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
De kat maakt er ondertussen al 2 jaar gebruik van. Heb er ook een klein afdakje/ligplekje in de schaduw in gemaakt en een hoop klimspul, onder andere van 2 gesneuvelde dennen uit het bos verderop.

Langs de buitenzijde groeien er nu 2 druivenstruiken tegen die ik stilaan langs de bovenzijde leidt, om voor extra schaduw te zorgen.

Een doorgang uit het huis was geen optie omdat de ruimte achter mijn werkplaats ligt, die op zijn beurt weer achter de berging ligt, 2 ruimtes waar de kat niet komt, en die bovendien niet met elkaar verbonden zijn...
Stoort ons niet, de kat zit er enkel wanneer wij hem er zetten, en er is dus ook geen risico op muisen of ongedierte via kattenluikjes en dat soort ongein...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.