bovenfrees kopen

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
Dag mensen

ik ga een bovenfrees kopen maar welke
ik heb weinig zin om 300 euro te geven.

welke zitten in de running

ryobi ERT-2100V 120 euro
groene bosh 1200 ace 65 euro
refurbished tweedehands hitachi 12v : 150 euro

wat zouden jullie kopen, of zie ik er nog een paar over het hoofd.
(dewalt, of elu, mag tweedehands zijn)

dankjewel
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Wat wil je er mee gaan doen ??

Inhoudelijk: Helaas is mijn ervaring dat een "mid-range" apparaat kopen vaak het net niet is.
Toch een hoop geld aan uitgegeven, maar toch niet wat ik wil.

Zonder te weten wat je wilt: koop de budget van de bouwmarkt, gezien je budget.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb zelf een paar jaar geleden een 1100 Watt Black & Decker bovenfrees gekocht.
Het apparaat koste me bij de bouwmarkt maar 50 euro en ik heb er al veel plezier van gehad.
Met name ook omdat de voetplaat (heet dat zo?) van de frees overeenkomt met die van Elu en DeWalt. Ik heb bijv. een oude Elu freestafel via marktplaats op de kop getikt en daarmee heb ik een perfect combinatie.

Ik denk overigens niet dat de bovenfrees de grootste kostenpost is. Een redelijke kwaliteit freesjes is duurder. Koop in ieder geval TCT frezen want die blijven langer scherp.
Gr,
Gandel
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Beste Fille,
Ik heb jarenlang met een Gamma bovenfrees van 35 euro gedaan. Ging prima. Toen hij vorig jaar doorbrandde had ik een goed excuus voor een Festool. En ja, dat is wel een wereld van verschil. Als je het geld hebt zou ik het doen omdat dat apparaat secuur en krachtig en stabiel is.
Als je het geld daar nog niet aan wilt uitgeven zou ik gaan voor de goedkope huismerkapparaten van een van onze fijne bouwmarkten. Met wat truuks zijn ook daar rechte groeven ed. mee te frezen. Kost je alleen meer tijd.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
zelf ik ik nu een Bosch POF 1400 ACE en met de juiste frezen is dit een redelijk machine, wat ik als min punt ervaar is het gewicht, maar dit heeft meer te maken met mij spierziekte. ik zal dan ooit overstappen op een lichtere versie en dan festool. en deze bosch gaan gebruiken in één frees tafel.

hans
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
Ik maak nu gebuik van een Bosch 1200 AE. Doet z'n werk prima en is mijns inziens krachtig genoeg. Zoals eerder vermeld is het wel raadzaam om goede frezen te kopen. Deze doen immers het werk. Heb deze nu in een freestafel opstelling, moet hem alleen nog testen op deze manier. De vraag is ook wat je ermee doet en of je de machine intensief gebruikt. Je moet er in ieder geval (mijns inziens) vanuit gaan dat je grootste investering in de frezen gaat zitten en niet in de machine.
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
wel waarvoor ik hem ga gebruiken,

op dit moment is dat nog niet voor veel

paar gaten in luidsprekers te maken ...
dat is dan wel in mutliplex.

dus in principe op dit moment niet zoveel, maar een keer als je zoiets hebt, dan begin je het ook vaker te gebruiken.

mmmh een moeilijke keuze, die goedkope merken is ferm iets ?
of moet ik een ander goedkoop merk nemen ?
of kan ik dan beter die bosch 1200 nemen voor 65 euro ?

merci mensen
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mijn eerste bovenfrees was een goedkoop exemplaar van Ferm: http://www.hinta.nl/upload/products/5423/1/57731.jpg Ik heb deze ongeveer 2 jaar zonder problemen gebruikt, ook onder een freestafel. De machine is wel pover en eenvoudig uitgevoerd, dus her en der wat braampjes, goedkoop plastic en dergelijke, maar hij deed het altijd perfect. Op een gegeven moment ging de blokkering voor stationair draaien kapot. Klein mankement, maar omdat ik dat gebruikte voor onder de freestafel, had ik het wel nodig.

Toen heb ik hem met wat geld erbij ingeruild voor een Ferm Power: http://maxxtools.be/imagebank/PRM1015 (350 X 350).JPG Kost 60 euro, en is echt een schitterend machientje. Krachtig, stil en accuraat. Veel meer machine dan de andere Ferm types. Ik ben er erg tevreden mee.
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
Uiteindelijk zal het niet uitmaken wat je kiest als je die prijsklasse aan blijft houden. Let er wel op dat de Bosch geen blokkering heeft voor stationair draaien. Zelf heb ik dit opgelost met een tie-wrap, is ook niet ideaal natuurlijk
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik weet niet of iedere bovenfrees in die prijsklasse ook een toerental regelaar heeft. Maar neem er een in ieder geval met een toerentalregelaar, dikke frezen met te hoge toeren is levensgevaarlijk. Bovendien is het best wel fijn om je toerental bij te kunnen stellen als je verbrandingsporen krijgt (een teken van te snelle toeren) bij toch scherpe freesjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.