Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: robland x31

  1. #1

    robland x31

    is er iemand in dit forum die in het bezit is van een robland x31. ik heb er een aangeschaft met een losgekoppelde freesmotor en hier heb ik wat vragen over.

  2. #2
    Ik heb er eentje gehad. Wat is precies het probleem?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

  3. #3
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Ik heb er eentje gehad. Wat is precies het probleem?
    Alle bedrading van de freesmotor lag los, dit heb ik aangesloten. enkel van de rem op de poelie lopen 2 draden naar de kast welke eindigen in een kroonsteentje zonder verder gevolg. ik heb geen idee wat ik hier op aan moet sluiten.
    de motor wil wel lopen maar staat op de rem ( denk ik).

  4. #4
    Kan ik je niet onmiddellijk mee helpen want de mijne had geen rem.
    Maar bij de machine wat ik had waren de motoren aangesloten op de keuzeschakelaar. Die kreeg op zijn beurt spanning van de kontaktor (nulspanningbeveiliging/aan-uit). Normaal gezien hebben de twee andere motoren dan ook een rem. Eens even kijken hoeveel draden bij die andere motoren vertrekken, en als het er twee zijn, waar de draden van de rem aangesloten zijn. De rem van de frees kan je dan gelijkaardig aansluiten.
    Mijn huidige machine (Hammer) heeft geen mechanische rem, maar een electronische. Om te remmen wordt er een gelijkstroom door de wikkelingen gestuurd.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

  5. #5
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Kan ik je niet onmiddellijk mee helpen want de mijne had geen rem.
    Maar bij de machine wat ik had waren de motoren aangesloten op de keuzeschakelaar. Die kreeg op zijn beurt spanning van de kontaktor (nulspanningbeveiliging/aan-uit). Normaal gezien hebben de twee andere motoren dan ook een rem. Eens even kijken hoeveel draden bij die andere motoren vertrekken, en als het er twee zijn, waar de draden van de rem aangesloten zijn. De rem van de frees kan je dan gelijkaardig aansluiten.
    Mijn huidige machine (Hammer) heeft geen mechanische rem, maar een electronische. Om te remmen wordt er een gelijkstroom door de wikkelingen gestuurd.

    Enkel de freesmotor heeft een externe electro magneet, waarschijnlijk omdat deze meer toeren maakt. de andere 2 hebben geen extra draden en werken ook middels een electrische rem.
    Er komt iemand bij kijken,wellicht komt hij eruit

  6. #6
    Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Locatie
    Boirs, België
    Berichten
    1.759
    Hier heb je in ieder geval het instructie boek met bedradingsschema's.

  7. #7
    Even in die handleiding gekeken (dat brengt vaak verheldering voor ogenschijnlijk moeilijke problemen, iets wat ik vandaag weer eens heb vastgesteld tot mijn eigen scha en schande).
    De rem is aangesloten tussen twee fasen achter de kontaktor en voor de keuzeschakelaar.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

  8. #8
    Stel ik wel op prijs dat er mensen met je meedenken. De rem is inderdaad aangesloten op l1 en l2, echter bleek hij kapot en daardoor blijft de rem erop. Uit het schema haal je dat de rem 178volt gebruikt, een omvormer hiervoor zou in de motor moeten zitten echter heb ik meer het idee dat hij in de schakeling hoort maar dat ik die niet heb.

  9. #9
    Ik weet niet of je er inmiddels uit bent? Het is wel 178v DC en niet AC er hoort in het verdeelblok op de motor een gelijkrichter te zitten (wit blokje met 4 draden)
    WP_20150525_14_46_21_Pro.jpg

  10. #10
    Athanor
    Guest
    Het probleem dat ik indertijd met de rem van de Robland had was dat er meer dan 200V door de rem werd gestuurd waardoor die het begaf..... De handel er toen maar af laten slopen

    Fons

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top