Houtzeep, vloer, ervaringen?

diko11

Nieuw lid
8 sep 2011
7
0
Iemand ervaring met het zepen van vloeren?

Ik dacht eerst een grenen vloer te leggen, maar vraag me af, gezien de hars/vettigheid, of deze houtsoort te zepen is. Iemand ervaring met grenen zepen? Misschien dat ik dat nog eens met een andere vloer ga proberen.

Nu heb ik een eiken vloer gekocht en wil gaan experimenteren met zeep in vlokvorm. Ik denk binnen enkele dagen resultaat te hebben, maar gezien de haast, binnenkort wordt er verhuisd en moet de vloer klaar zijn, zou ik graag zicht hebben op de verkleuring in de toekomst. Wat zijn jullie ervaringen, met welke onderhoudsinterval?

Het doel is om een enigszins ecologisch verantwoorde afwerking te vinden. Het mag niet teveel whitewash-achtig worden en niet te geel. Wat vlekkerigheid is geen probleem.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb hier een teakhouten salontafel die in eens in de 3 maanden zeep
Ik gebruik hier groene zeep voor
ik reinig de tafel goed met een vochtige doek (dat herhaal ik desnoods een paar keer) en daarna smeer ik hem in de groene zeep
na een aantal uren is dat aardig in gedroogd
dit geeft weinig verkleuring en beschermd goed, er is al van alles overheen gegaan, maar het is altijd makelijk schoon te maken, geen blijvende vlekken dus
 

diko11

Nieuw lid
8 sep 2011
7
0
Heb een zeepmengsel van 100g in 1 ltr water. Op deze site, haslev.com, staat voor eiken een verhouding van 25g in 1 ltr water geadviseerd. Wat zijn jullie ervaringen met bepaalde verhoudingen?
 

diko11

Nieuw lid
8 sep 2011
7
0
Sorry, je eerste bericht niet gezien. Nu begrijp ik dat je het puur kunt gebruiken omdat groene zeep al enigszins vloeibaar is.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De groene zeep die ik gebruik is niet echt vloeibaar, dat bestaat ook
het is zeg maar zo dik als vaseline (misschien iets dikker)
Dat breng ik met een goed vochtige doek aan, niet té nat en dat smeer ik uit/wrijf ik in
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Die groene zeep (Belgen zeggen volgens mij bruine zeep) in 'gelvorm' is een mengsel van kaliumzepen (kalizouten van vetzuren), glycerol, en water. De glycerol en water zijn 'afkomstig' van het verzepingsproces, water omdat er water gebruikt wordt om een geconcentreerde (kali)loog oplossing te maken waarmee de vetten en olien waar de zeep van gemaakt wordt te verzepen, en de glycerol omdat bij de verzeping van een vet (een verbinding van vetzuren en glycerol) er vetzure zouten en glycerol ontstaan. Haal je het water en de glycerol er uit dat krijg je een harde substantie, de eigenlijke zeep. Die is niet meer 'smeerbaar'.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.