scharnier voor draaibaar tafelblad

Baan

Actieve deelnemer
31 aug 2012
55
0
Bodegraven
Beste houtforumers,

Ik ben gevraagd een tafel te maken, dat te vergroten is, door het bovenste blad te zwenken, qua scharnier iets als dit:Draaitafel.jpg
De poot zit niet in draaipunt....

Het draaipunt moet dus een soort van (taats)lager zijn. (diameter: 30-40cm)

Ik zoek het in een constructie als ook in een ladegeleider, maar dan rond:p

Het geheel houd ik bij elkaar met een centrale trekstang. Het lager hoeft dus alleen drukkracht te verwerken en kunnen draaien.
Bij Blum vindt ik alleen maar ladegeleiders en deurscharnieren en ladegeleiders.

Wie kent zo'n lagering, behalve een zwaar industrieel naald of rollenlager....


Groet,

Baan
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.197
558
Je kunt je afvragen hoe wenselijk een soepel draaiend lager is. De stand van het blad wordt waarschijnlijk niet erg frequent gewijzigd, en als de glazen van tafel worden geveegd zodra iemand tegen het blad stoot is de lol er gauw af.
Dan misschien beter een aantal viltglijders rondom het draaipunt bevestigen, of een cirkel van ander glijdend (niet TE glad) materiaal.
 

Baan

Actieve deelnemer
31 aug 2012
55
0
Bodegraven
Dank voor de tips!

Ik heb al een lager op het oog. Nu eerste de prijs van het geheel bepalen en de klus binnen halen...

Om Kor gerust te stellen: er komt een arretering op, zodat je eerst het blad even door een zwaar punt moet duwen om hem te draaien.

Ik hoop e.e.a op foto vast te leggen. Probleem is telkens, dat ik in alle enthousiasme vergeet een foto te maken.:p

Groet,

Baan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.