Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

scharnier voor draaibaar tafelblad

Beste houtforumers,

Ik ben gevraagd een tafel te maken, dat te vergroten is, door het bovenste blad te zwenken, qua scharnier iets als dit:Draaitafel.jpg
    De poot zit niet in draaipunt....

Het draaipunt moet dus een soort van (taats)lager zijn. (diameter: 30-40cm)

Ik zoek het in een constructie als ook in een ladegeleider, maar dan rond

Het geheel houd ik bij elkaar met een centrale trekstang. Het lager hoeft dus alleen drukkracht te verwerken en kunnen draaien.
    Bij Blum vindt ik alleen maar ladegeleiders en deurscharnieren en ladegeleiders.

Wie kent zo'n lagering, behalve een zwaar industrieel naald of rollenlager....

Groet,

Baan

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Je zou eens kunnen zoeken op 'lazy susan', dat zijn van die rollagers die je bijv. onder een draaiplateau voor een TV kon zetten.

@ Houtenklaas: dat lijkt er al op en gewoon bij Baptist verkrijgbaar https://www.baptist.nl/houtbewerkers...r-draaiplateau

Weet iemand nog iets zwaarders?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Deze 'heavy duty' lazy susan?

Die kan 450 kg hebben.

Je kunt je afvragen hoe wenselijk een soepel draaiend lager is. De stand van het blad wordt waarschijnlijk niet erg frequent gewijzigd, en als de glazen van tafel worden geveegd zodra iemand tegen het blad stoot is de lol er gauw af.
    Dan misschien beter een aantal viltglijders rondom het draaipunt bevestigen, of een cirkel van ander glijdend (niet TE glad) materiaal.

Ik vond deze wel leuk ( en helemaal van hout )
    https://www.youtube.com/watch?v=Jt8wFBlj678

Dank voor de tips!

Ik heb al een lager op het oog. Nu eerste de prijs van het geheel bepalen en de klus binnen halen...

Om Kor gerust te stellen: er komt een arretering op, zodat je eerst het blad even door een zwaar punt moet duwen om hem te draaien.

Ik hoop e.e.a op foto vast te leggen. Probleem is telkens, dat ik in alle enthousiasme vergeet een foto te maken.

Groet,

Baan

Forum Rechten