Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

vers gezaagd perenhout te ruil

hoi allemaal ik heb vandaag een perenboompje gezaagd
    graag zou ik enkele stukken ruilen tegen wat droog hout waar ik wat schaaltjes van kan gaan proberen te draaien
    aangezien dit te veel hout is voor mij en ik geen plek heb om nat hout op te slaan
    hoop ik dat er iemand geintreseerd is in het perenhout ik zou het zonde vinden moest ik er brandhout van moeten maken
    mvg tom
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Tom,
    Als je in de toekomst weer aan het zagen slaat hou dan een lengte van ongeveer een meter aan en smeer gelijk de koppen in met houtlijm, of parrafine, of latex e.d.
    Nu met de korte stukken hou je bij het drogen weinig hout over tussen de droogscheuren.
    Perenhout is heerlijk hout om te draaien.

das weer goede raad Jan
    meeste stukken zijn ongeveer 50 cm lang
    ik had ze al speciaal langer gelaten maar wist niet dat je ze een meter lang moest laten
    ze liggen nu uit de wind tegen een muur opgestapelt
    morgen even terug gaan om alle uiteinde in te smeren
    over een maand ga ik mijn nieuwe chuck kopen als het hout dan nog niet geruild is
    probeer ik wel om ze allemaal voor te draaien
    mvg tom

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    één stuk van 2m lang= €1500/kuub
    vier stukken van 50cm= €80/kuub

Als je zoiets zaagt moet je de stam zo lang mogelijk laten, enkel afzagen aan een grote knoop/vertakking/buiging. Nu heb je brandhout dat enkel nog voor een draaier kan dienen.
    Deze stam is niet gigantisch maar hoogstam perenhout is zeer schaars aan het worden, dus opletten in de toekomst!

Heb ook een stam perenhout liggen,ongeveer 3meter lang.
    Moet ik die ook insmeren?
    Geen idee wat ik er mee ga doen.

Wat je in ieder geval moet doen is iets tegen de beestjes, die je hout onder de schors gaan opeten.......

Persoonlijk draai ik de schalen voor, maar een hele stam bewaren zonder beestjes lijkt me moeilijk.

da is goede raad benchworker
    maar heb deze stam bewust in stukken gezaagd
    om er mee te gaan draaien aangezien dit hout een deel van mijn loon is
    er was ook geen plek om de boom in 1 keer te kappen dus na het afblokken tot een veilige kaphoogte heb ik de boom moeten kappen op ongeveer 1.5 meter hoogte dit zorgde ervoor dat er niet echt nog een goed recht stuk uit te halen was
    de stukken die ik nu heb gezaagd zijn bedoeld om krullen van te maken en meschien hou ik er een mooi schaaltje aan over lol
    maar ik ga het zeker onthouden voor als ik nog eens perenhout tegen kom
    Jurriaan zou het helpen als ik de stametjes ontschors en zo laat drogen ?
    mvg tom
    Laatst gewijzigd door tom op eigen houtje; 23-03-15 om 22:03.

Tom, zet ze op de draaibank en draai de schors er af. Daarna de kopse kanten 2x insmeren met goedkope houtlijm, en afwachten. Grote kans dat je er nog mooi hout aan overhoudt.
    Ik heb dit gedaan met korte stukken appel en het gaat nog steed goed. Zorg dat het niet in de zon komt, want dan gaat het mis.

daar was ik ook al over aan het denken Nico

ik heb de stametjes nu nog zo groot gelaten om er eventueel iemand anders met een deel blij te kunnen maken
    als niemand intresse heeft in een deel dan ga ik de stametjes even doorklieven in het midden en het hart eruit halen aangezien ik enkel kleinere schalen en kometjes probeer op mij draaibank
    en in ruil voor verdere hulp in de tuin heeft de buurvrouw waar ik de boom gekapt heb
    voorgesteld om het hout daar te laten drogen
    goede deal voor mij aangezien ik voorlopig nog op een 4 kamerappartementje woon lol
    mvg tom

Jurriaan en Nico

hartstikke bedankt voor de zeer goede raad om te ontschorsen hierdoor ontdekte ik onder de bast een hoop ongewenste gasten
    vandaag eerst met het trekmes er aan begonen maar met een gekneusde rib zeer pijnlijk om zo te werken en verdorie peer is tot nu toe een van de moelijkste bomen die ik ontschorst heb
    dus toch maar besloten om ze even te gaan voordraaien en gelukig zitten de wormpjes enkel in de eerste centimeters
    wow peer draait echt wel heerlijl de krullen vlogen me om de oren morgen ga ik een ganse dag spenderen Aan het ontschorsen en hopelijk beetsjes vrij maken van het hout
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Forum Rechten