Fijnstoffilter

Berm

Actieve deelnemer
Op basis van "een instructief draadje" van Kor op dit forum heb ik een fijnstoffilter gebouwd. De foto's heb ik gepost in een album (NB. voor zekerheid ook hier dezelfde foto's bijgevoegd).
Kor heeft mij het fijnstoffilter en het voorfilter geleverd (thx).Ik heb er zelf een extra (verwisselbaar) voorfilter van katoen over gespannen kippengaashor voor gezet, met het idee dat ik die heel makkelijk uitklop, door gewoon een tik tegen het gaas te geven.
De ombouw is een simpele doos van underlayment/multiplex. Heb ervoor gezorgd dat alle naden dicht zijn door kant en eerst goed vlak te maken en bruislijm te gebruiken bij het schroeven.

Ik heb de kast ontworpen om "vertikaal" te hangen, in de hoek van mijn werkplaats, zodat de muren kunnen dienen als geleiding voor de aanzuig- en utilaatstroom. Er blijkt een goede circulatie door de hele ruimte (6x4 m) te zijn; kleine woldraadjes aan het plafond gaven mooi de circulaire stoming aan.

Binnenin heb ik de "dooie hoeken" in de ruimte waar de slakkenhuisventilator draait "afgerond" door er een stuk polyester in te buigen. De ventilator hangt zodanig dat de (virtuele) aanzuigbol (diameter grote aanzuigopening ventilator) net niet de kromming van de plaat raakt. Mijn bedoeling is dat de luchtstroom daardoor versneld om een onderdruk in de ruimte te creëren. In de praktijk blijkt dat het kippengaas met de erover gespannen katoenen (ex-hoeslaken) doek een beetje hol naar binnen worden gezogen, mooi !

Uitstroomopening is schuin langs de muur gericht. Het geheel is "tilbaar" en hangt aan een stevige hoekbeugel; je schuift hem er zo overheen. Een ijzerdraadje door houder en beugel fungeert als safetyslot. Voor de veiligheid heb ik ook in de uitstroomopening kippengaas gemonteerd, ik wil niet dat er iets in de schoepen vliegt als hij stil staat....

Een goedkope, 7-dg-programmeerbare tijdschakelaar zorgt ervoor dat de unit iedere dag 2x een uurtje aangaat.

Peter
 

Bijlagen

  • Fijnstofilterf-1.jpg
    Fijnstofilterf-1.jpg
    56,2 KB · Weergaven: 295
  • Fijnstoffiltler-2.jpg
    Fijnstoffiltler-2.jpg
    67,5 KB · Weergaven: 288
  • Fijnstoffilter-3.jpg
    Fijnstoffilter-3.jpg
    40 KB · Weergaven: 289
  • Fijnstoffilter-5.jpg
    Fijnstoffilter-5.jpg
    50 KB · Weergaven: 289
  • Fijnstoffilter-6.jpg
    Fijnstoffilter-6.jpg
    58,8 KB · Weergaven: 289
  • Fijnstoffilter-7.jpg
    Fijnstoffilter-7.jpg
    45,3 KB · Weergaven: 290
  • Fijnstoffilter-9.jpg
    Fijnstoffilter-9.jpg
    52,5 KB · Weergaven: 291

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Leuk idee om een lege hoek toch te benutten. Wat ik mij wel afvraag is of de afzuigmotor niet te veel lawaai maakt. Zelf gebruik ik een speciale stofzuiger met een dubbel filter die eigenlijk bedoelt is om as op te zuigen. Zelf probeer ik zo weinig mogelijk herrie te maken omdat ik daar zelf het meeste last van heb. :)
 

Berm

Actieve deelnemer
Hoi Guus,

hoekplaatsing werkt perfect voor luchtcirculatie. Geluid, tja dat kan niet anders bij zoveel luchtverplaatsing, maar als ik sta te draaien heb ik er helemaal geen last van; zeker niet als ik zie hoeveel stof hij aanzuigt :)
De motor is maar 20Watt en hij verplaatst ongeveer 250m3 per uur. Het is belangrijk om de ventilator goed strak en stevig in de kast te monteren en de kast moet ook robuust zijn en stevig, trillingsvrij, ophangen.

Ik heb een filmpje gemaakt, dan kun je een idee krijgen ven het geluid.

http://youtu.be/bVLW5Vhj_WQ


vrgr.
Peter
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Hoi Peter,
De geluidsoverlast lijkt inderdaad erg mee te vallen. Misschien moet ik ook maar eens zoiets gaan maken, i.p.v. alleen een stofzuiger met dubbel filter. :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.