Steunbril

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Naar aanleiding van een vraag van Rick.

De bril die ik gebouwd heb is gebaseerd op het ontwerp van Jean Michel.
In plaats van de met alu versterkte houten schuiflatten met gleuven, heb ik strips 25 x 4 mm staal genomen, waar voor de bouten van de skateboard wielen een gat getapt is. De stalen strips en de klem voor het bankbed worden met M8 inbusbouten vastgezet.

Tot mijn verbazing zie ik dat ik geen fatsoenlijke foto van deze bril gemaakt heb. Hier zijn alvast een paar detailopnamen.

Hans

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
kijk!!dat bedoel ik. hardstikke goed gelukt. toch een paar vragen :waarom ijzeren strips? hoe klemt de inbus de ijzeren strip op zijn plek? houdt m8 de steunbril op zijn plek, is dit niet te dun?

rick
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
rickkoorman zei:
. . waarom ijzeren strips? hoe klemt de inbus de ijzeren strip op zijn plek? houdt m8 de steunbril op zijn plek, is dit niet te dun?rick

Een strip staal leek mij steviger dan een lat waar een vrij lange groef in gefreesd is. Bovendien moet je dan nog een bruikbare maat alu C-profielen zien te vinden, wat in mijn ervaring niet eenvoudig is. Bovendien wordt het in hout uitgevoerd allemaal wat zwaarder, althans dikker.
Het belangrijkste voordeel is voor mij de eenvoudige bevestiging. Dat geldt zowel voor de skate-wielen als voor de kleminrichting.

rickkoorman zei:
hoe klemt de inbus de ijzeren strip op zijn plek?
Sorry dat is op de foto niet te zien. De M8 bout loopt in een inslagmoer die in de achterkant van de beuken lat is bevestigd.

rickkoorman zei:
houdt m8 de steunbril op zijn plek, is dit niet te dun?
Aan de onderkant kun je op de foto van de bankbed klem de inslagmoer nog zien. De M8 bout trekt de twee multiplex delen strak tegen het bankbed. Voor een goede bevestiging moeten de in het multiplex uitgefreesde groeven strak om het bankbed passen. Op de bout komen dan geen grote krachten te staan.

Nog een detail: door overal met imbus bouten M8 te werken heb ik maar één imbussleutel nodig, die met een magneetje op zijn plaats gehouden wordt.

In het voorbeeld van Jean Michel kan de leunspaanhouder niet dichtbij de bril gezet worden. Omdat ik de bril ook wil kunnen gebruiken voor dunne schalen, heb ik gekozen voor een bedbank klem aan de kant van de vaste kop. Als ik er nog eens zou maken komen de strips aan de kant van de losse kop.

Ik moet nog wennen aan een nieuwe fotodatabase. Er blijkt toch al een foto te zijn van de bril. Hier moest aan een paal van ongeveer een meter een ronde kop gedraaid worden.

Hans

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Rick. Misschien dezelfde aks die van Hans.
Ik heb hem overgenomen van: http://www.atbq.qc.ca/jm2/steady.htm
Wanneer het niet rechtstreeks gaat, dan even via google en je komt bij deze "lunette".
Als ik hem weer zou maken, dan zou ik een opening in de cirkel maken. waardoor je met de beitel gewoon door kunt gaan met draaien. Bij deze moet je de bril verzetten. Het vergt dan een wat andere opstelling van de wieltjes.
Hopelijk heb je hier iets aan.
vr.gr. Jan Pranger
http://www.arstorno.nl
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@jan
bedankt voor deze info, het moet inderdaad een dergelijke bril gaan worden. ik ben zeer benieuwd hoeveel stabieler het draait.
rick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
aha, dat is natuurlijk ook een mogelijkheid. zou jan dit bedoelt hebben met zo'n uitsparing?
het mooie weer komt eraan, er is vast wel een klein jongetje of meisje wiens skeelers ik kan molesteren :D :D ...... tja... :mrgreen: of toch maar gewoon bij de kringloopwinkel een paar kopen.

wederom bedankt voor de info,

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.