Is Hammer Silent-POWER zijn geld waard?

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Er zijn volgens mij best veel mensen die een mooi Hammer machientje hebben staan. Wat ik me afvroeg.
Is de Silent-POWER zijn geld waard. Want het is best een hele dure optie Of kan je, je geld beter uitgeven aan een bredere machine?

Bedankt
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Ik heb een Hammer A3-31 met Silent Power as en ben er erg tevreden over, geluid is echt heel veel minder dan van normale messen dus dat sliet is echt niet overdreven. Ik heb nu behoorlijk wat geshaafd met de machine en de messen zijn ng steeds erg scherp. Als ik een ongelukje zou hebben op 1 plek dan draai ik 1 mesje om en kan ik weer verder zonder problemen.

Voor mij was het het geld prima waard.

Koop maar eens een set hardmetalen messen, en laat die maar eens slijpen, kijk wat dat kost.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
He sheppie , durf het bijna niet te vragen ....doe het natuurlijk toch , demo filmpie met wat gesproken tekst er bij tijdens het schaven dan heb je gelijk een indruk hoeveel " lawaai " of beter gezegd muziek het maakt .
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb een Hammer A3-31 met Silent Power as en ben er erg tevreden over, geluid is echt heel veel minder dan van normale messen dus dat sliet is echt niet overdreven. Ik heb nu behoorlijk wat geshaafd met de machine en de messen zijn ng steeds erg scherp. Als ik een ongelukje zou hebben op 1 plek dan draai ik 1 mesje om en kan ik weer verder zonder problemen.

Voor mij was het het geld prima waard.

Koop maar eens een set hardmetalen messen, en laat die maar eens slijpen, kijk wat dat kost.

Dank voor je reactie. Je kan 11 Kobalt HS-staal nieuwe messen of 18 setje Chroomstaal messen, voor de silent power, meer prijs kopen. Dat is best heel veel. Dus ik vraag me af of voor een hobbyst het echt voordeliger is.
Wat ik me ook afvraag zit er veel verschil in het schaafbeeld?
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
De verkopers van Felder/Hammer in België wisten me te vertellen dat Silent-Power enkel interessant is als je voor meer dan 50% hard hout schaaft.
Bij zachthout, zoals den, is er te veel hars aanwezig, wat de kleine mesjes van de Silent-Power te snel doet vollopen met het kleverige goedje en je meer tijd kwijt bent met ze telkens te reinigen dan echt met schaven.
Misschien ook iets om in rekening te brengen...
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb even zitten rekenen:
Als ik ieder jaar een setje messen koopt en bij silent power om het jaar 10 mesjes vervangt. Dan gaan de messen in totaal 10 jaar mee. (aannames)
inc. 2% inflatie. Voor 31 breed
Kom ik na 25 jaar uit op het volgende:
Chroomstaal E 968
Kobalt HS-staal E 1779
silent power E 1470

Als je stelt dat silent power 4 keer zolang mee gaat als Kobalt HS-staal dan kom je voor Kobalt HS-staal uit op E 854.

Mocht iemand iets kunnen zegen over hoeveel uur de messen mee gaan (worst kaas) dan hoor ik het graag.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb mijn silent power mesjes gedraaid na ongeveer 6 maanden van constant professioneel gebruik, en merkte eigenlijk geen verschil dus ik had nog best langer mogen gaan met dezelfde kant.
Na bijna een jaar heb ik er een 6-tal vernield, in één keer door een te kort balkje dat dwars is gaan liggen. Mijn fout, maar gewone beschadigingen komen zelden voor, ik heb er zo misschien 1 om de 2 maanden dat ik moet draaien. Dus een set gaat bij mij minstens 3 jaar mee mag ik denken, bij hobby gebruik zou ik niet verwonderd zijn dat dat meer dan 10 jaren meegaat.
Zeker niet duurder dan andere opties, integendeel. En het grote voordeel is voor mij dat je altijd een perfect schaafbeeld hebt, mesje beschadigd=mesje draaien en weer vooruit.
Bij een tersa of andere rechte schaafas als de set relatief nieuw of scherp is dan heb je alles behalve zin om die allemaal te vervangen door één lijntje en klungel je zo enkele maanden met lijnen in je schaafbeeld.

Ik was ook bang voor het hars, en soms schaaf ik dagenlang enkel den maar ik kan niet echt zeggen dat het hars een probleem vormt.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
@BenchWorks: Dank voor je reactie.

Samengevat: Je schaafmes is zo scherp als het botste stuk van mes. Het voordeel van Silent-POWER is dat je kleine stukjes kan vervangen. Zodat je altijd een scherp schaafmes houd. Waardoor je altijd een goed schaafbeeld hebt.

Maar je messen (zelf) slijpen wanneer je lijntje in je schaafbeeld hebt, zou het zelfde resultaat gegeven.
 

TinoT

Actieve deelnemer
7 okt 2012
30
2
Heist-op-den-Berg (BE)
Ik ben gisteren ook eens tot bij de verdeler in Antwerpen geweest, om de A3 26 in levende lijve te zien en heb daar op een Felder weliswaar de Silent power schaafas getest met een stukje beuken. Het schaven gaat makkelijker dan met de gewone messen, minder lawaai, makkelijker het hout over de schaafas glijden zonder trillingen op het hout, zoals ik al op de vlakbank van de avondschool heb ondervonden. Het schaafresultaat is eigenlijk verbluffend glad. Als je de geschaafde zijde in het licht bekijkt zie je het oppervlak gewoon glanzen, wat resulteert in veel minder naschuren, waar ook veel tijd in kruipt.
De A3 26 stond niet in de toonzaal maar wel de grotere broer de A3 31 met de Silent power schaafas.
Ik ben gaan kijken omdat ze nu de lente-actie hebben, wat me eigenlijk is tegen gevallen. Op de A326 krijg ik 242 euro korting btwi. Ik heb prijs gevraagd voor de A326 met de silent power schaafas, tafelverlenging voor zowel de vlakzijde als de vandiktezijde en het vandiktewiel met de digitale weergave. Daarbovenop heb ik dan nog prijs gevraagd voor een afzuiging die daarbij voldoet en hebben ze me de Felder AF12 aangeraden, omdat de Hammer S01 niet zou voldoen kwa kwaliteit in afzuiging. 4 meter afzuigdarm en de nodige klemmetjes en beugels en ik kwam uit op een bedrag van rond de 3860 euro. Als je dan vraagt of er aan die prijs nog iets kan gedaan worden, (bijkomende korting of kostenloze extra's) wordt daar dan negatief op gereageerd. De lente-actie is dan beperkt tot 242 euro ongeacht wat je voor opties of extra's erbij neemt. Zijn er nog mensen die dezelfde ervaring hebben of is er toch nog meer uit te halen? Zoals ik de prijs nu bekijk is het enkel interessant om een basismachine te nemen en de rest er achteraf in stukjes bij te nemen, wat toch geen prijsverschil meer geeft.
Ook twijfel ik tussen de A3 26 en de A3 31.

mvg,

Tino
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Het schaven gaat makkelijker dan met de gewone messen, minder lawaai, makkelijker het hout over de schaafas glijden zonder trillingen op het hout, zoals ik al op de vlakbank van de avondschool heb ondervonden.
Zonder me uit te spreken over de Silent power gaat waarschijnlijk alles beter schaven dan een machine uit een school.
Met de schaafmachine in de school waar ik ga kan je meestal enkel antislip profielen op het hout schaven. Die machines worden vaak misbruikt en te weinig onderhouden.
Toen ik de eerste keer schaafde met verse Tersa wegwerpmessen stond ik ook verbluft van het resultaat. Zelfs pas geslepen wisselmessen geven een minder mooi schaafbeeld dan Tersa.
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Hallo, ik vraag mij af of de schroefjes nog los te krijgen zijn na X aantal uren schaven de schroeven zullen waarschijnlijk vol stof en hars komen te zitten .
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
He sheppie , durf het bijna niet te vragen ....doe het natuurlijk toch , demo filmpie met wat gesproken tekst er bij tijdens het schaven dan heb je gelijk een indruk hoeveel " lawaai " of beter gezegd muziek het maakt .

Alweer.....?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@BenchWorks: Dank voor je reactie.

Samengevat: Je schaafmes is zo scherp als het botste stuk van mes. Het voordeel van Silent-POWER is dat je kleine stukjes kan vervangen. Zodat je altijd een scherp schaafmes houd. Waardoor je altijd een goed schaafbeeld hebt.

Maar je messen (zelf) slijpen wanneer je lijntje in je schaafbeeld hebt, zou het zelfde resultaat gegeven.

Min of meer wel, maar slijpbare messen is iets apart. Die zijn veel zachter en gevoeliger dan wegwerpmessen van gehard staal.
Voor de silent power spiraal as had ik enkel slijpbare messen gebruikt, waar ik uit ervaring wist dat je het nooit langer dan een week zonder beschadigingen kon houden. En dan 6 maanden lang sukkelen met lijnen. plus het installeren van de messen, zelfs met een mal is een heel gedoe dat je vaak moet herhalen om het "goed genoeg" te krijgen, perfect kan niet en je moet soms ook de uitvoegtafel wat aanpassen.

Bij de wegwerpmessen was ik verwonderd hoe stevig die zijn, het heeft meer dan 4 maanden geduurd voordat ik de eerst "chip" erin had. Ik zat er bijna op te wachten om eindelijk te zien hoe dat draaien ging. En het is heel eenvoudig zonder paswerk, schroef los, mes draaien en vastschroeven. Het kan niet mis zitten.

Met alle technieken is het mogelijk om een perfect resultaat te hebben, de silent power is het duurst in aanschaf (was er in promo gratis bij op mijn AD741) maar daarna is het de goedkoopste om altijd een mooi schaafbeeld te hebben. De silent power mesjes kosten ongeveer €4 stuk, als je een lijn hebt moet je er meestal twee draaien. Dan verlies je dus vroegtijdig 1 van de 4 zijdes van twee mesjes, dus een theoretische kost van €2 om weer een perfect schaafbeeld te hebben. Wat je ook kan doen, wat met andere niet kan is de messen spiegelen. De rechter kant van de machine werkt veel minder dan de linker dus je zou de messen zo ook kunnen verwisselen om er meer leven uit te halen.

De industrie gebruikt het nu blijkbaar ook want op het SLS hout dat ik heb kan je sinds enige tijd de kenmerkende ruitjes zien in het schaafbeeld, en geen golven meer. Ik denk dat ze daar dan wel de volledige as vervangen zodat ze de beschadigde messen rustig kunnen draaien terwijl de machines verder werken.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
En met Silent power ben je nooit verlegen om een geslepen mes, met wisselmessen moet je of een heleboel reservemessen hebben of je hebt net een probleem als je andere set bij de slijper ligt, en je moet ze dus ook nog naar de slijper brengen en ophalen.

Met silent power natuurlijk wel zorgen dat je bij je laatste snijkant niet opeens komt kijken met problemen want ook dan kom je bekeken uit. Maar paar reservemesjes van 4 euro en je hebt nooit een probleem.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je dan vraagt of er aan die prijs nog iets kan gedaan worden, (bijkomende korting of kostenloze extra's) wordt daar dan negatief op gereageerd. De lente-actie is dan beperkt tot 242 euro ongeacht wat je voor opties of extra's erbij neemt. Zijn er nog mensen die dezelfde ervaring hebben of is er toch nog meer uit te halen? Zoals ik de prijs nu bekijk is het enkel interessant om een basismachine te nemen en de rest er achteraf in stukjes bij te nemen, wat toch geen prijsverschil meer geeft.
Ook twijfel ik tussen de A3 26 en de A3 31.

Het enige dat je kan krijgen is gratis levering, dat is mij één keer gelukt voor een grote bestelling. De rest van de keren was het telkens rond de €3-400!
Ik denk dat dat niet volledig legaal is dat het moederhuis de prijzen bepaald en oplegt. Maar het is een zeer wijd gebruikte strategie tegenwoordig.

Op auto's bijvoorbeeld, die zijn nu bij vele merken het ganse jaar in verschillende promoties en acties. Dus je denkt leuk, maar ik ga nog een korting proberen te krijgen. En bij VW bijvoorbeeld krijg je dan te horen, ah neen mag niet van het moederhuis want je krijgt toch al een promo... Dat mag niet en ze hebben er al monsterboetes voor gekregen.
Ze blazen de aanbevolen prijzen op en geven kortingen of acties met gratis dit en dat of €2000 meer overname dan de argus prijs... Uiteindelijk betaal je toch de prijs die zij willen.
Bij Franse merken is dit overduidelijk, die hebben belachelijk hoge catalogus prijzen en geven dan zomaar een actie met €8000 korting op een auto van €20.000. Dan denk je een goede zaak te doen, terwijl je dan €12.000 betaald voor een auto die misschien 10.000 waard is.

Soms doe je dan wel goede zaken, ik heb een kennis die niet blij was met zijn 1 jaar oude Franse, die een nieuwe is gaan kopen die kleiner was, en met alle acties en overnames erbij moesten ze hem uiteindelijk geld teruggeven! De winst maken de merken vooral op de onderdelen en onderhoud, dankzij de 5-8 jaar garanties tegenwoordig ben je verplicht bij hen alles te laten doen aan woekerprijzen 5-8 jaar lang. Jackpot!

/end rant :p
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heb net een foto genomen, zo ziet het er uit ongeveer 6 maanden na de laatste wissel/schoonmaak.
Ik werk dan wel voornamelijk met hardhout nu, en als ik soms een ganse dag den sta te schaven dan zit er wat hars onder maar dat gaat vanzelf weer weg als je hardhout schaaft

P1000453.jpg
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Het enige dat je kan krijgen is gratis levering, dat is mij één keer gelukt voor een grote bestelling. De rest van de keren was het telkens rond de €3-400!
Ik denk dat dat niet volledig legaal is dat het moederhuis de prijzen bepaald en oplegt. Maar het is een zeer wijd gebruikte strategie tegenwoordig.

Transport E3-400? Iedere Nederlander zou een busje(met lift) huren en zelf rijden. Dat is echt te veel geld.

Als ik het goed begrepen heb, is alleen in de Kerst actie de Accessoires ook in de actie.

Silent-power is echt heel mooi. Maar ik vind de prijs van ruim 600 euro echt veel geld voor deze optie. Dus ik ben echt benieuwd of het resultaat zo veel beter is ook als je regelmatig de wegwerp messen vervangt. Want dan ben ik wel overtuigd.


Mocht iemand nog een mening hebben over een afzuiging dan hoor ik het ook graag.
 

TinoT

Actieve deelnemer
7 okt 2012
30
2
Heist-op-den-Berg (BE)
Het enige dat je kan krijgen is gratis levering, dat is mij één keer gelukt voor een grote bestelling. De rest van de keren was het telkens rond de €3-400!
Ik denk dat dat niet volledig legaal is dat het moederhuis de prijzen bepaald en oplegt. Maar het is een zeer wijd gebruikte strategie tegenwoordig.

Op auto's bijvoorbeeld, die zijn nu bij vele merken het ganse jaar in verschillende promoties en acties. Dus je denkt leuk, maar ik ga nog een korting proberen te krijgen. En bij VW bijvoorbeeld krijg je dan te horen, ah neen mag niet van het moederhuis want je krijgt toch al een promo... Dat mag niet en ze hebben er al monsterboetes voor gekregen.
Ze blazen de aanbevolen prijzen op en geven kortingen of acties met gratis dit en dat of €2000 meer overname dan de argus prijs... Uiteindelijk betaal je toch de prijs die zij willen.
Bij Franse merken is dit overduidelijk, die hebben belachelijk hoge catalogus prijzen en geven dan zomaar een actie met €8000 korting op een auto van €20.000. Dan denk je een goede zaak te doen, terwijl je dan €12.000 betaald voor een auto die misschien 10.000 waard is.

Soms doe je dan wel goede zaken, ik heb een kennis die niet blij was met zijn 1 jaar oude Franse, die een nieuwe is gaan kopen die kleiner was, en met alle acties en overnames erbij moesten ze hem uiteindelijk geld teruggeven! De winst maken de merken vooral op de onderdelen en onderhoud, dankzij de 5-8 jaar garanties tegenwoordig ben je verplicht bij hen alles te laten doen aan woekerprijzen 5-8 jaar lang. Jackpot!

/end rant :p

Bedankt voor je antwoord Timothy. Wat de Franse auto's betreft, lijken ze me ook altijd monsterkortingen te geven op wagens die gewoon niet meer waard zijn als de nettoprijs met de kortingen eraf.
Kreeg jij extra korting op opties of was dat ook enkel een vaste lente/herfst-korting?
Voor transport rekenen ze inderdaad ook nog eens 300 euro aan, wat we natuurlijk snel zelf kunnen verdienen :D.
Wat betreft het formaat: model A3 26 of A3 31 (26 tegen 31 cm). Een beetje langere tafel kan misschien wonderen doen en iets meer vermogen. Om panelen te maken kom ik misschien met allebei tekort? Alleen reikt m'n budget niet verder dan de A3 31 met silent power en een afzuiging erbij.
Zijn er mensen die de A3 31 hebben en kunnen zeggen, "dit zou ik niet met een kleinere kunnen"?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De extra breedte is handig als je eens een paneel wil schaven, maar bij gewoon werk heb je toch zeer zelden of nooit onderdelen breder dan 26cm. En zoals je zegt ga je niet zoveel meer kunnen doen met die extra 5cm.
De lengte van de tafels is een pluspunt dat wel vaak handig is. Of je daar meteen verlengtafels bij moet nemen is niet zeker. Ik heb jaren gewerkt met een Robland 31cm tafel van 1m60 zonder al te veel problemen stukken tot 2m40 ongeveer. De A3 26 lijkt mij dan wel nogal kort, maar de 31 is niet zo veel langer.
De silent power is ook geen must hoor, zeker niet bij hobby. Je gaat het niet missen als je het niet hebt, maar eens je het hebt wil je toch niet zo graag terug. Een beetje zoals airco bij de auto.

Voor mij zijn de prioriteiten in volgorde:
lange tafel
keuze as
breedte tafel
accessoires

Was de silent power bijvoorbeeld niet beschikbaar op modellen boven 1m40 lang, dan had ik liever één van 2m genomen zonder silent power.

Over de afzuiging kan ik je niet echt helpen. Hangt ook wat af van de breedte van je machine en afstand, het kleine model moet toch wel werken op de 26 zeker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.