Advies voor plaatsen carport/afdakjes boven voordeur

medic112

Nieuw lid
7 jan 2010
5
0
hoi iedereen,

wij gaan een carport en een afdakje boven de voordeur plaatsen. Ik heb hiervoor snel wat technische tekeningen gemaakt om zelf een beter beeld te krijgen.

U kan deze hier vinden:

http://users.telenet.be/medic112/Tekeni ... 0palen.doc

http://users.telenet.be/medic112/vooraa ... nzicht.doc

mensen die interesse hebben om hier opmerkingen op te geven of voorstellen te formuleren ... met veel plezier.
Uit het dak zijn we nog niet uit, ik krijg vanalles te horen. Ik wil een dak dat niet 'tikt' bij regenval (minimaal de buren storen) en dat voornamelijk mijn gevel zal beschermen. Het dak loopt als het ware naar mijn gevel van de woning, omdat de regenpijp van het dak aan de voorgevel ook zal gebruikt worden voor deze carport.

In tegenstelling tot wat de tekeningen uitwijzen zullen we deze constructies optrekken in Padoek.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Weet je zeker dat je wil afwateren naar de gevel van je huis? Kan je toch niet beter afwateren van de gevel van je huis af en dan het water ondergronds afvoeren naar het punt van de HWA-afvoer van je huis? M.a.w. gewoon een regenpijp van je afdak naar beneden en dan vervolgens de grond door naar je HWA van je woning. Dan loop je ook geen risico's op een natte voorgevel bij verstopping van je HWA van je afdak of algehele verstopping van je HWA van je huis.
 

medic112

Nieuw lid
7 jan 2010
5
0
goh, neen, die waterafloop kent geen andere optie. Ik heb daar niets zitten en de hele oprit is beklinkerd met 40cm stabilisé.
 

WR1944

Oud hout
De poging om beide postings te combineren ging helaas niet zoals gewenst en mijn bijdrage ging daarbij verloren. Bij deze een tweede poging.
Om het geluid van de neervallende regen te minimaliseren kan je grof grind op het afdak strooien. Om het grind op het dak te houden moet het dak zo waterpas mogelijk zijn. Om toch af te kunnen wateren moet je het dak laten aflopen met een paar cm per meter in zowel de lengte als de breedte. Maar wel met het laagste punt bij de regenpijp. Dit verval zal je niet zien door de hoge omlijsting van het dak (boeibord). Wel zorgen voor een goede waterdichte onderlaag met bijvoorbeeld bitumen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Als je echt moet afwateren naar je gevel zet dan een bladscheider in je HWA afvoer van je huis. Deze dient dan tevens als overstort. Dan bescherm je gevel in ieder geval tegen een overstort van je afdakje als de HWA afvoer na de bladafscheider verstopt raakt.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Het maakt toch niets uit of het water naar de gevel loopt.
Je maakt toch een waterdichte aansluiting met bijvoorbeeld lood neem ik aan.
Als je het lood dan iets hoger als de opstand maakt(wat toch gebruikelijk is) heb je toch nooit last van water tegen de gevel.
En waarom zou je een nieuwe afvoer aanleggen als er toch 1 zit.
Wat betreft het "tikgeluid" van de regen, als je het dak isoleert is het al een stuk minder.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ja je maakt uiteraard een 'badkuip' en scherm je je gevel af. Maar als de badkuip overstroomt wordt de gevel alsnog nat. Het water loopt dan gewoon onder je loodslabben door omhoog. Dat overstromingsgevaar moet je voorkomen om te zorgen dat de gevel niet alsnog nat kan worden. Een bladscheider is een simpele oplossing. Ook kan je de badkuiprand aan de gevel hoger maken maar dan moet je geen loodslabben gebruiken maar iets wat waterdicht aansluit op de dakbedekking. Dan stroomt de boel gewoon over de randen aan de voorkanten en zijkanten en niet onder je gevelwaterkering door.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Dat je een bladscheider kan ik mij indenken dat is altijd goed, Maar als je de opstand tegen de gevel hoger maakt dan de andere opstand heb je toch nooit last van water tegen de gevel.
desnoods maak je er een spuwer voor het geval er water blijft staan
In plaats van lood kun je ook epdm gebruiken.
Ik snap alleen het probleem niet van als je de opstand tegen de gevel hoger maakt je geen lood kunt gebruiken??????
als je de opstand iets hoger maakt brand je toch gewoon het dakleer iets hoger(of wat je ook gebruikt als dakbedekking) lood er over heen en waterdicht.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Je waterdichte afdichting tegen je gevel moet hoger zijn dan het niveau van de badkuip of die van de spuwer. Doe je dat niet dan kruipt het water onder de loodslab tot boven de waterdichte rand die onder de loodslab zit en met capilaire werking trekt het water dan de gevel in. Beter dan dit kan ik het niet verwoorden ben ik bang voor. Volgens mij bedoelen we hetzelfde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.