budget plantenbak

Ruurd.A

Actieve deelnemer
7 jun 2013
29
0
Groningen
Mijn vriendin wilde een grote plantenbak voor op het balkon dus besloot ik om er een te maken, ten eerste omdat het leuk is en ten tweede omdat het een stuk goedkoper is dan er een kopen. Als student is het budget aan de krappe kant.
Na het opmeten van de breedte van het balkon ben ik in sketchup gaan tekenen. Toevallig had ik een oude pallet liggen die in de breedte net een stuk smaller was dan de breedte van het balkon zodat er naast ruimte is voor opslag van bloempotten etc.
Rekening houdend met de maat van het hout van de pallet kwam ik op de volgende afmetingen:
De totale lengte is 123 cm
De binnenmaat van de bloembak is 90 x 45 cm en 45 cm diep.
WP_20150306_001.jpg

Als eerste heb ik de pallet uit elkaar gehaald om vervolgens weer een pallet te maken met de juiste oppervlakte. Vervolgens heb ik van de overgebleven planken van de pallet hoeksteunen gemaakt waar later de planken van de zijkant op geschroefd kunnen worden.
WP_20150222_004.jpg

WP_20150304_002.jpg

WP_20150305_002.jpg

Na een laag grondverf konden de planken voor de zijkant er op. Om de plantenbak weer bestendig te maken heb ik voor de planken aan de buitenkant gekozen voor geïmpregneerd tuinhout.
WP_20150305_010.jpg

Nadat alle planken rondom op maat waren gemaakt en vastgeschroefd heb ik de binnenkant van de plantenbak bekleed met een waterdicht dekzeil. We hebben deze keuze gemaakt omdat mijn vriendin graag een soort mini moestuintje in de bak wil maken, het dekzeil moet voorkomen dat er via regenwater geímpregneerde stof/deeltjes uit het hout in de planten terecht komt.

WP_20150312_001.jpg

Toen het dekzeil op z'n plek zat, kon aan de zijkant een plank gemaakt worden om bloempotten o.i.d. op te zetten en zodat er onder ruimte is voor opslag van bloempotten e.d. waarna de bak naar het balkon kon.
WP_20150313_002.jpg

In verband met de diepte is er een laag piepschuim op de bodem van de bak gelegd, er hoeft zo minder potgrond in de bak en de meeste planten wortelen toch niet zo diep.

En toen was het tijd om potgrond te halen..
WP_20150314_002.jpg

Nadat de potgrond in de bak zat heb ik van een vuren lat een lijstje gemaakt om het blauwe dekzeil aan de bovenkant te bedekken. De plantenbak kon niet helemaal tegen het achterwant van het balkon worden geschoven, de ruimte tussen de plantenbak en de achterwand heb ik weggewerkt met een plank waar nog het een en ander aan bloempotten op kan staan.
Nadat ik het beplanten en inrichten aan mijn vriendin heb overgelaten is dit het resultaat.

WP_20150317_010 IMG-WA0001.jpg


Voor de plantenbak heb ik de volgende materialen gebruikt:
- pallethout (gratis)
- geïmpregneerd tuinhout 3 x 4 meter en 1 x 1,8 meter €12,85 (incl. bezorgen!)
- dekzeil (€4,39)
- piepschuim (gratis: gevraagd bij een lokale elektronica zaak of ze piepschuim over hadden van verpakkingen)
- vuren lat 10*38*3300 (€2,30)
- potgrond 2 x 3 zakken van 40 liter (€13,16)
- grondverf en schroeven had ik nog

Totale kosten €32,70


Groeten, Ruurd
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mooie bak gemaakt met weinig! Altijd leuk om even buiten naar verse kruiden te kunnen grijpen.
Alleen vind ik het spijtig dat je voor de bekleding een nieuw dekzeil hebt gekocht. Voor de bekleding is er genoeg recuperatie materiaal te vinden.
Ik heb een bloembak in de tuin bekleed met de verpakkingsfolie van een nieuwe machine.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Mooi bak hoor! Alleen het gekozen zeil lijkt me een verkeerde keuze.

Dit type zeil vergaat vrij snel en is bovendien niet altijd even waterdicht. Waarom heb je niet gekozen voor vijverfolie?
Niet heel duur, makkelijk te verwerken, blijft lang goed en is waterdicht bovendien.
 

Ruurd.A

Actieve deelnemer
7 jun 2013
29
0
Groningen
Bedankt voor de complimenten :)

Wat het zeil betreft: ik heb voor dekzeil gekozen omdat het eigenlijk het eerste was wat in me opkwam, hergebruik van verpakkingsmateriaal was een goed alternatief geweest maar dat is op dat moment niet in me opgekomen.
Dat het snel gaat lekken ben ik niet echt bang voor. Op de foto's is het niet goed te zien maar omdat het dekzeil aardig aan de maat was heb ik er een dubbele laag in gedaan. Mocht er wat water uit lekken is op zich niet erg, het ging er met name om dat regenwater niet via het hout in de potgrond terecht komt dus dat het hout niet direct in contact staat met de potgrond.

Boven ons balkon hangt het balkon van de bovenburen, de bak staat redelijk beschut waardoor er relatief weinig regenwater komt. Wat dat betreft ben ik niet zo snel bang voor te veel water in de bak. Mocht blijken dat het toch te nat is kan ik relatief makkelijk een paar gaten maken in de onderkant van het zeil omdat er tussen de planken in de bodem enige ruimte zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.