luidsprekers in multiplex: 1 plank te groot ? hoe inkorten

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
Dag mensen

ben ondertussen aan mijn volgende projectje bezig: een luidspreker bouwen.
ik gebruik er multiplex voor. aangezien ik geen zaagtafel heb laat ik het hout op maat zagen.

maar nu is er blijkbaar iets fout of onnauwkeurig gebeurd, er is 1 stuk hout dat 1-2mm te lang is. ik heb het al verlijmd en merk het nu pas: hoe kan ik een paar milimer eraf krijgen. De plank is 15mm dik en 360mm lang. zou dat te doen zijn met een schaaf of versplinter je dan alleen maar ?

ik veronderstel dat met een tafelzaag dat werkje zo geklaard is, maar zonder ?

dankjewel mensen
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
dankjewel,

met die heel scherpe schaaf, daarmee bedoel je een manuele ? of een elektrische ?

een bandschuurmachine, dat zal wel met een grove korrel zijn ? of gaat dat zo snel ? heb daar nog nooit mee gewerkt.

merci mensen
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als je nog nooit met een handschaaf hebt gewerkt zou ik dit niet als oplossing zien. Je moet dan eerst leren slijpen en wetten, want je hebt echt een scherpe beitel nodig. Het makkelijkste is denk ik even terug gaan naar die zaagmachine en vragen of ze er nog iets af halen. Dan wordt het tenminste netjes haaks. Anders inderdaad een bandschuurmachine, maar het is lastig dan alles haaks en recht te houden. Electrische schaaf lijkt me veel te grof.

edit: ik zie nu dat het al verlijmd is. Steekt er een randje uit? Bandchuurmachine en voorzichtig aan dat je de boel niet scheef schuurt.
 

WR1944

Oud hout
Bij veel bandschuurmachines kan je een zijkant op een ondergrond klemmen of schroeven. Dan heb je in ieder geval een haaks opgestelde schuurband. Als je de ondergrond groot genoeg maakt kan je voorzichtig de box gelijk schuren.
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
aja een bovenfrees kan ook, maar euu,
geen bovenfrees, geen zaagtafel, geen schaaf, geen sander...

misschien moet ik een bovenfrees aanschaffen, kan ik altijd gebruiken, en daar kan je idd een paar milimter mee affrezen. zal wel een klus worden. ik kijk even rond of er niemand is met een zaagtafel dan is dat zo gepiept;

merci mensen
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Kans is groter dat er iemand in je omgeving een bovenfrees heeft liggen met een kopieerfreesje. Vraag daar ook maar naar.
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
heb even opgezocht, een bovenfreesje, ik weet niet of ik dat kan gebruiken. maar dan maak ik wel een malletje voor het mooi op maat frezen.
dankjewel voor de tip
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
:oops: Niet aan bovenfrees gedacht. Dat is inderdaad het makkelijkste in dit geval. :oops:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.