luchtvochtigheid eiken

Erik Schreurs

Actieve deelnemer
17 okt 2014
59
0
Hallo mensen

Wie kan mij een duidelijk verhaal doen over eiken en verschillende luchtvochtigheid gehaltes (oorzaak,gevolg,oplossing)

Verschillende bladen gemaakt die krom zijn gaan trekken of flink zijn gaan scheuren

Het hout was gedroogd

Alvast bedankt !!
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Als je erbij vertelt welke bladen je gemaakt hebt op welke manier, welke breedte bijeen gelijmd enz., kunnen we wat meer meedenken. Een foto wordt geapprecieerd.
 
Laatst bewerkt:

Erik Schreurs

Actieve deelnemer
17 okt 2014
59
0
Foto heb ik zo niet helaas

Heb tafel bladen gemaakt van eiken planken van 10 tot 12 cm br. Aan elkaar gelijmd met bison pu tix de bladen hebben een breedte van 90 tot 100 cm het ene blad gelakt aan beide zijden met skylt 2k lak en het andere blad onbehandeld geleverd
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Wat voor hout heb je. Als je winddroog hout hebt kan je wachten op de scheuren. Meten is weten. Een vochtmeter kan inzicht geven.
 

tuoh

Oud hout
Het gaat altijd om evenwicht tussen houtvochtigheid en omgevingsvochtgehalte. Hout met een rv van 10% is perfect voor binnenshuis, maar hout met dit vochtgehalte buiten zetten staat garant voor werkend hout. Omgekeerd geld het zelfde natuurlijk, te vochtig hout binnen brengen levert ook miserie op.

Als ik je eerste post lees kan ik niet anders besluiten dan dat het hout toch nog te vochtig was voor de omgeving waar het kwam te staan, anders zou het hout namelijk niet gereageerd hebben. Is het houtvochtgehalte gemeten of is het meer nattevingerwerk?

Kwartiers hout gebruiken in plaats van dosse planken, planken om en om leggen bij werkbladen, klampen gebruiken onder het blad, etc.... zijn allemaal middelen om het vervormen van een werkstuk te minimaliseren, maar alles staat of valt toch bij het juiste houtvochtgehalte, loopt het hier fout dan kunnen bovenstaande trucjes het werken meestal niet volledig onder controle krijgen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Je kan uw massief eiken blad dood zagen of kraken zoals we het hier in West Vlaanderen noemen.
Dit zijn zaagsnedes aanbrengen onderaan tot op een 15-tal mm van de bovenkant bovenblad. Je stopt met inzagen op een 50 à 60 mm van de uiteinden van het tafelblad in de lengte.
Zeker geen zagsnedes aanbrengen op de lijmvoeg.
Toeval is dat ik verleden week met een leerling van mij deze toepassing heb gedaan. We hebben dit gedaan via de paneelzaag.
Ik neem daar morgen eens foto's van en ik plaats het hierbij.
Mijn leerling heeft daar detailfoto's van om te verwerken in een boekje dat ze moeten maken over hun project.
Ik vraag ze morgen ook eens aan hem.
 

Erik Schreurs

Actieve deelnemer
17 okt 2014
59
0
@sirjacobsd is dit een methode om bij elk blad toe te passen of doe je dat als je blad al krom getrokken is ?

@tuoh het vocht gehalte is gemeten
 

sankatommy

Nieuw lid
26 aug 2012
20
0
Zaagsnedes onder het blad aanbrengen is idd een mogelijkheid. Je ziet het ook vaak bij vloerdelen/planken. Je haalt m.i. wat spanning uit het hout. Wat tuoh aanhaalt over vochtigheid is het belangrijkste, maar zoals je aangaf was dat goed. Als al die randvoorwaarden kloppen en het blad trekt nog krom zou ik voor een raadsel staan... Haha. Qua oorzaken en oplossingen houdt het bij mij dan een beetje op ben ik bang.
 

tuoh

Oud hout
Het houtvochtgehalte op zich zegt niks, dat is uiteindelijk maar een cijfer. Het is pas als je weet waar het hout komt te staan dat het cijfer een betekenis gaat krijgen. 8 à 12% voor binnenshuis bijvoorbeeld, 14% voor buitengebruik, 20% is te nat voor welk gebruik dan ook, etc... Bijna elke vervorming bij hout vind zijn oorsprong in een onaangepast houtvochtgehalte, omdat hout hygroscopisch is zal het zich altijd willen aanpassen aan de omgevingsvochtigheid.

Soms zit er in hout sowieso spanning, reactiehout, warrig draadverloop, kwasten, etc.. kunnen de oorzaak zijn van vervormingen, maar de grootste problemen worden toch veroorzaakt door een niet aangepast houtvochtgehalte.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
@sirjacobsd is dit een methode om bij elk blad toe te passen of doe je dat als je blad al krom getrokken is ?


Je doet dit best altijd bij ieder massief blad. indien het al krom is, kan je misschien de meubelen nog redden bij manier van spreken.
Sankatommy heeft hier een mooi verbeeld aangehaald, maar van een dergelijk tafelblad of meubelblad mag het niet tot het einde, anders zie je de zaagsnedes op de koppen.
Ik vermoed dat je begrijp wat ik bedoel, maar toch zal ik morgenavond deze foto's nog eens plaatsen.
Vochtgehalte, de manier hoe de groeiringen geplaatst worden bij het samenstellen van een blad en welk deel van een boom dat je gebruikt spelen hier zeker ook een grote rol in.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Hoe heb je de bladen aan het onderstel vast gezet?
Ik ken een aantal eiken bladen in mijn omgeving, van 40 jaar oud tot 1 jaar oud.
En het enige blad wat gescheurd is, is een blad wat geen ruimte had om te bewegen.
Alle andere bladen zijn recht en zonder scheuren.

Grts, Raymond
 

Erik Schreurs

Actieve deelnemer
17 okt 2014
59
0
Het zijn losse bladen maar ook 1 met een stalen u profiel er in verwerk die is dus gaan scheuren en als ik een poot eronder monteen (vaak een x poot ) bevestig ik die met rampan moeren in het blad
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het zijn losse bladen maar ook 1 met een stalen u profiel er in verwerk die is dus gaan scheuren en als ik een poot eronder monteen (vaak een x poot ) bevestig ik die met rampan moeren in het blad


Zijn er daar ovalen gaatjes voorzien om de bouten/schroeven doen mee te bewegen als het blad uitzet of krimpt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.