Mijn eerste grotere werk

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi Leo,

Ik kon het niet laten om te kijken hoe het "red oak" zich laat draaien.


Nu heb ik dit voorgedraaiede kommetje niet gekookt maar ingesmeerd met houtlijm.
Alles behalve het midden in de binnenkant. zie foto's

Bekijk bijlage 28079


Zoals je kunt zien zit de buitenkant vol met zwarte punten/vlekken.
De binnenkant heeft dit veel minder zeker waar ik geen houtlijm heb gesmeerd.

Zou het kunnnen zijn dat die zwarte punten/vlekken ook worden veroorzaakt door de houtlijm net zoals bij alle kopse kanten welke ik met houtlijm heb ingesmeerd??????

Slijp jij je beitels daar in de buurt van waar de schaal stond of gelegen heeft ??, dat kon de oorzaak zijn van ijzer/staal dat in de lucht zweeft en dan op jou hout neerkomt, het kan ook schimmel zijn, Ik kan dat niet zien van hier.

In een vochtig land zoals Nederland denk Ik dat je beter niets over je voorgedraaid hout smeert, ook geen hout krullen die het hout te lang nat houden.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Leuk, zo'n overzicht vanaf het verzagen van de stam. Ik ben benieuwd hoe die zwarte vlekjes er uiteindelijk uit gaan zien.

Light er aan wat het is, schimmel gaat erger worden en tast het hout aan als het niet verwijdert word voordat het dat kan doen, als het hele kleine korreltjes ijzer/staal is, en het hout gedroogd word in vrij korte tijd zal dat er afgedraaid worden, Ik verwacht dat niet dieper te gaan dan 1 of 2 mm.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Die zwarte punten is geen schimmel:) Dat is looizuur dat uit het hout trekt;)

Een tip, zaag je blokje altijd 8 hoekig, zo draait ie soepeler en heb je minder kans op happers (als reactie op de foto met het vierkante blok in de bank)

Ik verwacht ook dat het ijzer korrels zijn die op/aan het vochtige hout zitten, maar sluit schimmel niet uit, beiden kunnen dit veroorzaken, vooral omdat er hout zaagsel aan het schaal zit en die plekken blijven meer en langer vochtig, een recept voor schimmel :eek:
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Een opmerking op hoe/waar je het blok door gezaagd hebt, met het hard uit het midden zal deze erg een kant op krimpen met het drogen, als het mogelijk is, en je het blok zo door zaagt dat het hart in het midden zit, krijg je een beter werkstuk dat niet scheef is getrokken en een betere balans heeft nadat het gedroogd is, misschien beter een voorbeeld tonen van wat Ik bedoel.

Hier is een blok waar het hart uit het midden zit, je kan het in twee helften zagen, en je zou een erg schuin trekkend werkstuk er van krijgen.
Of je kan het in drie stukken zagen, die alle drie even gelijk drogen zonder het schuin of scheef te trekken, je kan er natuurlijk ook twee stukken van maken in plaats van drie, en dan een heel diepe schaal of zelfs een vaas er van draaien
Bekijk bijlage 27904


Beste Leo,

Ik ga je advies opvolgen... op de foto kun je zien hoe ik deze laatste stam wil gaan zagen.
Het zwarte puntje is de "pit" en de gestippelde circels zijn de groeiringen.... :cool::rolleyes:
De strook met de kruisje gaat er tussen uit en dan hoop ik dat er 3 schalen uit krijg.
Ik heb de grootste schaal al getekend.... de kern bij de voet. Is dit verstandig? of kan ik de schaal beter andersom uit het hout halen?
Het boventste gedeelte is dus het meest stabiele stuk van deze stam?
Verzagen van stam.jpg

Peter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.