Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Question advies gevraagd voor het plooien van maf/multiplex

Hallo,

ik heb een mooi idee voor aan kast gezien. De foto heb ik toegevoegd.

Modern_tv_meubel_van_notenhout_2.jpg

Ik wil nu zelf zo'n kast maken. Het is de bedoeling dat de kast wordt uitgevoerd in fineer notelaar.
    Ik heb al heel wat kasten en andere meubelstukken gemaakt en heb ook wel wat materiaal om mij te behelpen.
    Echter hier zie ik toch wel een uitdaging: het plooien van het hout. De kast wordt 40cm hoog. De ronding zal dus een straal hebben van 20cm.
    Nu heb ik al een test gedaan met multiplex van 18mm door over een lengte van 63cm (ong. 20cm*3.14) om de 1cm een gleuf van 4mm breed en 16mm diep te frezen.

Ik kan dan mooi het hout plooien zonder dat er scheuren ontstaan.
    Aan de binnenkant zou ik een los stuk fineer kunnen oplijmen. (Het basishout zou ik kopen met opgelijmd fineer)
    De spleten (ontstaan door het frezen) worden opgevuld met volumelijm.

Aangezien de omtrek van de kast langer zal zijn dan de totale lengte van de te gebruiken plaat zal ik onderaan een stuk gaan tussenvoegen.
    Zo ontstaan er 2 vlakke plaatverbindingen. Deze zullen uitgevoerd worden met een japanse houtverbinding zoals op onderstaande foto.
    JapanJoint.jpg

Mijn vragen:

1. Welk hout gebruik ik het best? Multiplex of MDF met opgelijmd fineer.

2. Zijn de gebruikte parameters voor het plooien correct? (aantal gleuven, diepte, enz)

Andere tips zijn welkom

Lieven

Hoi,

Inzagen en plooien zou ik niet doen omdat je geen 100% zuivere boog gaat krijgen waardoor je fineerafwerking kan mislukken omdat de zaagnaden door het fineer kan doorkomen.
    Buigplaat in MDF kan je misschien gebruiken maar dan lijmen in een mal en afwerken met een flexplaat.

Groet.

Als ik zoiets wilde maken, zou ik een aantal lagen buigtriplex op elkaar lijmen op een mal, om de gewenste dikte te bereiken. Ik denk dat je daarmee beter een strak resultaat kunt bereiken dan met buigmdf (ingezaagd mdf).
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nerflander Bekijk Berichten
    Als ik zoiets wilde maken, zou ik een aantal lagen buigtriplex op elkaar lijmen op een mal, om de gewenste dikte te bereiken. Ik denk dat je daarmee beter een strak resultaat kunt bereiken dan met buigmdf (ingezaagd mdf).
    Dat is idd het betere werk, je moet wel rekening houden met het open zetten van de boog bij het verlaten van de mal, dat heb je met buig MDF niet voor. Maar ik ga voorzichtig zijn met wat ik zeg met dat haantjesgedrag hier op het forum.

Mzzl

volgens mij was er hier iemand op het forum die een soortgelijk meubel had gemaakt

LMM ik zal dan maar eens gaan zoeken op het forummof het soortgelijk meubel kan terug vinden.
    Ik heb al een test gedaan met het inzagen (met een cnc machine) en ik had toch de indruk dat de ronding toch wel goed was en geen stapjes had. Misschien moet ik maar eens proberen om de ronding wat op te schuren en af te werken. Het zou ook kunnen dat de zaagnaden pas zichtbaar worden na afwerking.

Maar ik ga voorzichtig zijn met wat ik zeg met dat haantjesgedrag hier op het forum.
    Zijn we niet juist het vriendelijke houtforum van allemaal?
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid, maar niet iedereen is op dit pad al even ver gevorderd zo te lezen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scheppie Bekijk Berichten
    Zijn we niet juist het vriendelijke houtforum van allemaal?
    Idd dat d8 ik en dat zou ik graag zo houden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Zelfkennis is het begin van alle wijsheid, maar niet iedereen is op dit pad al even ver gevorderd zo te lezen
    Hoi Tuoh,

Er is is onbegrip, datgene wat sommigen niet begrijpen en het onbegrijpelijke, het is een wijs man die het verschil kent

Suk6

Forum Rechten