badkamer meubel gemaakt en vraag over scharnieren

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Hallo,

Voor een vriend, die me een tijdje terug gematst heeft ergens mee, heb ik een badkamermeubel gemaakt.
Hij wilde graag een stoer en robuust meubel, hiervoor een aantal ontwerpjes gemaakt en dat was al snel wat hij bedoelde.
"Oh, dat los ik wel op...", zei ik stoer, toen hij vroeg of dat wel zou lukken met de verzonken wastafel (een uitgeholde rots)... dat bleek later knap lastig te zijn... In dat opzicht nog mazzel dat hij op het laatste moment toch switchte van eiken wagonplanken, naar "oude" steigerplanken.

Wat minder mee zat was met de scharnieren, daarom heb ik daarover zodirect een vraag.
Maar omdat me hier op het forum gevraagd was om wat meer foto`s te posten van o.a. het "work in progress" van m`n projecten, post ik hierbij het hele proces...

Met carnaval gingen we gebruikte steigerplanken halen in brabant. Meneer stond op het punt om naar de optocht te gaan, misschien dat hij daarom zei "ohhh, moar a ge dur thuis n duukske overhene hoalt, doan zien ze der allemoal tzelfde uit woar. Zijn allemoal van dezelfde lading...".
Dus thuis een doekje eroverheen gehaald, maar het leken wel toverballen, de kleuren werden steeds anders. Geen idee wat erop zat, maar de planken verschilden onderling qua kleur, maar veranderde ook van kleur wanneer ze vochtig werden... op een niet voorspelbare manier bedoel ik dan. (roze, blauw, etc).


DSCN3150.jpg

In het echt was het nog erger dan op bovenstaande foto.
Heb erg lang gepuzzeld, om in ieder geval 3 dezelfde planken bij elkaar te krijgen voor de verschillende panelen die ik moest maken, maar kreeg het niet uitgepuzzeld. Uiteindelijk was ik het zat en ben ik gewoon maar gaan zagen. Kleurverschillen zou ik later wel oplossen, al had ik nog geen idee hoe...
Eenmaal echt goed schoon gemaakt was alleen het "oude" niet meer terug te zien aan de planken. De "oude" uitstraling die ze hadden toen we ze ophaalden, kwam eigenlijk alleen door de modder e.d. die erop zat...

Met een staalborstel heb ik toen de planken een ECHT oud uiterlijk gegeven. En leek het uiteindelijk een beetje of we de planken gevonden hadden op het strandje hier bij de Waal...

Bekijk bijlage 27722

Bekijk bijlage 27723

De planken laten drogen. En hier de panelen aan het lijmen.
Het kastje en blad zouden 60cm diep worden. Lijmklemmen gekocht van 125cm, ik dacht dat ik dan 2 panelen tegelijk kon lijmen. Helaas pastte dat net niet, want die 125cm bleek niet de te klemmen maat te zijn. Toen maar gelijmd en geklemd met 3 + 2 planken tegelijk...

Bekijk bijlage 27724

Bekijk bijlage 27725

Sleuf gefreesd voor het middenpaneel...

Bekijk bijlage 27726

Panelen in verstek gezaagd en hier in elkaar aan het bouwen (lijmen en schroeven).
Kastje komt precies in een nis te hangen, dus schroeven in de zijpanelen zijn niet te zien.

Bekijk bijlage 27727

I.v.m. vocht in de ruimte (en hout wat waarschijnlijk nog wel boven de 15% vocht zat) toch wat huiverig voor kromtrekken. Het ergste zou dat zijn bij de deurtjes en het blad. Daarom bij het blad 4mm dikke stalen hoekprofielen gebruikt om te voorkomen dat het krom trekt. En bij de deurtjes dikke platte stalen profielen van een mm of 8.
Heb liever dat er hier of daar een scheurtje in het hout komt (zitten ook al in het hout hier en daar en geeft het meubel karakter), dan dat het kromtrekt, vandaar de keuze. Hoop dat het goed uitpakt...

Hier de platte profielen aan het infrezen in de deurtjes.
Bekijk bijlage 27728

Bekijk bijlage 27730

Behalve vastbouten wilde ik ze ook met 2component met het hout verbinden...
Bekijk bijlage 27731

En dan komen we bij de scharnieren. Ik vind het bij zo`n meubel (van "oud" hout) leuk om het te combineren met luxe. Geen twijfel dat de deurtjes dus soft-close moesten sluiten. Uiteindelijk geven dat soort dingen net de extra klasse waardoor je het gevoel hebt dat je met kwaliteit te maken hebt, vind ik.

Ik heb inmiddels VEEEEL scharnieren gezien en dacht de goede scharnieren besteld te hebben. (zal het type later even opzoeken).
Het waren soft-close scharnieren voor een opliggende DIKKE deur. Dikte van de deur 16-32mm.
Planken zijn 30mm dik, dus moet goed zijn zou je zeggen...maar was`t dus niet.

Als ik de deur in gesloten toestand passend monteerde, dan liep het deurtje halverwege de beweging vast (onderstaande foto).

Bekijk bijlage 27732

Monteerde ik het deurtje zo dat hij volledig open kon, dan stond hij in het gunstigste geval bijna een cm voor het kastje. Zie onderstaande foto.

Bekijk bijlage 27733

Zowel met het spelen met de scharnierinstellingen als het verplaatsen van de afstand tot aan de rand, kreeg ik geen beter resultaat dan op de 2 bovenstaande foto`s.
De scharnieren bleken wel perfect te werken wanneer de wand van de kast 15-16mm dik is. Net als een keukenkastje. Ik heb geen idee of dat er vaak 30mm dikke deuren aan een 15mm dikke wand worden gehangen, maar ik zou graag willen weten welke scharnieren ik nodig heb om een 30mm dikke deur aan een 30mm dikke wand te hangen.

Is iemand wel eens tegen dit probleem aangelopen? Of kan iemand mij wijzen op de juiste scharnieren?
Zou dit graag willen weten i.v.m. toekomstige projecten.

Heb uiteraard eerst de vraag gesteld bij de leverancier, maar kreeg geen reactie. Toen ook nog een winkel (hang en sluitwerk) binnen gelopen met de vraag, maar die wilde niks meer met scharnieren te maken hebben...tenzij mensen EXACT wisten welk typenummer ze moesten hebben. Meubelmaker kon me ook niet helpen...
Nouja, je snapt dat dat een beetje ontmoedigend werkt allemaal en de indruk geeft dat het nogal lastig kan zijn om het juiste scharnier te vinden.

Voor dit kastje zag ik even geen andere oplossing dan de scharnieren dan maar in te beitelen tot halverwege de plank. Met de frees kon ik er niet meer bij komen.

Bekijk bijlage 27734

Eerst ingezaagd met de decoupeer.

Bekijk bijlage 27735

Bekijk bijlage 27736

Bekijk bijlage 27737

Uiteindelijk wel goed gekomen met de deurtjes, maar het is niet de fraaiste oplossing....en veel extra werk.

Op onderstaande foto ben ik bezig met het verzinken van de wasbak. Helaas heb ik geen foto`s zonder de wasbak erin. Kan helemaal uitleggen hoe ik het heb gedaan (m.b.v. een mal), maar uiteindelijk kwam het gewoon neer op lang stukje bij beetje kl#ten, net zo lang tot hij past. De steen is zeg maar 3d en heeft een grillige doorsnede. Had een mal gemaakt van hardboard, maar dat is maar 3mm dik. Het bleek wat moeilijker wanneer de bak in 30mm dik materiaal moest vallen (maar niet er doorheen)...

Bekijk bijlage 27738

Ook aan de wasbak dus erg veel werk gehad, maar resultaat is geslaagd.

Bekijk bijlage 27739

Bekijk bijlage 27740

Bekijk bijlage 27741

Bekijk bijlage 27742

Kastje moest zwevend komen te hangen. Ik heb aan weerskanten ongeveer een cm ruimte overgehouden i.v.m. evt werken van het hout. Ik wilde niet dat er klossen of beugels zichtbaar waren als je langs die naad aan de zijkant keek. Daarom had ik een dubbel "French cleat" systeen gemaakt aan de achterkant, om het kastje mee op te hangen.

Helaas was er inmiddels een radiator geplaatst, waarvan de knop in de weg zat bij het openen van het deurtje van het kastje. Daarom moest er een cm of 5 van de diepte van het kastje afgehaald worden en is de French cleat komen te vervallen. Kastje is uiteindelijk (niet door mezelf) opgehangen met beugels aan de achterwand. Ook een onzichtbare montage.

Dit is het resultaat in de badkamer uiteindelijk:

Bekijk bijlage 27743

Bekijk bijlage 27744

Bekijk bijlage 27745

Water en afvoer moeten nog aangesloten worden.

Groeten,
Ralph
 

Bijlagen

  • DSCN3119.jpg
    DSCN3119.jpg
    91,5 KB · Weergaven: 724
  • DSCN3141.jpg
    DSCN3141.jpg
    93 KB · Weergaven: 725
  • DSCN3180.jpg
    DSCN3180.jpg
    67,3 KB · Weergaven: 723
  • DSCN3181.jpg
    DSCN3181.jpg
    78,5 KB · Weergaven: 724
  • DSCN3189.jpg
    DSCN3189.jpg
    53,5 KB · Weergaven: 724
  • DSCN3192.jpg
    DSCN3192.jpg
    80,3 KB · Weergaven: 725
  • DSCN3185.jpg
    DSCN3185.jpg
    86,7 KB · Weergaven: 725
  • DSCN3195.jpg
    DSCN3195.jpg
    71,9 KB · Weergaven: 722
  • DSCN3197.jpg
    DSCN3197.jpg
    92 KB · Weergaven: 723
  • DSCN3206.jpg
    DSCN3206.jpg
    46,1 KB · Weergaven: 722
  • DSCN3211.jpg
    DSCN3211.jpg
    57,2 KB · Weergaven: 720
  • DSCN3215.jpg
    DSCN3215.jpg
    93,2 KB · Weergaven: 718
  • DSCN3221.jpg
    DSCN3221.jpg
    77,4 KB · Weergaven: 719
  • DSCN3222.jpg
    DSCN3222.jpg
    79,7 KB · Weergaven: 722
  • DSCN3224.jpg
    DSCN3224.jpg
    100,1 KB · Weergaven: 718
  • DSCN3225.jpg
    DSCN3225.jpg
    83,2 KB · Weergaven: 719
  • DSCN3245.jpg
    DSCN3245.jpg
    88,5 KB · Weergaven: 717
  • DSCN3247.jpg
    DSCN3247.jpg
    84,2 KB · Weergaven: 713
  • DSCN3249.jpg
    DSCN3249.jpg
    77,9 KB · Weergaven: 717
  • DSCN3250.jpg
    DSCN3250.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 716
  • DSCN3273.jpg
    DSCN3273.jpg
    77,5 KB · Weergaven: 714
  • DSCN3274.jpg
    DSCN3274.jpg
    69,9 KB · Weergaven: 714
  • DSCN3275.jpg
    DSCN3275.jpg
    75,9 KB · Weergaven: 717
Laatst bewerkt:

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Nu staan er plaatjes. Helaas niet tussen de tekst...

Sjonge wat een irritante website voor het uploaden van foto`s.
Eerste keer heb ik het als volgt gedaan:

< insert image >
< from computer >
< bladeren >
- juiste afbeelding selecteren in de map op m`n pc -
< upload bestanden>

Op mijn scherm kwam er dan ook een kleine afbeelding te staan.
Toen ik eindelijk klaar was, het topic gepost.... weg plaatjes, alleen maar een ongeldige link op de plek waar ik de afbeelding had toegevoegd.

Nu de post aangepast en naar < bijlagen beheren >. Nog een keer de hele procedure, plaatje voor plaatje, stonden namelijk nog niet in de lijst met geüploade bestanden....
En dan staan ze uiteindelijk nog niet op de juiste plek.

Wat doe ik fout?

Vind het een erg omslachtige manier in ieder geval....
 
Laatst bewerkt:

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Het is wreed knap gedaan, het resultaat is erg mooi, die stalen latten aan de binnenkant misstaan niet, lekker stoer.
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
@Ralphie-T
Mooi gemaakt, misschien heb je hier ook nog wat aan?
http://www.woodworking.nl/showthrea...eeldingen&highlight=tekst+tussen+afbeeldingen
Mvg.:)

Dank, maar dat is EXACT de manier hoe ik het de eerste keer gedaan heb. Nadat ik op "upload bestanden" had geklikt (na selecteren afbeelding) verschenen de foto`s ook steeds netjes tussen de tekst. Maar toen ik het topic verzonden had, stonden bij mij ook ineens alleen de fotonummers (ongeldige link als je erop klikt).

Toen heb ik vanavond de post gewijzigd, eerst WEER tussen de tekst geplaatst zoals beschreven in je link, werkte weer niet... en toen naar "bijlagen beheren" en daar allemaal geupload. Foto`s waren toen zichtbaar, maar niet inline (maar als bijlagen)...

zal`t nog een keer proberen nu:
Ohhh...nu doet ie nog gekker! Als ik nu "insert image" klik en dan "from computer", dan krijg ik niet eens een "bladeren" knop, geen enkele knop zelfs...

Zal de printscreen hiervan nu nog een keer in geavenceerd proberen, DAAR krijg ik weer wel de "bladeren" knop....

Naamloos.jpg

En hiervan NOG een printscreen waar je kunt zien dat op mijn scherm de afbeelding er nu in ieder geval staat. En dan zal ik die 2e printscreen invoegen als bijlage, want dat bleek in ieder geval te werken.
Haha, snapt iemand het nog? Lekker ingewikkeld...
Nou, daar komt ie dan, 1,2,3 TEST
 

Bijlagen

  • printscreen 2.jpg
    printscreen 2.jpg
    53,2 KB · Weergaven: 653

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Nou, da`s vaag... nu werkt het dus wel, maar alleen in geavenceerde modus...

DSCN2751.jpg

DSCN2758.jpg

Schiet mij maar lek, nu doet hij het ook weer in simpele modus... ben benieuwd of dat ze nu ook verschijnen.
Beetje zonde van m`n topic dit zo...
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ralphie-T
Ik heb uw voorbeeld van uw badkamer eens genomen om wat te verduidelijken bij Erik Schreurs.
Hopelijk heb je daar geen bezwaar tegen. Mijn bedoeling is iets laten bijleren tegenover anderen.
Ik merk ook iets gevaarlijks op bij de ijzesr die je aanbrengt voor het kromtrekken.
Je moet zeker zorgen dat je ovalen gaten gebruikt zodanig dat de uitzetting en krimp van het hout kan gebeuren.
Bekijk post 32 eens bij de volgende link.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?13742-luchtvochtigheid-eiken&p=141657&posted=1#post141657
Dat hoekijzer zou ik ook op dezelfde manier doen van dat tafelmodel.

Wat uw creatie betreffen, mooi gedaan.
Het mag zeker gezien worden.
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Ralphie-T
Ik heb uw voorbeeld van uw badkamer eens genomen om wat te verduidelijken bij Erik Schreurs.
Hopelijk heb je daar geen bezwaar tegen. Mijn bedoeling is iets laten bijleren tegenover anderen.
Ik merk ook iets gevaarlijks op bij de ijzesr die je aanbrengt voor het kromtrekken.
Je moet zeker zorgen dat je ovalen gaten gebruikt zodanig dat de uitzetting en krimp van het hout kan gebeuren.
Bekijk post 32 eens bij de volgende link.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?13742-luchtvochtigheid-eiken&p=141657&posted=1#post141657
Dat hoekijzer zou ik ook op dezelfde manier doen van dat tafelmodel.

Wat uw creatie betreffen, mooi gedaan.
Het mag zeker gezien worden.

Kritiek stel ik juist erg op prijs, dus dank!
Iets ontwerpen gaat me altijd wel goed af, net als de noop constructie... maar de kennis van de "regels" van hout heb ik totaal niet, dus ik hoor het graag als ik hierin fouten maak.

Ik had wel het e.e.a. gezocht voordat ik met de bouw begon, maar ben bang dat ik die informatie naief en fout heb geinterpreteerd.
Ik had gelezen dat hout mogelijk scheurt, wanneer het helemaal opgesloten wordt (zoals de manier van mijn stalen profielen). Ik nam hierbij aan dat het oppervlak dan wel recht bleef, door de stijfheid van de profielen.
Daarom koos ik dus bewust om het hout op te sluiten, ik dacht :"een paar scheurtjes erbij zullen het meubel alleen maar wat extra karakter geven, belangrijker is dat de boel recht blijft.".

Maar dat is fout gedacht begrijp ik nu...

Ook lees ik in dat andere topic over een krimp van 24mm op een lengte van 650mm, hier ben ik erg van geschrokken!!!
Mijn blad is 112cm, als dat ca 32mm zou gaan krimpen, wat gebeurd er dan met de wasbak?

Ik heb het meubel gemaakt met hout wat vermoedelijk eigenlijk nog te vochtig was. Dit door tijdgebrek (aanstaande verhuizing) en ik dacht dat het misschien toevallig wel goed uit kon pakken, omdat het meubel in een vochtige ruimte komt te staan.
De planken waren reeds 3 jaar gebruikt als steigerplanken, daarna zijn ze onder een afdak opgeslagen. Hier hebben ze een paar weken gelegen voor we ze kochten.
Omdat het zo`n gekl##t bleef met die kleuren, heb ik er een hoge drukspuit op gezet. Nadat ik ze met de hoge drukspuit had schoongespoten, heb ik ze 2 dagen laten drogen voor ik moest beginnen met lijmen. Dat is het enige wat ik kan zeggen over de vochtigheid....

Het zal niet eenvoudig zijn om het even op te lossen, de boel is inmiddels ook aangesloten. Dus de wasbak kan er niet even uit bijvoorbeeld. Die deurtjes zou ik alleen even op kunnen halen om de gaten ovaal te maken en de en de metalen profielen ruimte te geven aan de boven- en onderkant...Maar ja, als het dan toch nog misgaat met de rest van het meubel...

Inmiddels hangt het meubel daar een week in huis, er is nog geen zichtbare vervorming opgetreden, deurtjes sluiten nog goed, alle naden nog evenwijdig etc...

ik denk dat ik het erop gok en dat we wel zien wat er gaat gebeuren, gewoon omdat het erg moeilijk op te lossen is.
Ik heb hem gevraagd om direct aan de bel te trekken zodra er iets merkbaar is van werking van het hout.

Een grote les in ieder geval voor toekomstige projecten, waarbij ik zowel dit topic als dat andere topic (veel nuttige info!) nog eens zal raadplegen.

Heeft iemand misschien ook nog een antwoord op de vraag met de scharnieren:
Welke scharnier gebruiken bij het monteren van een 30mm opliggende deur op een 30mm dikke kastwand?

Thanks voor de overige reacties ook!
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Kritiek stel ik juist erg op prijs, dus dank!
Iets ontwerpen gaat me altijd wel goed af, net als de noop constructie......

Ook lees ik in dat andere topic over een krimp van 24mm op een lengte van 650mm, hier ben ik erg van geschrokken!!!
Mijn blad is 112cm, als dat ca 32mm zou gaan krimpen, wat gebeurd er dan met de wasbak? ....................
.....................

Thanks voor de overige reacties ook!

NEE, nee, hout krimpt nauwelijks of niet in de lengte, krimpen en zwellen doet hout enkel in de breedte en de dikte. Dat is ook wat er in het andere topic staat, een blad met een breedte van 650mm is tijdens het drogen inderdaad 24mm gekrompen. Daar is niet van te schrikken, dat is een normaal iets bij drogend hout, sterker nog, je kan deze krimp vooraf perfect berekenen als je het juiste houtvochtgehalte kent bij de aanvang van de werken. Voordeel, je komt niet voor verassingen te staan, en je kan bij het bouwen hier op anticiperen door het blad breder te maken, tijdens het drogen krimpt het dan wel naar de juiste maat:D

Hou er in de toekomst zeker rekening mee dat massief hout een levend iets is, daar moet je, willen of niet, rekening mee houden of je komt voor onaangename verassingen te staan. Steigerplanken zijn meestal te vochtig om zomaar binnenshuis te verwerken, dat kan soms hevig reageren (krimpen) tijdens het drogen.
Maar je badkamermeubel mag er wezen hoor, ongewoon materiaal of niet, het eindresultaat is verbluffend.

Mvg,

André
 

tijl_1981

Nieuw lid
25 jan 2015
17
0
Beredeneerde gok:
kan het zijn dat je inliggende/half-opliggende scharnieren hebt gebruikt (al dan niet bewust), waar je eigenlijk opliggende scharnieren nodig had?
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Tuoh, wil ik je een foto tonen van hout dat gekrompen is in de lengte?

Groeten.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
@Woodjohn, heb al meerdere postings van je gelezen die mij doen vermoeden dat je in een andere dimensie resideert;) Er zijn maar enkele houtsoorten die bij droging lengtekrimp laten optekenen, Western Red Cedar is hier wel het meest gekende voorbeeld van. Eik echter valt hier hoegenaamd niet onder, tenminste, toch niet in onze normale wereld:p
Dus als bij jullie de Eik wel krimpt in de lengte maar nauwelijks in de breedte heb je een wereldprimeur in handen;);)

@Maja158: de mate van krimp kan je bij de meeste houtsoorten makkelijk berekenen als je een paar gegevens hebt:

1°- het gewenste houtvochtgehalte
2°- zaagwijze, kwartiers (radiaal) of dosse (tangentiaal)
3°- tabel met fysische eigenschappen van hout (houtvademecum)

Voor Grenen zijn de cijfers bij krimp van nat naar geheel droog ( uitgedrukt in % van de afmetingen vers) rad. 4,0% en tang.7,7%
De planken zijn allemaal door het hart gezaagd, dus kwartiers hout. Het tafelblad moet 650mm worden, de te verwachten krimp was dus 4,0% van 650mm is 26mm Laat ik nu mijn te vochtig tafelblad 676mm gemaakt hebben, de breedte is in het echt 652mm geworden:D

Het blad is met een gemeten houtvochtgehalte van 8,4% nog niet helemaal droog, maar eens onder de 10% treed er niet veel krimp meer op als het nog lager gedroogd word. Dat kan misschien nog een 1à 2mm extra krimp geven wat hier verwaarloosbaar is.

Mvg,

André
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
1°- het gewenste houtvochtgehalte
2°- zaagwijze, kwartiers (radiaal) of dosse (tangentiaal)
3°- tabel met fysische eigenschappen van hout (houtvademecum)

Voor Grenen zijn de cijfers bij krimp van nat naar geheel droog ( uitgedrukt in % van de afmetingen vers) rad. 4,0% en tang.7,7%

Mvg,

André

Maar dat is uitgegaan van helemaal vers hout, dat is nog te vochtig om te verlijmen. Voor de meeste lijmsoorten moet vochtgehalte onder de 18-20% zitten volgens mij.
Eigenlijk is het wel verekte moeilijk voor een hobbyist om een meubel te maken en hier allemaal rekening mee te houden...
Het begint al met de vochtmeter, die ik niet heb. Zal vast een oplossing bestaan door een stukje hout te wegen, dan in de oven te drogen en dan weer te wegen, maar ja... nogal een toestand.

Anyway, mijn hout was dosse gezaagd, dus dat zou (bij volledig nat naar droog) een krimp betekenen van 7% op 600mm...ofwel 42mm!!! Dus de vraag blijft bestaan, gaat de waskom dat wel overleven? Eigenlijk, zoals ik nu begrijp, had ik dit meubel (met de verzonken waskom) alleen kunnen maken met gortdroog hout van <10%. Toch?



Hou er in de toekomst zeker rekening mee dat massief hout een levend iets is, daar moet je, willen of niet, rekening mee houden of je komt voor onaangename verassingen te staan. Steigerplanken zijn meestal te vochtig om zomaar binnenshuis te verwerken, dat kan soms hevig reageren (krimpen) tijdens het drogen.
Maar je badkamermeubel mag er wezen hoor, ongewoon materiaal of niet, het eindresultaat is verbluffend.

Mvg,

André

Dank Andre!

Ongewoon tja...steigerplanken. Ik vind de doorsnee meubels van het gemiddelde steigerhout persoonlijk niet erg bijzonder/mooi. Ik vind zelf dat je met steigerplanken pas echt iets moois kunt maken als ze er echt oud en geleefd uit zien. Heb hier in huis een bar gemaakt van steigerplanken die letterlijk lagen weg te rotten in het bos.

IMGP4284.jpg

(ook hier vind ik het dan leuk om dat oude gare hout, te combineren met strak en modern...)

DSCN1397.jpg

Nu had ik die bar letterlijk in 1 of 2 uurtjes in elkaar getimmerd (niet gelijmd, maar gewoon geschroefd en niet gelet op een kiertje meer of minder). Een paar cm krimp, of kromme planken zouden niet echt boeien bij dit meubel. En daar zijn steigerplanken dan ook erg geschikt voor.

Wat dat betreft was het badmeubel wel even andere koek en was ik zeker niet gelukkig over de keuze om van eiken wagonplanken af te stappen en te kiezen voor "zogenaamd oude" steigerplanken.
Vooral de verzonken wastafel maakte het toch een preciezie werkstukje, het laatste wat je wilt is dat het werkstuk dan gaat vervormen....vandaar dus die ("rare") keuze om het helemaal op te sluiten met die profielen. We zullen wel zien waar het schip strand. Hoeveel tijd moet ik ongeveer rekenen om ervan uit te mogen gaan dat het hout z`n minimale vochtgehalte ongeveer heeft bereikt? Ik hou jullie sowieso op de hoogte als er dingen misgaan, maar zou voor mezelf graag weten dat als bijvoorbeeld over een maand het meubel nog in nette staat zou zijn, dat ik er dan vanuit mag gaan dat het zo blijft.

Anyway, deze planken waren dus totaal anders dan de oude planken die ik in het bos vond. Na het verwijderen van de modder, was er eigenlijk weinig "ouds" meer aan...rare kleurtjes, dat dan weer wel. En in die zin vond ik het wel ONGEWOON materiaal ja, maar ik denk niet dat het gebruikelijk is dat die rare kleuren optreden.
Leuk vind ik dat ik de planken toch die oude look heb kunnen geven, door ze te bewerken met een staalborstel. Hiermee borstel je de zachtere helft van een jaarring/nerf eigenlijk weg, denk ik.
Ik vroeg me zo af, wat is nou de harde helft van de jaarring, de zomer of de winter? Mij leek de winter, omdat het hout dan trager groeit en dus compacter is.

Oja, nog vergeten te vertellen:
Toen ik uiteindelijk klaar was met borstellen, toen was de kleur van de planken bijna net als nieuw vuren. Ook zat er nog steeds duidelijk verschil in kleur van de planken. Ik heb dit opgelost door kleigrond te mengen met water en hier een dikke modderbrei :D van te maken. Dit heb ik met een vochtige doek weer vlekkerig op het hout aangebracht. Dacht dat dat wel ongeveer hetzelfde resultaat zou geven als modderschoenen van de bouwvakkers, en dat klopte wel aardig. Kleurproblemen in ieder geval helemaal op kunnen lossen. :)

Uiteindelijk heb ik het meubel lichtjes geschuurd en is het afgewerkt met nanocoating. Alleen de bovenkant van ieder paneel is hiermee behandelt, hiermee bedoel ik dan bovenkant blad, bovenkant kast, bovenkant van de "legplank" en de zichtzijde van de deurtjes. Alle "onderkanten" zijn onbehandelt gelaten.

Gr. Ralph
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.