Gezamelijke aanschaf tafelzaag

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Dag allen,

Ik zit al even in mijn hoofd om een amerikaanse zaagtafel aan te schaffen zoals er wsl nog enkelen hebben gedaan.
Echter wil ik dit in weze ook zien te realiseren.

Machines zoals een:

-Delta Unisaw met de zogenaamde "one piece trunnion" en de ergonomische bediening. http://www.deltamachinery.com/products/table-saws

-Powermatic tafelzagen, de vaste waarde onder de tafels met hun onveranderd en betrouwbaar design over de jaren heen.
http://www.powermatic.com/us/en/c/table-saws/P200/?reset=true

-Sawstop tafelzagen, één van de laatste nieuwkomers met het mooie veiligheidssysteem en niet te vergeten dat het aggregaat een mastodont is. http://www.sawstop.com/

-etc...


Daarom dacht ik aan een gezamelijke aankoop met een aantal "liefhebbers" om zo de kosten voor aankoop/transport en douane wat de drukken.

Vooraleer ik hier mee zou doorgaan zou ik graag wat reacties krijgen wie er interesse zou hebben en misschien iemand kent die dit al eerder heeft gedaan?


Ook ga ik op zoek gaan naar oa:

-Welke merken/modellen zijn er interresant: deze ga ik (als dit hopelijk doorgaat) in weze over de plas bekijken, foto's nemen en documenteren naar deze site toe.
-Wat zouden we nodig hebben om deze hier in Europa op het net aan te sluiten.
-Wat zijn de totale kosten om deze hier te krijgen per stuk als we deze in "bulk" kunnen aanschaffen.

Misschien een wat hoog gegrepen kans maar wie niet waagt...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Je hebt een nieuwe elektromotor, kabels ,een metrische snaarpoeli en een motorbeveiligingsschakelaar nodig. En een betere dollar euro koers dan op dit moment. Misschien in engeland kijken voor een startrite of wadkin.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als je over nieuwe machines praat, met de huidige koers van de dollar, doe de dollarprijs maal 3, dat is wat je in euros kwijt bent na transport, transport verzekering, douane, en belastingen.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Volgens mij heb je geen nieuwe motor nodig hoor, alle 3 de genoemde merken bieden ook een 230V configuratie aan.

Verzenden vanuit Amerika is niet heel extreem duur, dwz als je het met bulk doet en met de boot. parcelinternational heeft regelmatig aanbiedingen en er zijn zeker goedkopere alternatieven te vinden.
Maar het inklaren gaat je daarna wel geld kosten. En daarnaast zijn er natuurlijk de invoerrechten.

Maar het grootste pijnpunt is inderdaad de koers van de dollar, had het een jaar eerder gedaan (€1/$1,4) :)
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Je hebt een nieuwe elektromotor, kabels ,een metrische snaarpoeli en een motorbeveiligingsschakelaar nodig. En een betere dollar euro koers dan op dit moment. Misschien in engeland kijken voor een startrite of wadkin.

Kan je evengoed oplossen met een transfo en frequentie omvormer op sommige stopcontacten in de werkplaats (ben van plan meerdere machines aan te schaffen indien dit mee gaat vallen)
Metrische riemoverbrenging hoeft zelfs niet als je de motor vervangt, deze is vrij goedkoop te laten draaien op maat.

Qua dollarkoers is het idd afwachten daarmee dat ik nu al een startschot aankondig voor rond het einde van dit jaar alles rond te krijgen.
Prijs per stuk zakt idd als je in bulk koopt, des te meer zielen des te meer vreugde:).

Kan misschien ook van particulier af verzenden over de plas naar particulier (kan je ook wat prijs bepalen waar je invoerkosten op betaald).
Garantie kunnen ze niet geven maar dat geeft dus ook mogelijkheid wat van de prijs extra af te doen.
Indien leverancier zelf kan verschepen kan ik proberen het DDP te laten verzenden, werkt meestal wel snel bij grotere bedrijven :).

Is airfraight niet beterkoop en sneller, als je geluk hebt ook nog geen douane?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Heb je al eens gekeken naar Harvey? Te verkrijgen bij vdh machines in Utrecht.
Volgens mij worden de meeste van de bovenstaande machines in China gemaakt. Waarschijnlijk zijn er wel enkele forumleden die er een hebben.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Voor powermatic kun je ook naar de jet machines kijken, zit niet veel verschil tussen.

zelf import is momenteel niet zo gunstig effe 2 jaar wachten :)

dat in de US fora de euro zaagtafels het meest gewaardeerd worden kan je eenvoudig nalezen, ben je niet ietwat beïnvloed door Engelstalig media geweld?
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Is airfraight niet beterkoop en sneller, als je geluk hebt ook nog geen douane?

Tegenwoordig niet meer hoor :( Ik importeer wekelijks uit de VS, zeker met luchtpost gaat het altijd langs de douane. Wellicht heb je meer geluk als je een bevriende handler hebt in de haven, maar ook dat vraag ik me af.
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
in de US fora de euro zaagtafels het meest gewaardeerd worden kan je eenvoudig nalezen, ben je niet ietwat beïnvloed door Engelstalig media geweld?

Engelstalig mediageweld heeft geen invloed op me gehad:) heb zelf een Delta Rockwell Unisaw van '65 (die overigens te koop staat) en het is allemaal gemaakt met standaard onderdelen (buiten de gegoten stukken), dit is ook zo bij de nieuwere modellen die ik bijna allemaal heb geprobeerd, alle onderdelen zijn standaard verkrijgbaar, ook hier, zo niet zijn ze makkelijk na te maken door een plaatselijke draaier/frezer.
Alles kan je ook met wat kennis en gezond verstand afstellen en hiervoor is veel plaats voorzien (vergelijkbaar met een auto van de jaren 60 met een van nu, probeer maar eens een brandstoffilter te vervangen of kleppen af te stellen ;)) bij een europese moet je jezelf al in bochten wringen en dan is er plots en net te precies speciaal "engineered" boutje dat breekt:mad:
, de prijs voor een tafel in de US zelf is zeker prijs kwaliteit ten top in de hogere klasses als je geen amerikaanse uitkering krijgt ;).


zaagtafels van uit europa zijn in mijn ogen wel veiliger dat geef ik toe, maar als je kwaliteit wil zonder te veel nastelwerk betaal je al snel menig Euri. Plaatmateriaal is ook veel makkelijker te verwerken maar om kleine precieze stukjes te maken en qua veelzijdigheid met wat oppervlaktebeperking in het hoofd blijf ik liever een tafelmodel gebruiken zoals er hier is: een Makita, Bosch, Festool,...

zelf import is momenteel niet zo gunstig effe 2 jaar wachten
Daarmee dat ik nu al mensen wil rondselen om de koppen bij elkaar te steken en alles tot detail bespreken en uitwerken vooraleer we naar een koop overgaan

Voor powermatic kun je ook naar de jet machines kijken, zit niet veel verschil tussen.
Op het eerste zicht is dit idd dezelfde machine en de gegoten onderdelen komen van dezelfde chinese fabrikant, afwerking van deze onderdelen zoals nafrezen of rondslijpen gebeuren in amerika bij de constructeur zelf tevens ook quality controle.
Powermatic is hier heel fanatiek in en is daarom ook wel één van de meest geliefde, hier heb je ook decenia plezier aan!
Versta me niet verkeerd, Jet is ook goed maar dat is een Honda met een Acura vergelijken.

Harvey is vb wel hetzelfde als de Grizzly en sommige Laguna tafels, alles komt van China, zelfs de mooie kleurtjes:) Je kan deze vergelijken met zelfde kwaliteit als Jet moet ik toegeven. Heb ook zelf naar een Harvey zitten kijken maar ik heb geen zin om weer eens een machine van 0 af te stellen en bij te schrapen.


Als deze topic een stille dood sterft koop ik wsl wel een Harvey maar ben nog altijd overtuigd dat eens de koers beter staat en we enkele gegadigden hebben, dit wel goed komt:p
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Tegenwoordig niet meer hoor :( Ik importeer wekelijks uit de VS, zeker met luchtpost gaat het altijd langs de douane. Wellicht heb je meer geluk als je een bevriende handler hebt in de haven, maar ook dat vraag ik me af.

Damnit, dacht dat dit nog wel het geval was :p
Daarmee dus al een oproep:

Iemand vrienden in de haven ?:D:D:D
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
"Zaagtafels uit Europa zijn wel veiliger..."
Hier hebben we het er nog over gehad: http://www.woodworking.nl/showthread.php?13513-Advies-zaag-tafel-mobiel-of-stationair/page2

Ik vraag me af hoe je een plaat fatsoenlijk kan verzagen zonder roltafel. Het minste dat je teveel aan een kant duwt gaat je plaat scheef. Dan krijg je een terugslag of een slechte snede (brandsporen).
Het lijkt me logisch dat een model zonder roltafel goedkoper is dan eentje met. Een roltafel bevat bewegende onderdelen en al die onderdelen moeten perfect zijn en op hun plaats om een goed resultaat te bereiken.
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
"Zaagtafels uit Europa zijn wel veiliger..."
Hier hebben we het er nog over gehad: http://www.woodworking.nl/showthread.php?13513-Advies-zaag-tafel-mobiel-of-stationair/page2

Ik vraag me af hoe je een plaat fatsoenlijk kan verzagen zonder roltafel. Het minste dat je teveel aan een kant duwt gaat je plaat scheef. Dan krijg je een terugslag of een slechte snede (brandsporen).
Het lijkt me logisch dat een model zonder roltafel goedkoper is dan eentje met. Een roltafel bevat bewegende onderdelen en al die onderdelen moeten perfect zijn en op hun plaats om een goed resultaat te bereiken.


Dacht heb ik aangehaald dat plaatmateriaal makkelijker is met roltafel, heb het over klein fijn werk en inzetbaarheid.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dacht heb ik aangehaald dat plaatmateriaal makkelijker is met roltafel, heb het over klein fijn werk en inzetbaarheid.

Een roltafel is eigenlijk beter voor nagenoeg alles, klein of groot werk. Het vervelende aan die ouderwetse US tafels is de afkort "miter gauge", zo'n onnozel dingetje dat in een groef schuift. Ik had er zo één in het begin maar daar kan je zeer moeilijk nauwkeurig mee werken of afstellen. En er is ook geen afkortarm met maat en regelbare stops. Ieder snit die je maakt moet je aftekenen en met het oog afzagen.

Daarom moeten ze daar telkens zelf een houten miter jig maken voor hun tafelzagen om toch min of meer veilig en precies af te kunnen korten.

Het was wel mooi geweest als je ze hier kon vinden aan de prijzen van daar, maar voor de prijs dat je uiteindelijk gaat betalen ga je een kleine Hammer of zo kunnen kopen waar ze daar trouwens allemaal op zitten te kwijlen.
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Een roltafel is eigenlijk beter voor nagenoeg alles, klein of groot werk. Het vervelende aan die ouderwetse US tafels is de afkort "miter gauge", zo'n onnozel dingetje dat in een groef schuift. Ik had er zo één in het begin maar daar kan je zeer moeilijk nauwkeurig mee werken of afstellen. En er is ook geen afkortarm met maat en regelbare stops. Ieder snit die je maakt moet je aftekenen en met het oog afzagen.

Daarom moeten ze daar telkens zelf een houten miter jig maken voor hun tafelzagen om toch min of meer veilig en precies af te kunnen korten.

Het was wel mooi geweest als je ze hier kon vinden aan de prijzen van daar, maar voor de prijs dat je uiteindelijk gaat betalen ga je een kleine Hammer of zo kunnen kopen waar ze daar trouwens allemaal op zitten te kwijlen.

Het is wat je gewoon bent en waar je graag mee werkt, ik ben gewoon zulke tafel te gebruiken, heb een robland en hammer gehad en deze zijn voor mij niet veelzijdig/maatzeker genoeg.

Een mitre gauge van incra kan je al wat fijn afstellen en is mooi af te lezen, kommetjes maken met een jig, tafelpootjes draaien, spiraalpoten uitzagen en het ding draait mooi rond zijn nulpunt en pakt weinig plaats in.

Veel dingetjes af te stellen maar dit is voor mij persoonlijk top en blijft nadien ook staan (machines zelfde prijsklasse)
 

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
Damnit, dacht dat dit nog wel het geval was :p
Daarmee dus al een oproep:

Iemand vrienden in de haven ?:D:D:D

Als het zover is mag je een gil geven. Kan voor een leuk prijsje wel de zeevracht en inklaring hier regelen. Kunnen hier ook inklaren op prive personen, echter is het dan wel vooraf betalen (slechte ervaringen mee helaas)
Momenteel verloopt verscheping vanuit USA niet heel soepel ivm congestie die ze daar hebben, maar als ik het zo lees is dit sowieso niet iets wat volgende week staat te gebeuren
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Top, zou erg vriendelijk zijn!

Waar en hoe moet dit dan gebeuren als het via jou zou verlopen?

Ik wacht zowiso op de dollarkoers en wat tips op een ander forum over het ombouwen van motor of een transfo tussen te zetten of dergelijke...
Kan gerust een jaar duren eer ik iets concreet onderneem, wie weet tegen dan dat een bepaalde producent aan een nieuw model werkt en de oude aan leuke prijzen weggeeft.
 

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
Waar en hoe moet dit dan gebeuren als het via jou zou verlopen?
Via m'n werk kan dat, lift je mee met 'de rest'. Handiger is het wel wanneer ze aan de overkant van de plas het e.e.a. regelen zoals transport naar de haven en export document. Kan wel van hieruit gedaan worden, maar het is een stuk voordeliger om dat lokaal te laten doen. Een verkoper met enige export ervaring is derhalve wel handig. Ook voor de verpakking, de kist waarin de goederen verpakt moeten worden is natuurlijk wel van ander kaliber dan de standaard verpakking.
In Rotterdam kan je dan kiezen of je het zelf afhaalt bij de loods, of af laat leveren thuis. De eerste variant is natuurlijk de voordeligste.
Bedoelde je dat met de waar en hoe?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.