boek houtbewerking

GWHUISMANS

Nieuw lid
17 okt 2014
17
0
Beste houtbewerkers.

Ik wil wat meer leren over de werking en verwerking van hout. Is er een algemeen goed boek wat jullie me hierover kunnen aanraden?
 
Laatst bewerkt:

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Als engels geen probleem is, ik heb veel geleerd van het boek van Paul Sellers, working wood 1&2 (is één boek). Het boek behandelt de basis van houtbewerking met een aantal projecten van een pollepel tot werkbank, waarbij je o.a. de belangrijkste verbindingen leert. Er zit ook een klein beetje basiskennis over hout in. Maar ook gereedschapkeuze en slijpen (zagen, schaven, beitels etc.) worden uitgebreid behandeld. Er zijn ook een aantal dvd's beschikbaar ter begeleiding, maar dan moet je wel even door de special effects heenkijken. Als je je daar niet aan stoort zijn de dvd's ook erg leerzaam. Wat ik fijn vond is de nuchterheid waarmee Paul Sellers alles benaderd. Hij maakt goed duidelijk dat je niet meteen een schaaf van €400 hoeft aan te schaffen. Met een opgeknapte stanley kom je ook heel ver:)
Het boek is te koop bij axminster voor £30. Bij amazon uk kun je het volgens mij ook deels inzien.
 

GWHUISMANS

Nieuw lid
17 okt 2014
17
0
Werking?

bedankt voor je reactie. Dat klinkt al heel mooi. Ik ben alleen ook wel erg nieuwsgierig naar een goed stuk over werking van hout en hoe daar mee om te gaan. Schrijft hij daar ook over.?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Dit topic ga ik ook volgen.
Door mijn drukke job en gezinsleven kan ik geen cursussen volgen, dus moet ik me behelpen met boeken, YouTube en dit forum :)
Ik ben zeer te spreken over het praktisch handboek houtbewerken van Nick gibbs.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
bedankt voor je reactie. Dat klinkt al heel mooi. Ik ben alleen ook wel erg nieuwsgierig naar een goed stuk over werking van hout en hoe daar mee om te gaan. Schrijft hij daar ook over.?

Daar wordt wel wat aandacht aan geschonken (op amazon kun je al een paar pagina's bekijken) maar m.i vrij beperkt.
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
In Belgie naar de standaard boekhandel gaan en er polyvalente opleiding houtbewerking gaan halen, er zijn er trouwens meer dan een van.
Groetjes Patrick.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Om even in te haken op dit oude draadje... ik kom net op het Youtube kanaal van Artisan Media veel video's tegen van Working Wood 1+2, en tot mijn verbazing ook van een tweede boek (getiteld Working Wood 3). Dit boek is niet met Paul Sellers, maar met Simon James.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.