Hout kopen

Korre

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
42
0
Hallo,

Ik zou graag beginnen met houtbewerking als hobby.

Als eerste projectje zou ik mij wagen aan een werkbank zoals te zien van Paul Sellers.
Ik heb al een mooie nr4 Stanley kunnen vinden via Ducotools en genoeg klemmen.

Maar mijn vraag nu is waar ik best mijn hout koop?
Ga ik dit halen bij een doe het zelf winkel zoals Gamma, Brico...
Of beter ergens anders?

Als jullie goeie adressen weten in regio Brugge, laat het me zeker weten :)


Korre
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Hey Korre, welkom! Een maandje of twee geleden zat ik in precies dezelfde situatie als jij. Sellers gebruikt vuren of douglas voor zijn bank geloof ik. Beuken is traditioneel Europees en zeker erg mooi, maar een stuk duurder. Het hout wat je bij de bouwmarkt vindt bestaat meestal uit de kromste restjes die ze bij het maken van constructiehout kunnen vinden, niet al te best dus! Ik heb mijn hout gevonden bij een kleine lokale houtboer waar ik mocht uitzoeken. Vaak is dat ook nog een stuk goedkoper dan de bouwmarkt! Vaak kun je zo'n mannetje wel vinden, anders kun je misschien een aannemer eens vragen waar hij z'n hout vandaan haalt...

Iets wat ik beter had moeten doen: letten op de hoeveelheid en plaats van de kwasten. Zeker als je met handgereedschap aan de gang gaat willen die nog wel eens in de weg zitten, dus probeer daar op te letten.
 

Korre

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
42
0
Nog een vraagje, in de bouwmarkt zie ik dat je de keus hebt tss ruw en geschaafd hout.
Ik denkt dat dit bij een houtboer ook zo is. Ga ik dan voor het ruw hout of eerder voor het geschaafd?
Aangezien ik er toch met de schaaf over ga zou ik denken ruw niet?

Bedankt ook voor het warme welkom :)
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Dat hangt van je ontwerp af... In mijn geval kon ik alleen maar geschaafd hout krijgen om de hoek, dus ben ik daar gewoon voor gegaan. Omdat ik de poten van de bank en het blad moest lamineren, heb ik alles moeten vlakken omdat je anders van die nare kuiltjes krijgt door de afgeronde hoeken van het geschaafde hout. Hou er wel rekening mee dat er een hele hoop hout in een werkbank gaat, wat een hoop schaafwerk betekent, zeker met een handschaaf!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik zou geen vuren hout bij de bouwmarkt kopen. Is vaak krom en slecht van kwaliteit. KKoop het bij een houthandel die aan de bouw levert. Hier zal je vaak geen ruw meer vinden. De prijser is vaak goedkoper dan bij de bouwmarkt.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Een lange tijd geleden wel bij de bouwmarkt de goedkoopste ruwe planken gekocht, je bent vaak al lang bezig om planken de selecteren die enigszins recht waren vervolgens trekken ze na een tijd verschrikkelijk krom en krijg je ook kieren in je werk. Gelukkig maakte het weinig uit voor mijn project maar voor een werkbank lijkt me dat niet echt prettig.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik zou geen vuren hout bij de bouwmarkt kopen. Is vaak krom en slecht van kwaliteit. KKoop het bij een houthandel die aan de bouw levert. Hier zal je vaak geen ruw meer vinden. De prijser is vaak goedkoper dan bij de bouwmarkt.

Het is afhankelijk bij welke bouwmarkt je komt. Er kunnen altijd wel een paar kromme delen inzitten. Maar dat is ook bij een houthandel. Ruw vuren wordt nog zat verkocht. Vaak voor werk wat je niet meer ziet.
 

Korre

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
42
0
Ik zal eens langsgaan bij de houthandel dan. Er zijn er blijkbaar wel meerdere in Brugge.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.