Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Onderwerp: Is dit essen ?

Is dit essen ?

Hoi,

deze drie gevonden langs de weg.
    Volgens mij is het essen maar ik ben geen expert.
    wie kan mij helpen ?

alvast bedankt
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Ik denk eerder dat het Els is dan Es ,maar zo op de foto is het lastig determineren zonder bladeren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.Katan Bekijk Berichten
    Ik denk eerder dat het Els is dan Es ,maar zo op de foto is het lastig determineren zonder bladeren.
    Idd, misschien kan je een foto maken van de gezaagde kant ?

Els is het niet, als dat net gezaagd is wordt het roodachtig.
    Ik zit aan linde te denken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Ik zou op beuk gokken als ik de bast zie op het plaatje.

Het lijkt mij Essen te zijn. Soortgelijk heb ik hier liggen. Heb je de kopse kanten al ingesmeerd om scheuren te voorkomen?
    Vr.gr. Jan pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Ja. Helaas heb ik beide kanten ingesmeerd. Ik zal een foto maken als ik er bowlblanks van ga maken...
    bedankt voor de hulp zover.

Het zou ook nog esdoorn kunnen zijn. Kun je zien of het hout ringporig is? Zo ja, dan is de kans groot dat het essen is.

Ik heb even moeten google-len wat ringporig..... nu ik het weet kan ik het niet goed herkennen. Misschien moet ik een nieuwe zaagsnede maken... later meer.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Ik ben er vrij zeker van dat dit Beuk is, alhoewel de foto niet heel duidelijk is.

Ik zal twee foto’s hier bijvoegen, een is van Amerikaans Beuken, het hout is meer roze gekleurd met dikwijls een donker center, een reden waarom here veel Europees Beuken ingevoerd word, meestal gestoomd Beuken, het is lichter gekleurd en meer stabiel ook.

Beuk heeft een dunne en vrij gladde schors met een grijs-groene kleur en een licht gekleurd en dicht hout dat vry zwaar is, 750 KG per kubieke meter oven droog.
    American Beech blanks.jpg Beukenhout stammen.jpg
    Laatst gewijzigd door Leo Van Der Loo; 22-03-15 om 03:14.

Forum Rechten