Festool MFT3 vs. zaagtafel

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
De woodworking hobby heeft bij mij vanaf vorig jaar flink toegeslagen. Na voor ons zelf een paar salontafels en een tv-meubel van steigerhout te hebben gemaakt, heb ik inmiddels ook zelf een keukentje gemaakt voor in de praktijk van mijn vrouw (van standaard meubelpanelen, maar met zelfgemaakte paneeldeurtjes) en een werktafel. Alles naar tevredenheid van zowel opdrachtgever als uitvoerder, dus dat smaakt nog steeds naar meer, en de orderportefeuille is nog goed gevuld zullen we maar zeggen.

Vorig jaar heb ik voor dit werk/hobby een Festool TS55 invalzaag gekocht (lees: mogen kopen) en dat werkt met de geleiderail best aardig voor mij als hobbyist. Maar ik loop toch daarmee tegen wat beperkingen aan merk ik. Daarom wil ik dit jaar weer wat verder investeren in gebruiksgemak, want dat komt het resultaat alleen maar ten goede volgens mij. En met hoe meer plezier je hobby't, hoe beter. (Misschien wordt het dan vanzelf ooit nog meer dan een hobby?)

Om wat meer zaagmogelijkheden te hebben zit ik in eerste instantie te denken aan een zaagtafel zoals bijv. de Metabo TS254. Maar misschien is het ook een optie om in plaats daarvan de MFT3 tafel van Festool aan te schaffen omdat daarmee de gebruiksmogelijkheden van de TS55 ook toenemen? Kan daarmee de zaagtafel vervallen?

Wat is jullie mening? Wat is voor het maken van meubels in allerlei soorten en maten en met allerlei materiaal de beste optie?
Wat zijn de voor- en nadelen van beide opties?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Adrie,

Ik denk niet zo zeer dat een zaagtafel beter is.
Een MFT is niet heel breed, dus het verzagen van bijvoorbeeld een plaat van 80 bij 80cm levert al problemen op, dit is op een zaagtafel geen probleem.
Voordeel van een MFT is dan wel weer dat waneer je zwaardere dikke delen wilt zagen je het zware deel niet langs de zaag hoeft te bewegen maar de zaag langs het zware deel dat op de tafel ligt.
Een ieder moet zijn eigen overweging maken wat hij het beste kan gebruiken om te zagen denk ik.

Groet John
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
In beginsel kun je met een MFT/3 en een TS55 al een hoop werk aan. Grotere platen zaag je op wat bokken met een lineaal. Heb vroeger wel eens grote platen op een zaagtafel gedaan, en dat is ook niet alles.

Uiteindelijk ben ik naast een MFT/3 ook voor een CS70 gegaan. Ik vond een roltafel wel plezierig en voor repeterend werk is het ook handig. Zoals alles is het ook een beetje een afweging van gemak vs geld.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik zou de tafelzaag nemen: die bied veel meer mogelijkheden ifv jigs en groeven zagen etc....

Weet alleen niet of de metabo daarvoor de beste machine is...
 

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
Dank allen voor de reacties.
Ik heb ook nog eens wat rondgeneusd op andere fora en ook daar gaat de voorkeur uit naar de zaagtafel. Dus gaan we ons daar eerst maar eens verder in verdiepen.

Rhynix, waar zitten je bedenkingen als het om de metabo TS 254 gaat? Leek mij voor mijn budget (zo rond de 800 euro) wel een aardige machine?
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Heel verstandig om voor een zaagtafel te gaan. MFT/3 vs zaagtafel is een appel peren verhaal.

De MFT/3 is een werktafel in combinatie met een invalzaag/liniaal etc. een set waar je mee kunt afkorten, verstek zagen, plaat materiaal kunt verwerken met beperkte afmeting, werkstukken kunt klemmen, min of meer een mobiele werkbank met meerwaarde. Bezit er zelf 1 en zou deze tafel niet willen missen.

Om er nu een aluminium plaat in te frezen vind ik een zo zo oplossing. Liever een MFT tafelverlenging dan werkruimte in te leveren. Heb je ook een schakelaar onder handbereik en blijf je bij het systeem zoals bedoeld.

Naast de mft gebruik ik het complete cms systeem. Tevreden tot zekere hoogte maar met de ts55 eronder kom ik soms mm te kort. Dan mis ik een zaagtafel die 90mm zaagt.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
De verbouwing zoals ik heb gedaan is idd een compromis, Ik heb zelf ook gekeken naar de verlenging van de MFT, alleen heb ik daarin geen mogelijkheid voor mijn Incra Mitter gauge.
Dit is voor mij een betere optie, ook wat ruimte betrefd zit ik erg beperkt.
Ik heb voor het in en uitschakelen een schakelaar besteld, voor het klemmen op de tafel gaa ik nog op een aantal plekken gaten boren net als in het orginele blad, maar niet het hele blad vol.
Voor grotere diktes gebruik ik de Robland panelen zaag bij de stadswerkplaats waar ik ook het hout vlak en op dikte maak, deze aperatuur kan ik helaas niet kwijt.

Groet John
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.