"Zwaluwstaart Speciaal"

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Iedereen bedankt voor de opbouwende feedback! Ik probeer bij ieder nieuw werkstuk de lat weer een beetje hoger te leggen, het is mooi als dat gewaardeerd wordt...
@Meron: één van mijn doelen was om zonder diagonaalverbinding toch voldoende sterkte te bereiken. En dat is nu juist de kracht van de zwaluwstaart👍👍👍. Het zit echt rotsvast in elkaar, ook doordat het hout vrij dik is (26 mm). Een strakke passing en goede lijm zorgen voor de rest. Kijk voor de grap eens naar de constructie van de zigzag-stoel van Rietveld, die ziet er op het eerste gezicht ook uit als "te zwak", toch heeft die de tand des tijds goed doorstaan...Het geeft een bepaalde spanning aan zo'n meubel, van "klopt dit wel?"...

@Fons: die slede om zwaluwstaarten te zagen heb ik al eerder beschreven in mijn topic "Kersenhouten wandkastje" van nov. 2013. Je vroeg er toen naar, maar ik weet niet of je mijn antwoord gezien hebt. Er zitten ook twee korte filmpjes bij.
Het is simpelweg een houten bakje dat je vastklemt op de roltafel, eigenlijk een variant op al die "table saw sleds" die je bij onze Amerikaanse bloedbroeders ziet...
Ik zou zeggen, kijk daar nog eens naar, en als er nog vragen zijn dan zal ik die graag beantwoorden!

Tot zover, Jaap Bri
 
A

Athanor

Guest
Oké, dank! Ik blijf mijn interesse houden, ga er zeker (weer) naar kijken. Sorry voor de herhaalde vraag, blijkbaar heb ik wat last van information overload:eek:

Fons
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Mooi vakwerk. En een origineel ontwerp! De stijl is vrij eenvoudig - daarmee bedoel ik zonder te veel franjes -, klassevol en toont ook nog eens je kunnen. Echt goed gevonden.

Bij het lezen van je reportage kreeg ik meteen zin om de verbinding zelf ook te proberen...
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Dag Bram, dank je! Proficiat met je bureau (ik had al eerder gereageerd), het is prachtig geworden! Op naar het volgende project, wat gaat het worden..?
Groet, Jaap
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Ik denk al even na over mijn ultieme werkbank, maar zit nog een beetje in de knoop over het model: Engels model, Franse Roubo-stijl... Ze hebben allemaal hun voor en nadelen, en ik heb moeite om te kiezen.
Ik denk er hoe langer hoe meer over om de twee te combineren... we zien wel...

Maar goed, deze thread gaat over je prachtige tafeltje. Ik moet zeggen dat het me werkelijk charmeert. Ik heb nu ondertussen al aardig wat meubels gemaakt in klassiek Engelse stijl, en ben nu een beetje op zoek naar een 'nieuwe weg' voor mijn nieuwe projecten. Anders gaat mijn interieur er nog uitzien als Downton Abbey. :) In dat kader heeft je tafeltje me echt getriggerd. Ik vind het echt een mooie stijl.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Ben benieuwd naar jouw werkbank, ik heb zelf een werk/freestafel gemaakt die nogal afwijkt van de klassieke modellen (zie: VWFT)
Die van Holzwerken, heb je die al eens bekeken? Heel slim en functioneel...
Wat de stijl van mijn tafeltje betreft: direct daarna heb ik een bijpassend bureau gemaakt, ook in esdoorn en kersen, zal daar binnenkort eens over posten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.