Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

"Zwaluwstaart Speciaal"

Dit wordt géén posting over een gerecht uit een Chinees afhaalrestaurant (nummer 39 met rijst!), en Gordon heeft er ook niets mee te maken...

Er komen hier op het forum met regelmaat fraaie zwaluwstaarten voorbij; in dit verslag slaat de term "speciaal" dan ook niet op extra saté of kroepoek, maar op de hoekafwerking van een zwaluwstaartprojectje, namelijk "in verstek".

In november 2013 heb ik voor mijzelf een salontafeltje gemaakt in esdoorn en kersen (raar woord eigenlijk, wie heeft er nu nog een "salon" ?). De vorm is een omgekeerde U, de poten/staanders een plaat kersen van 45x45 cm, het blad een plaat esdoorn van 45x90 cm, houtdikte 26 mm. De staanders en het blad te verbinden met doorgaande zwaluwstaarten, zonder verdere constructieve elementen.

Vanwege de flinke houtdikte wilde ik de poten en het blad naar binnen toe sterk afronden, om het geheel niet te plomp te laten ogen. Het probleem dat je dan in de hoeken krijgt, wilde ik met een verstekje oplossen. Maar dat is een detail waar niet zoveel voorbeelden van te vinden zijn, ook niet op internet.

Uiteindelijk heb ik wat (Amerikaanse) plaatjes gevonden, en voor mezelf de mogelijkheden uitgetekend:

image.jpg

Heb gekozen voor optie 2: "half tail on outer edge". Mijn projectje zou in het Engels kunnen heten "Through-Dovetailed Coffee Table with Mitered Shoulders", klinkt gelijk heel interressant (en let op: hier geen salon, maar coffee!)

Genoeg ingeleid, nu maar aan de slag, eerst het hard maple blad verlijmen:

image.jpg

Vervolgens de kersen staanders:

image.jpg

De maten had ik ruim genomen, zodat er genoeg afzaagsel overbleef voor een proefstuk:

image.jpg

Het proefstuk heb ik met een andere methode gemaakt dan eerdere zwaluwstaarten (zie: "kersenhouten wandkastje"), gewoon om het eens te proberen, nl. met de lintzaag en de freestafel:

image.jpg

image.jpg

Ziezo, de pennen zijn gereed:

image.jpg

Dan de staarten op de lintzaag, met een 10-graden hulpplankje in de "mitre-slot":

image.jpg

Het hoekje waar het allemaal om gaat met de Japanse zaag gedaan. Je moet goed opletten dat het niet al eerder met de machine verknalt, markeren met een stukje tape is de oplossing:

image.jpg

Het proefstuk paste wel aardig, maar ik besloot om het "eggie" toch maar op de voor mij vertrouwde methode te doen, namelijk met mijn roltafel-hulpstuk op de minimax:

image.jpg

Wordt vervolgd, ik zit aan de tax van 10 foto's...

Groet, Jaap Bri
    Hout Moet...

Nou, dat beloofd wat!
    Je proefstuk ziet er al goed uit.

Ik gebruik het zelfde verstekje bij het maken van kistjes, vind ik persoonlijk mooier afwerken, omdat ik de paneeltjes in een groefje steek.

Mooi werk!

Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bri Bekijk Berichten
    Vanwege de flinke houtdikte wilde ik de poten en het blad naar binnen toe sterk afronden, om het geheel niet te plomp te laten ogen. Het probleem dat je dan in de hoeken krijgt, wilde ik met een verstekje oplossen. Maar dat is een detail waar niet zoveel voorbeelden van te vinden zijn, ook niet op internet.
    Ik snap nog even niet hoe je dat afronden bedoeld, en wat er dus voor probleem ontstaat. Ook nog niet bij het proefstuk. Misschien wordt dat vanzelf wel duidelijk bij het uiteindelijke...

Op tekening en proefstuk vind ik de oplossing niet geweldig. je combineert twee soorten verbindingen. Er komt een soort L-vorm in (overgang recht naar 45°), dat vind ik niet mooi. Ach, als je het zelf maar mooi vind

We gaan weer verder met het tafeltje. Allen dank voor het meekijken. (@Bijtel: het is lastig om in weinig woorden uit te leggen hoe het zit met het "probleem" op de hoeken. Ik hoop dat met de foto's in deel 3 duidelijk gaat worden waaróm ik voor deze verbinding heb gekozen).

De hoek van de zwaluwstaarten wordt 10 graden. Ik zaag eerst de pennen, met een slede die op de roltafel van de Minimax zit vastgeklemd. De slede staat eerst onder 80 graden tov. de zaagrichting, de tweede keer onder 100 graden. De slede kan ook andersom gebruikt worden, het hoge deel (waar nu het Ikea-lampje opgeklemd zit) gaat dan langs het zaagblad, voor het zagen van pennen, voor pen-en-gat):

image.jpg

Bij het zagen van deze pennen heb ik eerst de hoeken gedaan. Daarna het (vrij brede) tussenstuk grotendeels weggezaage met de decoupeerzaag, anders maak je wel èrg veel zaagsel:

image.jpg

Vervolgens het laatste randje wegzagen op de zaagtafel, dan zij de pennen klaar:

image.jpg

Even een close-up. Het tape op de hoeken was om mij behoeden voor het abusievelijk wegzagen van de verstekken:

image.jpg

Daarna de staarten aftekenen:

image.jpg

Staander en bovenblad zijn tov. elkaar gefixeerd met een hoek-hulpstuk:

image.jpg

Het zagen van de staarten doe ik met een ander zaagblad, waarvan alle tanden onder 10 graden zijn geslepen. De slede staat nu loodrecht op de zaagrichting:

image.jpg

In close-up:

image.jpg

Je moet goed oppassen waar je je handen laat bij het vastklemmen van het werkstuk, de slede van achteren gezien:

image.jpg

De staarten zijn klaar, moeten nog een beetje bijgewerkt worden met een beiteltje:

image.jpg

Ik zie dat ik weer aan de 10 foto's zit. Volgend weekend volgt het slotdeel, tot dan, Jaap Bri
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Hout Moet...

Dit is wel een lang verhaal aan 't worden. Ik haal het eind nu niet, hierna nog één (slotaflevering), hou vol!
    Na het zagen van de zwaluwstaarten moest ik de verstekhoekjes nog doen. Dit is een "one shot deal", en de ideale gelegenheid om een hoop werk te verknallen. Maar 't ging goed:

image.jpg

Hierna kwam het moment van de waarheid, de eerste passing:

image.jpg

Het tafeltje zit voor de eerste keer (nog zonder lijm) in elkaar:

image.jpg

Ik had het hierbij kunnen laten, verlijmen, schuren, lakken, klaar. Maar zoals gezegd wilde ik deze keer iets maken met wat meer ronde vormen erin. De randen van blad en staanders heb ik eerst afgerond met een flinke afrondfrees:

image.jpg

De staanders (poten) wilde ik naar onderen toe nog verder verjongen, om het geheel wat eleganter te doen ogen. Om uniformiteit op de vier hoeken te bereiken heb ik een sjabloontje onder tegen de poten geschroefd, en beplakt met tape:

image.jpg

Nu schaven tot je het tape begint te raken. De schaaf is een Miller Falls No. 14:

image.jpg

Klaar met schaven, dit was wat ik met het "verjongen" bedoelde:

image.jpg

Flink wat krullies gemaakt:

image.jpg

Het verlijmen van de hoeken heb ik één-voor-één gedaan, er kwamen flink wat lijmtangen en krachttermen aan te pas om het op tijd, haaks en strak in elkaar te krijgen:

image.jpg

Om lijmdoorslag te voorkomen heb ik zoveel mogelijk afgeplakt met tape:

image.jpg

Dit waren weer 10 foto's. Volgende week de slotfase: afwerking, en het eindresultaat.
    Een goed weekend allemaal, groet,

Jaap Bri
    Laatst gewijzigd door bri; 28-03-15 om 15:49. Reden: Typo's
    Hout Moet...

Een mooi verslag, Jaap.

Een echte exercitie in precies werken.
    Dat gaat mij helaas nooit (nee, zeg nooit nooit,maar nu in ieder geval nog niet) zo netjes lukken.
    Wel een mooi idee voor een bijzondere tafel.

Ik ben benieuwd naar het laatste verslag.
    Amor fati

Mooi project met interessante technieken. Leuk om te volgen.

Dat is een leuk idee: het verjongen van de poten.
    Ik ben benieuwd hoe het geheel er uit zal zien.

Forum Rechten