Paneelverbindingen (demontabel)

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Voor het bouwen van een stand (link) ben ik op zoek naar demontabele paneelverbinders. De stand zal bestaan uit verschillende panelen van 1000 x 44mm. Om deze panelen te koppelen ben ik op zoek naar zgn paneelverbinders.

Ik heb van lamello hele mooie gevonden (clamex P14) probleem is alleen dat ik a. geen lamello heb (overkoombaar) en b. dat de verbindingen mij niet sterk genoeg lijken voor het grote en groffe werk waar ik ze voor wil gebruiken. Aan de andere kant is het wel wat ik zoek.

Een alternatief zouden wellicht de zogenaamde ledikanthaken zijn, maar dat werkt toch minder prettig. Niet in de laatste plaats omdat de panelen dan gelift moeten worden om te monteren.

Wie kan mij een zetje in de goede richting geven en mij verwijzen naar een goede, demontabele, paneelverbinding? Die bovendien ook geschikt is voor een groter paneel dan bij kasten e.d. gebruikt worden.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
In welke richting moet je ze verbinden? Haaks op elkaar of plat langs elkaar en mag het beslag zichtbaar zijn?
Ik heb een Hettich boormal voor kastverbinders met schroefjes
Ooit eens gezien op 2dehands en meteen gaan halen, maar nog nooit gebruikt uiteindelijk.

De clamex lijkt mij nu een beter systeem want minder zichtbaar en het werkt mogelijk ook sneller. Het ziet er ook steviger uit maar ik heb geen persoonlijke ervaring.
Maar al die systemen kosten veel geld, en vooral ook het beslag dat steeds rond de €1 per element kost. Dat loopt dan heel snel op in kosten.
En al deze systemen zijn voor statisch meubilair, niet voor zwaar of structureel werk.

Hoe dik zijn die panelen van je en zijn ze werkelijk 44mm breed of is dat een fout?
 
Laatst bewerkt:

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Bedankt voor je reactie en sorry voor de onduidelijkheid. Het betreffen panelen welke 3 meter hoog, 1 meter breed en 44mm dik zijn. Deze worden met de kant met elkaar verbonden. Ik zal straks even een tekeningetje posten.

Dat de systemen geld kosten maakt niet zo veel uit, het gaat om een stand die enkele jaren mee moet gaan en dan vallen de kosten van de verbinding reuze mee. Zeker als ze makkelijk te (de)monteren zijn.

De dikte (44mm) klopt inderdaad wel, de maat 44 betreft de dikte van de balkje (44x44 mm) die ik ervoor wil gebruiken. Een alternatief zou 69x44 zijn, maar dan wordt een en ander gelijk veel zwaarder en massiever.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je aan één kant aan de binnenkant kan geraken dan zijn kastverbinders een stevige optie. In een deel steek je een dwarsmoer en via de andere kan je zo een bout erdoor draaien. (die m6 van het voorbeeld is te zwak, maar je kan er ook m8 of m10 vinden elders)
Deuvels kunnen hierbij ook helpen bij het uitlijnen.
En als je niet aan de binnenkant kan geraken dan kan je ook een holte uitfrezen die breed genoeg is om die bout er in te krijgen en vast te draaien. Dit is ook nog relatief goedkoop en stevig zolang je de dwarsmoer niet te dicht bij de rand zet.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Tijdens mijn werk kom ik ook bij de opbouw van indoor tennis toernooien.
De tijdelijke tennisbaan die ze dan neerleggen, ligt op een underlayment vloer die ze met speciale haken aan elkaar verbinden.
Deze dingen zitten in de kopse kant van de platen gefreesd en zijn (net als de Clamex p14) met een inbus aan elkaar te verbinden.
Ze zien er wel een stuk robuuster uit dan de Clamex p14.
En het zal me niets verbazen als ze ook in dikkere maten verkrijgbaar zijn dan die 18mm die ze daar gebruiken.
Ik heb alleen geen idee hoe ze heten en hoe ik ze op moet zoeken.
Als ik ze weer eens zie, zal ik het vragen.
Maar dat kan nog wel een paar maanden duren.

Een kleinere variant hiervan zitten in de vertaalcabines van Audipack in Moerkapelle.
Misschien kan je die eens bellen?

Groeten, Raymond
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
@ Benchworks

Helaas, zodra de panelen geproduceerd zijn kan ik niet meer bij de binnenkant. Anders had ik inderdaad jouw oplossing gebruikt.

Maar ik heb inmiddels zelf iets gevonden wat (zo lijkt het) aan mijn wensen en eisen voldoet. Alleen de prijs is schrikken, maar dat komt denk ik doordat er alleen maar Amerikaanse producenten zijn. Wellicht is er hier iemand die de benelux variant ervan kent?

van Norse >> http://www.easyclicksystems.eu
type-3-gg-12.jpg

@SunRayes waar jij het over hebt, lijkt dat op de foto hierboven?
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Die sluitingen zijn goed voor standbouw. Ze worden door diverse stand bouwers gebruikt. Ze kosten wel wat maar werken het beste. Misschien kan je diverse bedrijven mailen waar zij die dingen vandaan halen.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Gebeld met audipack en deze leveren ze inderdaad, de prijs is niet mals: €13,- ex Dat is anderhalf x zoveel als bij Norse of Penn Elcom.
Evengoed bedankt voor de suggestie! Ik ben overigens erg benieuwd naar hetgeen ze bij de tennisbanen gebruiken, ook al komt dat naar alle waarschijnlijkheid te laat voor de stand.

Daarnaast ga ik ook serieus nadenken over het lamello systeem, ik heb het wat beter bestudeerd en moet zeggen dan het wel een goed en stevig systeem lijkt. De vraag is nu alleen nog of het clamex systeem ook met de oudere lamello modellen werkt of alleen met de nieuwe Zeta P2.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
De clamex kan alleen ingefreesd worden met de ZetaP2 of een cnc, de oudere Lamello's zijn niet geschikt hiervoor. Tijdens het infrezen moet het freesje ook even op en neer in de gefreesde gleuf.

Maar waarom een (duur) koppelsysteem inbouwen? een gewone losse veer tussen twee panelen werkt ook, alle panelen op hun beurt zowel onderaan als bovenaan in een balk met doorlopende groef plaatsen gaat sneller opbouwen toelaten, geeft een stijver geheel, en is een stuk goedkoper.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Dat had ik inmiddels ook begrepen, maar er is ook de clamex S en die kan je wel gebruiken met de normale lamello machine. Het voordeel van deze manier van bevestigen is dat je de panelen zeer strak op elkaar aan kunt laten sluiten.

Maar qua constructie bedoel je de doorlopende balk als een soort rails? Zou je daar dan nog iets van deuvels oid inzetten om de panelen in te halen? Ik zie er de voordelen absoluut van in, maar kan niets meer corrigeren mbt strak elkaa laten aansluiten.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Inderdaad, een soortement funderingsbalk en dito bovenbalk, de panelen zitten hier muurvast in, gewoon door hun eigen massa en door de frictie tussen balk en paneel. Heb in de loop der jaren zo verschillende standen gebouwd en geplaatst zonder enig probleem. Als de panelen mooi recht zijn sluiten die perfect tegen elkaar, de losse veer zorgt er voor dat er geen doorkijk mogelijk is, en zorgt er ook voor dat de panelen niet kunnen uitwijken ten opzichte van elkaar.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
@Sunrayes, heb audipack gebeld, daar verkopen ze ze inderdaad (€15,-) maar das wel een beetje boven budget :) Heb ze nu via elcom voor de helft, maar dat blijft duur...
Ben heel benieuwd naar de tennisbaansluiting, ook al komt dat waarschijnlijk veel te laat voor de stand.

Lamello benelux stuurt mij een paar Clamex S koppelingen op om te kunnen testen (anders waren het er direct 80 of 300). Dus we wachten even af.

Maar ik ga zeker ook aan de slag met je tip tuoh! Thx!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Zodra ik ze weer tegenkom zal ik vragen waar zij ze vandaan halen.
Maar het is bijna hetzelfde systeem als Audipack en die van Norse.
Ik heb ook nog even gezocht en kwam op Roto-Lock http://www.tchweb.com/tchstore/category/roto-locks/s0/o/Roto-Locks.html uit.
Ik denk dat dit het systeem is.

Qua kosten zal het allemaal niet veel schelen.
De keuze is: ga je een snel en robuust, maar wel duur, systeem toepassen.
Of verzin je zelf iets zoals Tuoh beschrijft.
De meeste standbouwers schroeven holle panelen gewoon tegen elkaar en bedekken dan pas de open kant.
Uiteindelijk is dat toch het goedkoopste systeem.

Groeten, Raymond
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Eens! Echter is het idee dat we de stand die we nu gaan bouwen een aantal jaren op meerder locaties gaan gebruiken en dan is het stukje montage gemak wel snel terugverdient.
Het scheelt uiteindelijk een hoop lange (en dus dure) werkdagen en hotel overnachtingen in Parijs.


Maar daarin kan het systeem van tuoh ook zeker een bijdrage leveren, dus alle opties zijn weer open :)
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
Lamello heeft ook het invis systeem, dat ingeboord moet worden met gewone boor . en dan via magneetkoppeling draai je de bouten strak (en kan je weer lossen)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.