Hoornmondstuk

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een van mijn hobbies is het maken van muziek, meer in het bijzonder op koperblaasinstrumenten (en blokfluiten maar das weer n heel ander verhaal). Op het moment speel ik althoorn in een fanfare. Eigenlijk een klassieke althoorn, zo'n mini-tubaatje, maar tegenwoordig is het usance om in blaasorkesten echte hoorns te gebruiken. Nou krijg ik het spelen op een linkshandig instrument niet onder de knie (de ventielen van waldhoorns worden in tegenstelling tot alle andere koperinstrumenten met de linkerhand bediend - histories zo gegroeid), dus heb ik naast mijn althoorn ook een corhoorn, vaak incorrect een mellofoon genoemd. Da's een althoorn die gebouwd is als een waldhoorn, met bijbehorende grote beker. Normaliter is de klank van zo'n cor een akelig compromis, zeker met een althoornmondstuk, waar ze wel voor ontworpen zijn. Met een hoornmondstuk op een adapter (een hoornmondstuk heeft een dunnere 'steel' dan een althoornmondstuk) benader je het geluid van een hoorn, maar zon mondstuk op n adapter is ook behelpen. Dus heb ik van het weekend maar eens een stukje pokhout gepakt en een mondstuk gedraaid dat rechstreek in mijn cor (en althoorn...) past maar intern het profiel van een hoornmondstuk benadert. En guess what, het werkt ook nog. Zie:

image.jpg
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Het werkt ? eeeuuhh ik hoor niets :p Maar top dat het werkt maar is het niet erg gevoelig voor het stoten en vocht (kwijl / spuug)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Rene pokhout werd vroeger voor lagers gebruikt. Het hout in vettig en heeft een zelfsmerende werking.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Cederhout is niet vochtbestendig maar wel rotproof. Pokhout is idd behoorlijk vochtbestendig. Het bevat veel vettige en harsachtige inhoudsstoffen en werd (wordt nog wel) als glijlager voor scheepsschroefassen gebruikt. Door de wrijvingswarmte komen de inhoudsstoffen langzaam vrij, die met het water een smerende en afdichtende emulsie vormen. Het schijnt langer mee te gaan dan zelfsmerende fosforbronzen lagers.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.