pvc afzuibuis of staal.

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Ik heb plannen om mijn stofafzuiger in een andere ruimte te zetten.
Maar dan moet ik afzuibuizen gaan plaatsen.

normaal zijn deze van staal maar pcv riool buis is veel makelijker en goedkoper.

en enigste wat bij mij bekend is is dat volgens mij pvc stroom kan veroorzaken dus aarde lijkt me wel al vast verstandig.

iemand hier ervaring mee ??

mvgr hans
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Kunststof afzuigbuizen zijn uit PE wat niet statisch wordt opgeladen. In de flexibele buizen zit bovendien een metaaldraad die geaard moet worden. Een PVC buis op één plek aarden heeft geen zin.
Zelf heb ik mijn afzuiging gemaakt uit spiraflex buizen. Dit zijn gewikkelde metalen buizen voor ventilatie. Die zijn iets duurder dan PVC
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Ik heb de andere discussies gevonden op het forum.
het verhaal is eigelijk dat de lucht met stof statische wordt en niet de buis.
het probleem is dat pvc niet geleid en niet te aarden is.
ik denk dat ik het toch wel aandurf zal de machines aarden .

mvgr hans
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb de andere discussies gevonden op het forum.
het verhaal is eigelijk dat de lucht met stof statische wordt en niet de buis.
het probleem is dat pvc niet geleid en niet te aarden is.
ik denk dat ik het toch wel aandurf zal de machines aarden .

mvgr hans
Je buis gaat wel degelijk statisch opladen. Het is het wrijven van de lucht en stofdeeltjes over de wand van de buis die voor de lading zorgen. In het slechtste geval krijg je een vonk die voor een stofexplosie zorgt.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Het volume tegenover de hoeveelheid stof en die speciale vonk (niet elke vonk heeft de capaciteit de comnbinatie te doen ontbranden) is zo astronomisch klein, dat die echt te verwaarlozen is.. Ik heb me hier aardig in verdiept, o.a. door het artikel van de link hierboven te lezen.. Je stofopvang is vele vele malen gevaarlijker..
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
hoe aard ik een plastic vuilniszak?
Geschikte zakken gebruiken. De zakken die bij een afzuiging horen zijn uit PE, dus niet statisch. Een gewone vuilniszak is uit PVC. Deze zou ik trouwens om nog een andere reden niet gebruiken. Namelijk het risico op scheuren. Ik denk niet dat je wil meemaken dat een zak 'explodeert' in je werkplaats...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het volume tegenover de hoeveelheid stof en die speciale vonk (niet elke vonk heeft de capaciteit de comnbinatie te doen ontbranden) is zo astronomisch klein, dat die echt te verwaarlozen is.. Ik heb me hier aardig in verdiept, o.a. door het artikel van de link hierboven te lezen.. Je stofopvang is vele vele malen gevaarlijker..
Het risico zal inderdaad beperkt zijn, anders zouden er regelmatig werkplaatsen exploderen. Er zullen genoeg afzuigingen in PVC uitgevoerd zijn die al jaren probleemloos werken.
In de DHZ/houthandel hier vroeger in het dorp was er ook gewoon PVC gebruikt.
Maar anderzijds zal je in de industrie dit nooit zien. In alle takken is het vermijden van statische ontladingen een aandachtspunt.
Maar het kan ook gewoon vervelend zijn als je buizen statisch geladen zijn. Als je ze aanraakt ga je een schok krijgen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik zie dat er best veel reacties zijn. Wellicht begrijp ik het niet. Als ik bij warmteservice kijk is het prijsverschil tussen spiraalbuis en pvc minimaal. PVC is ook best duur. Waarom zou je uberhaubt pvc overwegen?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Hemelwaterafvoer kost geen drol.. Heb mijn complete systeem aangelegd voor 100 euro, inclusief alle hulpstukken en de Thien Baffle.. Geen losliggende buizen, zodoende struikelgevaar en een redelijk efficient systeem.

Idd, id industrie is het vermijden van statische electriciteit een groot item, maar daar staat tegenover dat ze bij kleine zelfstandigen (een pro gitaarbouwer en -hersteller) volstaan met een koperen draad door een pvc buis te laten lopen.. De arbeidsinspectie of welke instantie die daarmee te maken heeft, weet dus ook niet helemaal wat ze doen...
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hemelwaterafvoer kost geen drol.. Heb mijn complete systeem aangelegd voor 100 euro, inclusief alle hulpstukken en de Thien Baffle.. Geen losliggende buizen, zodoende struikelgevaar en een redelijk efficient systeem.

Idd, id industrie is het vermijden van statische electriciteit een groot item, maar daar staat tegenover dat ze bij kleine zelfstandigen (een pro gitaarbouwer en -hersteller) volstaan met een koperen draad door een pvc buis te laten lopen.. De arbeidsinspectie of welke instantie die daarmee te maken heeft, weet dus ook niet helemaal wat ze doen...

Ik denk dat het verkeerde zuinigheid is. Volgens mij is het euros werk en er is een rede waarom spiraalbuis niet van pvc is. Als het goedkoper kon dan was het allang gedaan. Zeker in deze tijd, dat ieder duppeltje in de bouw wordt omgedraaid.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Bij mij ook allemaal pvc, en geen problemen. kost idd niets, en je kan ze gemakkelijk inkorten of aanpassen, of zelfs in elkaar smelten.

Bij bedrijven speelt de veiligheidsinspectie een grote rol, en die nemen al een nota bij een vijs die op de grond ligt.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik denk dat het verkeerde zuinigheid is. Volgens mij is het euros werk en er is een rede waarom spiraalbuis niet van pvc is. Als het goedkoper kon dan was het allang gedaan. Zeker in deze tijd, dat ieder duppeltje in de bouw wordt omgedraaid.

ZDat heet regelgeving en die is er in de regel niet voor niets.. En regelgeving kost nu eenmaal geld. Wij particulieren zitten niet aan die regelgeving vast, dus niets aant handje.. :)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Je zou zeggen dat door de statische lading het stof aan de wand van het pvc blijft plakken, en daardoor de buis vies en minder efficient wordt. Of valt dat wel mee?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Je zou zeggen dat door de statische lading het stof aan de wand van het pvc blijft plakken, en daardoor de buis vies en minder efficient wordt. Of valt dat wel mee?

Ik gebruik sinds enkele weken ook mijn afzuiging met allemaal PVC buizen voor hemelwaterafvoer. €12/3m en hulpstukken rond de €2-2.5/st. De stofopvang is een metalen vat van 60L met een thien baffle.
Ik heb hem nog niet héél erg veel kunnen gebruiken, maar tot nogtoe zie ik niets van stof in de buizen hangen, dus dat valt erg goed mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.