Zoeken op korte termen soms lastig...

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Goedenavond Baas en forumleden,

Naast het werken met massief hout heb ik met enige regelmaat klanten die het wat goedkoper en/of lichter zoeken. En dus werk ik incidenteel ook met MDF, gemelamineerd spaanplaat (alleen als het echt moet...) etc. Voor wat betreft het werken met MDF blijft het mooi afwerken een lastig punt. Een meubelspuiter is vaak te duur; rollen wil wel maar écht perfect wordt het doorgaans niet, tenzij je er heeeeeel veel tijd aan besteedt. Maar dan komt het kostenaspect weer om de hoek kijken... :eek:

Om die reden wil ik eens gaan experimenteren met HPL. Ik bedoel dan niet kan en klare panelen kopen, maar echt zelf HPL plakken op een onderlaag die past bij het gevraagde meubel. Ik ben me inmiddels wat aan het inlezen. Via via kwam ik (hoe kan het ook anders...) uit op een link naar dit forum. :cool: Hoewel het misschien een beetje "vloeken in de kerk op het altaar" is (HPL is nu eenmaal geen hout...) wilde ik hier toch eens verder gaan zoeken naar de ervaringen van forumleden met het zelf verlijmen van HPL op een ondergrond.

Maar... als ik hier zoeken wil op "HPL" komt deze melding: "The following words are either very common, too long, or too short and were not included in your search: hpl". :mad:
Om het plaatsen van dubbele onderwerpen te voorkomen: wat kan ik doen om hier toch artikelen te kunnen vinden die gaan over HPL ???

Alvast voor jullie reactie(s)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Goedenavond Ekko,

Ik heb weleens op dit forum gelezen dat je dan op Google je zoekterm moet aangeven, aangevuld met de term 'woodworking'. Hetzelfde probleem doet zich namelijk voor bij zoekopdrachten met twee woorden.
Succes!
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
"The following words are either very common, too long, or too short and were not included in your search: hpl"

kan er ook aan liggen dat de term "HPL" te vaak voorkomt, beetje hetzelfde als je op: "de/een" gaat zoeken.

probeer anders eens iets als: "hpl verwerken" of "HPL aanbrengen" met specifiekere woorden erbij
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
HPL site:woodworking.nl

@Hunto en @Houtenklaas: thnx ! Hiermee kom ik al een heel stuk verder. Wel jammer dat je - voor zover ik kan zien - niet binnen deze site verfijnder kan zoeken. Hij geeft wel extra zoekopties, maar daar snap ik geen pepernoot van ;)

kan er ook aan liggen dat de term "HPL" te vaak voorkomt, beetje hetzelfde als je op: "de/een" gaat zoeken.

Ik snap wat je bedoelt, maar het gaat in het geval van HPL om 'slechts' 288 hits (dit aantal vind ik i.i.g. als ik via Google zoek met HPL site:woodworking.nl). Ik heb geprobeerd te zoeken met de "verlijmen hpl", maar dan komen ook alle topics met sec het woord "verlijmen" naar voren; dat zijn er 1.360... :eek:
 

tuoh

Oud hout
Hpl verwerken zonder geschikt geschikt gereedschap is altijd knoeien. Het materiaal stelt zeer hoge eisen aan de machinerie om een mooi resultaat te bekomen. Een Festool of Mafell plaatzaag schiet hier hopeloos tekort.
Het is een materiaal waar de kwaliteit van de gebruikte machine veel meer invloed heeft op het eindresultaat de man achter de machine, Corian en afgeleiden zijn ook in dit bedje ziek. Voor deze materialen geld altijd dat duurdere professionele machines (opdeelzagen, kantverlijmers) en diamant bestuct gereedschap HET verschil gaan maken. Dit is nu eenmaal een wetmatigheid in deze branche, hier is het letterlijk hoe duurder de machine hoe beter het eindresultaat.

Een maatafwijking van 0,05mm is al voldoende om een niet sluitende naad op te leveren die door de aard van het materiaal dan ook al van verre te zien is. HPL is vooral bedoelt voor zeer strak en minimalistisch werk, elke hoek en voeg, elke speling tussen de diverse onderdelen moet altijd en overal gelijke waarden laten zien, de minste afwijking springt zo in het oog.

Kan je een kast met HPL bouwen zonder al dat duur gereedschap, dus enkel met invalzaag en domino/duo, ja, als je er een paar weken voor uit trekt, het word dan regelmatig herzagen, aanpassen, aftapen, lijmen, opschuren, etc....... Eens klaar sta je dan bij een kast die kompleet onbetaalbaar is door de vele uren werk, of waar je als maker niks aan verdient omdat je toch enigszins competitief wil overkomen qua prijs. En, ondanks veel inzet en moeite, blijft het een werkstuk dat niet kan wedijveren met een werkstuk dat op een fractie van de tijd werd vervaardigd op een cnc.
Alvorens te beslissen, ga eens kijken bij een betere interieurzaak, kijk naar de HPL meubels en vraag je zelf af of je die graad van afwerking kan bereiken met je huidige gereedschap. Voor mijzelf luid dat antwoord steevast NEE, voor dergelijke opdrachten delegeer ik het machinewerk naar een zeer goed uitgerust atelier.

Een heel verhaal, enkel om te zeggen "begin er niet aan" spaart je misschien ook nog een paar zoektermen:p
 
  • Leuk
Waarderingen: Saffraan

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Een heel verhaal, enkel om te zeggen "begin er niet aan" spaart je misschien ook nog een paar zoektermen:p

Alvorens te beslissen, ga eens kijken bij een betere interieurzaak, kijk naar de HPL meubels en vraag je zelf af of je die graad van afwerking kan bereiken met je huidige gereedschap.

Ik ben me al te bewust van de complexiteit van werken met HPL. Aan de andere kant ga ik graag een uitdaging aan, maar nooit onbezonnen.


Eens klaar sta je dan bij een kast die kompleet onbetaalbaar is door de vele uren werk, of waar je als maker niks aan verdient omdat je toch enigszins competitief wil overkomen qua prijs.

Mee eens, maar dat geldt ook voor het productieproces zoals ik nu doorloop. Nóg een keer schuren en lakken kost ook veel extra tijd die ik niet terug kan verdienen. Breder gezien: het is so-wie-so al erg lastig om én concurrerend én winstgevend te kunnen offreren; een 'spanningsveld' wat altijd wel zal blijven.

Het materiaal stelt zeer hoge eisen aan de machinerie om een mooi resultaat te bekomen. Een Festool of Mafell plaatzaag schiet hier hopeloos tekort.
Het is een materiaal waar de kwaliteit van de gebruikte machine veel meer invloed heeft op het eindresultaat de man achter de machine, Corian en afgeleiden zijn ook in dit bedje ziek. Voor deze materialen geld altijd dat duurdere professionele machines (opdeelzagen, kantverlijmers) en diamant bestuct gereedschap HET verschil gaan maken. Dit is nu eenmaal een wetmatigheid in deze branche, hier is het letterlijk hoe duurder de machine hoe beter het eindresultaat.

(...) dat op een fractie van de tijd werd vervaardigd op een cnc.

Mee eens. Vanuit mijn vorige professie ben ik sterk geneigd om bij alles wat ik doe kritisch te kijken of dat a) kwalitatief beter en b) minder tijd consumerend had gekund. Mede daarom is de door jou aangehaalde CNC een machine waar ik de laatste tijd zeer in geïnteresseerd ben. OK, het vergt een behoorlijk investering, maar daarna kun je wel enorm veel sneller (kosten-efficiënt) en vele malen nauwkeuriger/professioneler (kwaliteit) te werk gaan.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als het "zoekterm" verhaal hiermee voldoende opgelost is (is zal de handleiding van Jan toevoegen aan het algemeen forumgebruik, mijn dank Jan!!) nog even over je cnc verhaal Ekko. Er zitten bij ons in de buurt minimaal 2 bedrijven waar je cnc werk kunt uitbesteden. Voordat je gaat investeren, en daarmee de richting naar de toekomst van je bedrijf bepaald, zou ik overwegen om eerst een paar klussen uit te besteden.

jaap
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Kan je een kast met HPL bouwen zonder al dat duur gereedschap, dus enkel met invalzaag en domino/duo, ja, als je er een paar weken voor uit trekt, het word dan regelmatig herzagen, aanpassen, aftapen, lijmen, opschuren, etc....... Eens klaar sta je dan bij een kast die kompleet onbetaalbaar is door de vele uren werk, of waar je als maker niks aan verdient omdat je toch enigszins competitief wil overkomen qua prijs. En, ondanks veel inzet en moeite, blijft het een werkstuk dat niet kan wedijveren met een werkstuk dat op een fractie van de tijd werd vervaardigd op een cnc.

(...) nog even over je cnc verhaal Ekko. Er zitten bij ons in de buurt minimaal 2 bedrijven waar je cnc werk kunt uitbesteden. Voordat je gaat investeren, en daarmee de richting naar de toekomst van je bedrijf bepaald, zou ik overwegen om eerst een paar klussen uit te besteden.

Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen en ervoor gekozen het plaatmateriaal door een bedrijf in Drachten met CNC te laten bewerken en van kantenband te laten voorzien. Daar kan ik simpelweg niet tegenop en... de uren die ik bespaar kan ik gebruiken voor het werken met het échte materiaal: massief hout ! ;) :eek: Bedankt Jaap en André voor jullie adviserende rol !!!

Als het "zoekterm" verhaal hiermee voldoende opgelost is (is zal de handleiding van Jan toevoegen aan het algemeen forumgebruik, mijn dank Jan!!)

Ja helemaal. Ik kom hiermee zeker verder op deze site in het bijzonder en op het web in het algemeen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.