welke slagschroevendraaier is het meest geschikt

Harm Jan

Nieuw lid
25 dec 2013
10
0
Kollum
Nu het weer beter wordt wil ik beginnen ons bestaand tuinhuisje af te breken en een grotere te bouwen. Hier komt dan ook mijn werkplaats in. Het hele frame zal HSB worden.
Voor het bouwen en natuurlijk ook daarna ben ik op zoek naar een geschikte slag schroevendraaier. Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar blijf dubben. Ik kom er helaas niet uit.
Ik heb op dit moment twee slagschroevendraaiers op het oog.

de Makita DTD136ZJ (14.4 Volt en 3 verschillende aandraaimomenten (20, 50 en 165Nm) prijs: €265
de Milwaukee M12 CID 202C ( 12 Volt en 2 verschillende aandraaimomenten (19 en 135 Nm) prijs: €254

De Makita wordt geleverd zonder accu, maar je kan deze maand nog een gratis accu aanvragen bij Makita. Ik heb op dit moment al een oplader van Makita staan dus dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. De Makita is wel een slag groter dan de Milwaukee. Ik vraag mijzelf alleen af of dit een minpunt is. Hoe zien jullie dit?
Ik heb momenteel een gewone boormachine die ongeveer even groot is als de Makita maar heb daar, wat betreft de grote nog nooit problemen mee gehad. Verder heb je drie aandraaimomenten. Voor het bouwen van HSB zal ik waarschijnlijk de zwaarste stand gebruiken. Voor het fijnere werk zal je meer gebruik maken van de laagste twee standen. Is het hebben van twee lagere aandraaimomenten handig of zou ik ook wel toekunnen met bvb alleen 20 Nm in het geval van de Milwaukee?

De Milwaukee is dan wel weer mooi compact (nogmaals, geen idee of dit voor mij een heel groot pluspunt is maar altijd mooi meegenomen.) Ook krijg je twee accu's terwijl je bij Makita maar 1 accu aan kan vragen.

Het werk wat ik er mee wil doen is in eerste instantie dus het grotere hok bouwen en vervolgens de werkbank en kastjes . Verder staan er nog een tuintafel , kast en keukenkastje op de planning. Ook het wat fijnere werk wil ik er mee kunnen doen.

Ik ben benieuwd wat jullie er van denken. Bij Makita krijg je in mijn ogen meer machine voor je geld maar de Milwaukee is klein en compact maar toch bijna even krachtig als de Makita.

Groeten,

Harm Jan


[h=1][/h]
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Je hebt al meerdere Makita accu's? Als je zoals je aangeeft er 1 accu bij krijgt en verder geen Makita accu's hebt, dan heb je nog een gehandicapt stuk gereedschap.

Gisteren stond in Klusvisie een stukje over Makita soft impact slagschroevendraaiers, misschien het overwegen waard?https://www.youtube.com/watch?v=G2vrWqD0dkI
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb een 18v Makita BTD146 en een Milwaukee M12-CID.
Zelf heb ik al opgemerkt dat ik steeds naar de Milwaukee grijp, vooral door zijn lagere gewicht.
Ik ben aan het verbouwen en aan het einde van de dag voelde ik het gewicht van de Makita wel in mijn armen, met de Milwaukee is dit een pak minder.
De Milwaukee heeft iets minder koppel, maar ik heb op geen enkel moment ervaren dat deze minder krachtig is dan mijn Makita.
Om eerlijk te zijn gebruik ik mijn Makita nog nauwelijks, maar de Milwaukee heeft me op een zeer positieve manier verrast :)
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Ik heb een 14.4V Makita BTP131Z. Dit is een 4-in-1 machine. Voor het wat grovere werk met de slagschoevendraaier, en fijne werk een normale schroefstand. Je kan er ook mee (klop) boren. (mijn vorige Makita was overleden, maar de batterijen deden het nog, vandaar deze versie).
 

Harm Jan

Nieuw lid
25 dec 2013
10
0
Kollum
@Bjorn, Ik heb inderdaad al twee 14,4 V accu's van Makita. Met een extra accu zou ik in theorie dus steeds 1 accu aan de lader kunnen hebben. Wat ik nog niet gemeld had was mijn budget. Aangezien ik straks ook nog enkele stationaire machines van plan ben te kopen is de prijs van beide machines ook direct mijn max... €250 dus ongeveer.

@Den Deze, Bedankt voor je reactie. Daar heb je inderdaad wel een punt. Zodra ik klaar ben met het hokje, heb je dan nog steeds wel wat aan een zwaardere machine zoals de Makita? Dan is misschien een kleinere machine ook wel mooi. En aan jou reactie te lezen doet de Milwaukee niet onder voor de Makita

@harold, de slagschroevendraaier koop ik vooral zodat ik niet constant hoef te wisselen tussen boortje en schroefbitje. Vandaar een tweede losse machine.

Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk wat een slag schroevendraaier nou precies een goede slagschroevendraaier maakt. Sowieso het aantal Nm aan koppel, maar wat heeft bijvoorbeeld de slagfrequentie als aandeel hierin. Hoe meer slagen per minuut, hoe sneller je een schroef er in hebt gedraaid of ligt dit aan het aantal toeren per minuut?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
De Milwaukee heeft 2 standen, iets waarvan ik dacht dat ik ze zelden alletwee zou gebruiken, maar ik wissel vrijwel constant.
De eerste stand is voor het fijne werk, om heel precies te schroeven en de tweede stand is om te 'vlammen' :)
Voor mij,geeft het lagere gewicht vooral de doorslag.
Je kan op termijn ook nog kijken voor een 4Ah batterij.
Deze geven ook weer zo'n 20% extra kracht en een langere batterijduur (hoewel de 2 Ah ook vrij lang meegaat)
 

Harm Jan

Nieuw lid
25 dec 2013
10
0
Kollum
En je mist bij de Milwaukee geen stand die tussen de lichte en zware stand zit? De Makita heeft namelijk nog een aandraaimoment van 50Nm zitten tussen de 20Nm en 165Nm.
Dat is voor mij nog een beetje een twijfelpuntje. De Milwaukee begint me inmiddels wel meer te trekken. Vooral omdat jij aangeeft dat je hem vanwege het gewicht sneller gebruikt dan je zwaardere 18V machine.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Die mis ik niet, nee :)
Je kan in de 2e stand perfect doseren.
Meestal vijs ik bij kleine werkjes eerst met de 1e stand en daarna geef ik met de 2e stand nog een 'extraatje' zodat alles zeker stevig vastzit.
Ik zou zeggen, ga eens naar een fysieke winkel en vergelijk ze beide.
 

Harm Jan

Nieuw lid
25 dec 2013
10
0
Kollum
Na alle adviezen heb ik besloten om toch voor de Milwaukee te gaan. Ik heb hem inmiddels ontvangen en de eerste indruk is echt goed. Hij ligt mooi in de hand en is relatief licht. Een schroef van 6x120 kreeg ik zonder veel moeite in kops hout geschroefd! Viel me dus niks tegen. Bedankt voor de hulp en adviezen. Ik heb ik absoluut wat aan gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.