Accu boormachine - lijstje

drosera

Nieuw lid
3 mrt 2015
4
0
Vermits ik al aardig wat info op dit forum als passief lid heb verzameld, wil ik ook wel iets delen.


Momenteel is m'n (9 jaar) oude AEG 14.4V aan het kraken en piepen, dus ik ben op zoek naar iets nieuws in dezelfde klasse.

- Hoofddoel is schroeven en boren in hout
- Machine mag niet té zwaar of groot zijn, maar wel een goede allrounder. Daardoor vallen de 18V en de 10.8V af
- Verder volstaan voor mijn gebruik 1.5Ah accu's, maar alles wat beter is is mooi meegenomen
- En als ik dan toch aan het rondkijken ben mag er wel een klopboor functie op voor het lichte werk, altijd handig, maar geen must

Budget had ik initieel op €250 gesteld, en daarmee ben ik aan het zoeken geslaan. Met dit lijstje ga ik nu eens de winkels af gaan om de machines in het echt te bekijken. Hopelijk kan dit anderen in hun zoektocht wat helpen :)
(prijzen komen van toolnation)


Met gewone boorfunctie:

  • Bosch Blauw - GSR 14,4 V-LI - 60Nm/25Nm - 500/1600 - 2 accu - 1.5Ah - €210
  • Panasonic - EY7441LE2S 14.4V - 44NM/31.9NM - 400/1350 - 2 accu - 1.5Ah - €259
  • DeWalt - DCD730C2 14.4V - 57NM - 550/1900rpm - 2 accu - 1.5Ah - €216
  • Makita - BDF446RFE 14.4V - 30Nm/44Nm - 400/1500 - 2 accu - 3.0Ah - €290
  • Makita - DDF470RFJ 14.4V - 30Nm/46Nm - 400/1500 - 2 accu - 3.0Ah - €312 (vervanger van BDF)




Met klopboorfunctie:

  • DeWalt - DCD737D2 14.4V XR BL - 57Nm/19Nm - /2000rpm - 2 accu - 2.0Ah - €234
  • Bosch Blauw - GSB 14,4 V-LI - 53Nm/20Nm - 500/1600 - 2 accu - 1.5Ah - €303
  • Makita - BHP446RFE 14.4V - 30Nm/44Nm - 400/1500 - 2 accu - 3.0Ah - €317
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Misschien moet je toch ook eens kijken bij 10,8 of 12V. Bv de Milwaukee M12CPD voldoet aan jouw eisen en haalt 44Nm. Dat is net zo veel als een aantal van de door jou aangehaald 14,4V modellen.

Kijk ook eens naar dit topic.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik ben hier heel tevreden over:
http://www.toolnation.nl/maktec-mt0...XtWB8CuOJn7KUrPfdyC80zgIwYRE5BO3NgaAqO_8P8HAQ

Die is er ook in 14,4V

Gebruik hem al 2 jaar bijna dagelijks. De accu's zijn niet overdreven groot maar snel opgeladen (vaak sneller dan dat ik ze leeg krijg dus 2 accu's is genoeg voor mij).
Hij is al een keer van de trap op het beton gerold, natgeregend, etc. Mooier is ie niet geworden maar hij doet het nog prima.
De klopstand is leuk voor een gaatje in de muur maar verwacht er geen wonderen van als je door gewapend beton wil jakkeren :)

Het meeste gereedschap van Maktec is identiek aan het Makita spul maar vormt een betaalbaar alternatief.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Misschien moet je toch ook eens kijken bij 10,8 of 12V. Bv de Milwaukee M12CPD voldoet aan jouw eisen en haalt 44Nm. Dat is net zo veel als een aantal van de door jou aangehaald 14,4V modellen.

Kijk ook eens naar dit topic.

Ik zou de CPD ook,durven overwegen.
Heb zelf de M12CID slagschroevendraaier en ben er zéér tevreden over.
Bovendien heb je ook 2 4Ah batterijen.
 

drosera

Nieuw lid
3 mrt 2015
4
0
Ondertussen een update:

Milwaukee leek me ook zeer leuk, maar er is dicht bij huis geen dealer te vinden - dus die vielen af.

Iets wat ik niet wist (en wat mijn oude AEG dus wel had) is dat de huidige machines bijna nooit een afneembare boorkop hebben die dan een bithouder toont. Zeer handig. Dus opnieuw de lijst gemaakt, en kwamen Metabo en Festool in de picture.

Toevallig op een demodag van Metabo terechtgekomen (waar ook festool stond), en was wel onder de indruk. Vooral zeer leuk is hun 'belofte' dat ze hun accusysteem niet snel gaan wijzigen, zodat je over enkele jaren nog steeds oude en nieuwe machines kan mixen. Daarnasst heeft hun quick reeks dus ook die afneembare boorkop. De prijs van zo'n krachtiger toestel met accu's (4Ah of 5.2Ah) was ook nog wel snel rond de €500.

Nu doet metabo deze periode ook een promo waar je de BS 18Li Quick kan kopen inclusief lader en 2 x 2.0Ah accu's. Het toestel is zeer klein, maar heeft ook maar een 'beperkt' vermogen. Echter, met het geld dat je dan overhoudt kan je nog eens een zwaardere klopboor op accu aanschaffen, zonder de accu's of lader (want de 'naakte' toestellen vallen best mee in prijs), en kom je mits wat dealer korting al snel €150 goedkoper uit. En heb je dus 2 machines.

Gelijk dus maar besteld, ik zal later nog eens mijn bevindingen neerpennen indien er vraag naar is.

(en ik heb dus geen aandelen bij metabo, voor zij die dat denken :) Persoonlijk sprak bv Bosch blauw mij meer aan, maar nergens verwijderbare boorkop te vinden)
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik weet niet of ze al te krijgen zijn, maar kwam laatst dit filmpje tegen van Bosch:
Is een nieuwe serie met zelfde systeem als we kennen van Metabo en Festool :) .
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als het dan allemaal centrotec is, dan kan dat hamerboormechanisme van Bosch ook op een Festool worden geklikt?
Dat lijkt me een hele mooie aanvulling, heb je geen aparte hamerboor meer nodig...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als het dan allemaal centrotec is, dan kan dat hamerboormechanisme van Bosch ook op een Festool worden geklikt?
Dat lijkt me een hele mooie aanvulling, heb je geen aparte hamerboor meer nodig...

Het uiteinde op de machine lijkt verdacht sterk op dat van Festool, maar dat zou zeker te mooi zijn om waar te zijn.
Het SDS systeem voor klopboren en zaagbladen voor decoupeerzagen zijn uitvindingen van Bosch die door alle andere merken zijn overgenomen. Wat het veel gemakkelijker maakt voor de gebruiker.
Hopelijk gaan ze hier niet flauw doen en om commerciële redenen Festool regelrecht kopiëren en toch een ander koppel systeem gebruiken.

Nu nog de machines met plug-it verkopen in systainers ipv die L-box en ze ook terug in Duitsland maken ipv China, en misschien koop ik ooit weer een Bosch...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.