Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 38

hm1 erfstuk maar doet het niet (meer?)

Hallo Houtbewerkers, ik las hier al eea over de scheppach hm machines. Ik heb er zoeentje min of meer geërfd van mijn opa, compleet met alle opzetstukken, brochures etc etc.. superding! en direct ingezet voor wat werkstukken.. naar grote tevredenheid totdat... ie niks meer deed.. Het leek alsof ie niet op toeren kwam en daarna sloeg ie af en sindsdien doet ie niks meer.. Nu heb ik zitten zoeken of er ergens een zekering ofzo is doorgeslagen maar kan geen zekering vinden.. Heeft iemand enig idee of die er wel zit en zoja waar dan en zonee: wat zou er anders aan de hand kunnen zijn? Ik heb wel, moet ik eerlijk zeggen, een flink groot nieuw zaagbad erop gezet, misschien dat ie dat toch iets te lastig vond? enfin, enige tips van harte welkom. Als ik trouwens iemand kan verblijden met scans van originele foldertjes uit de jaren 70 dan hoor ik het wel!
    groeten, Sandro

zit er een rond buisje (+/- 4cm doorsnee) aan je motor bevestigd? zoja, dan is deze waarschijnlijk kapot.

En die scans heb ik wel interesse in

ja rond buisje zit erop, is dat te fixen/vervangen dan? en waardoor zou dit kunnen zijn veroorzaakt? scans kan ik wel effe werk van maken, zou ik ze dan uploaden op de site of per mail ergens heen sturen?

dat is te vervangen. weet alleen ff niet waar je zo iets zou kunnen krijgen. ik denk dat het door ouderdom komt.

mailen of naar forum uploaden maakt mij niks uit

Zo'n ding heet een condensator, en is nodig als je een drie-fasen motor op 2 fasen (240V) wil aansluiten - de condensator regelt dan de 3e fase.
    Of het is een start-condensator, die extra kracht geeft bij het opstarten van de motor.

Wat je nodig hebt is een kennis met verstand van motoren en elektriciteit - iemand van de technische dienst van een fabriek, of een goede winkel (machinehandel), zoals bv. deze in mijn buurt: http://www.vannuland.com/.
    Als je de condensator zelf uitbouwt kun je natuurlijk overal een nieuwe kopen, maar als je daar niet aan wil beginnen zal het wat meer moeite kosten.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Het ""busje""is een startcondensator. Defecte condensator is een standaardeuvel van overigens uiterst betrouwbare enkelfasemotortjes. Makkelijk te vervangen. Zorg dat je een condensator met dezelfde capacitietswaarde uitgedrukt in uF (microfarad) en spanning koopt. Maak anders even een foto van het busje;vertellen forumleden wel wat je precies moet kopen :-)

mvg
    Klaas0639

Conrad heeft vaak de aluminium condensators met aluminium kapje zoals origineel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Zo'n ding heet een condensator
    Dat weet ik, zelf ooit een keer die van de tafelzaag kapot gehad. Maar veel mensen beginnen met hun oren te klapperen als ze het woord condensator horen... niet verkeerd bedoeld ofzo, maar het is vaak wel waar

Een condensator kan je uitmeten met de meeste multimeters. Even meten geeft zekerheid of hij goed is of niet.
    Maar het zou ook een centrifugaalcontact in de motor kunnen zijn. Mijn vader zaliger had een HM1 en om die te starten moest er even een schakelaar omgezet worden. Deze was ter vervanging van de centrifugaalschakelaar in de motor die de condensator enkel tijdens het aanlopen van de motor in bedrijf stelde.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Tis toch makkelijk als er iemand naar kijkt die er verstand van heeft.. Van elektronica dan iig.. Had laatst dat m'n afzuiger het plots niet meer deed. Vriend heeft er naar gekeken en uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat de schakelaar kapot was. In eerste instantie gingen we uit van een kapotte condensator..
    Laatst gewijzigd door Rizz; 13-03-15 om 08:56.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten